اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

فارس گزارش می دهد

سیل مهربانی طلاب مشهدی برای کمک به سیل‌زدگان

طلاب مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) با راه‌اندازی 7 غره ثابت و سیار اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی کردند و قرار است شامگاه امروز کمک‌های جمع‌آوری‌شده به مناطق سیل‌زده ارسال شود

سیل مهربانی طلاب مشهدی برای کمک به سیل‌زدگان

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، طلاب مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) توانسته‌اند با راه‌اندازی 7 غرفه جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان قدم بزرگی را در این امر بردارند، به‌طوری‌که غرفه‌های سیار و ثابت این مدرسه و غرفه‌های چهارراه برق و چهارراه مخابرات از بزرگ‌ترین غرفه‌های این مجموعه هستند که شامگاه ۲۲ فروردین کمک‌های جمع‌آوری‌شده را به مناطق سیل‌زده ارسال می‌کنند.

هرچند وقت یک‌بار با توجه به شرایط جغرافیایی ایران حادثه‌ای طبیعی، شرایط اجتماعی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، امسال نیز با توجه به تغییر شرایط اقلیمی حادثه‌ای رخ داد تا مردم سال خود را با اندوه اما اتحادی مثال‌زدنی شروع کنند.

سیل امسال ویرانی‌های بسیاری را به همراه داشت و سین هشتم و مهمان ناخوانده سفره هفت‌سین مردم شد؛ اما این ویرانی‌ها باعث ناامیدی نشد و مردم مناطق سیل‌زده به یاری هم‌وطنان مهربانشان دل‌بسته‌اند تا بتوانند بار دیگر علی‌رغم همه این مشکلات، روی خوش زندگی را ببینند و به زندگی عادی بازگردند.

این روزها که در شهر مشهد راه می‌روی گروه‌های مختلفی را می‌بینی که به شیوه‌های گوناگون در حال اعزام نیرو به مناطق سیل‌زده هستند اما گروهی که شاید بیش از سایرین دیده‌ها را به خود جلب می‌کنند طلاب مشهدی هستند که این روزها با تمام وجود پای‌کار آمده‌اند تا مرهمی بر دل‌ریش مردم مناطق سیل‌زده باشند.

زمانی که از انتهای بلوار طبرسی به سمت حرم می‌روی، پشت چراغ‌قرمز چهارراه برق، با زنجیره‌ای از انسان‌ها که پلاکاردهایی را در دست گرفته‌اند مواجه می‌شوی که هرکدام برای هر سن و سالی پیام خاصی دارد اما همه آن‌ها یک مضمون خاصی را می‌رساند: هم‌وطنان خود را در مناطق سیل‌زده دریابید.

طلاب مدرسه علمیه حضرت مهدی (عج) ایستگاه جمع‌آوری کمک به سیل‌زدگان برپا کردند

همین یک پیام من را مجاب کرد تا دقایقی توقف کنم و اتحاد اقشار مختلف مردم را به نظاره بنشینم و این را دریابم که هرکسی به‌اندازه دارایی خود، کم باشد یا زیاد می‌تواند به بهتر شدن و کم‌تر شدن دردی کمک نماید؛ اینجا ایستگاه جمع‌آوری کمک برای مناطق سیل‌زده‌ای است که باهمت طلاب حوزه علمیه حضرت مهدی (عج) برپاشده است.

کارگر گذری: فقیریم اما انسان که هستیم

زمان زیادی طول نکشید که کارگر گذری که کنار خیابان برای پیدا کردن شغلی ایستاده بود نزدیک غرفه طلاب شد و پولی را به‌عنوان کمک در صندوق کمک‌ها انداخت، تشخیص این‌که او کارگر گذری بود کار سختی نبود چراکه بالباس‌های کار برای کمک کردن آمده بود؛ از او در خصوص این‌که باوجود سختی اوضاع معیشتی و این‌که شاید امروز پولی برای بردن به خانه نداشته باشد اما دست‌به‌کار خیر می‌زند می‌پرسم و این مرد جوان این‌گونه پاسخ خود را آغاز می‌کند: بنی‌آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند.

عبدالله صولت این‌گونه ادامه می‌دهد: من شاید در هفته دو یا سه روز سرکار باشم و بقیه روزهای هفته را کنارگذر می‌ایستم تا شاید کاری پیش آید و خرج روزمره خانواده‌ام را درآورم اما همیشه سعی کردم به بقیه مردم به‌اندازه وسع خودم کمک کنم و برای من افراد هیچ فرقی ندارند.

با همان صداقت و صفای کلام اضافه می‌کند: درست است که ما کارگر هستیم و از وضع اقتصادی آن‌چنان خوبی برخوردار نیستیم اما باید به ثروتمندان جامعه نیز این را گوش زد کنم که ماهم به‌اندازه خود کمک می‌کنیم و فقط قرار نیست عده‌ای همیشه پز کمک کردن به دیگران را بدهند، فقیریم اما انسان که هستیم.

این جوان مشهدی به هدف خود از کمک به سیل‌زده‌ها اشاره و تصریح کرد: این‌ها مانند برادران ما هستند اگر ما به مردم سیل‌زده کمک نکنیم پس چه کسی باید این کار را انجام دهد، همه ما ایرانی هستیم و باید به همه این‌ها کمک کنیم.

صولت سینه‌ای صاف می‌کند و ادامه می‌دهد: هرکس هراندازه که می‌تواند باید کمک کند چراکه هرچقدر که ما کمک کنیم خداوند شاهد است.

دانش آموزان پول‌های توجیبی خود را برای کمک به سیل‌زدگان اهدا می‌کنند

هنوز صحبتم با این جوان مشهدی تمام نشده که می‌بینم بچه‌هایی که از مدرسه به خانه می‌روند یکی‌یکی به سمت صندوق‌ها می‌آیند و پول‌های توجیبی خود را به صندوق می‌اندازند؛ چه کسی می‌داند شاید امروز ترجیح داده‌اند از همان اندک توجیبی خود برای خرید خوراکی زنگ تفریح چشم‌پوشی کنند تا بتوانند در یاری‌رساندن به هم‌وطنانشان شریک باشند.

تعدادشان آن‌قدر قدر زیاد می‌شود که شک می‌کنم شاید در مدرسه با یکدیگر مسابقه کمک کردن گذاشته‌اند؛ وضع درسی‌شان را نمی‌دانم، شاید در بعضی دروسشان ضعیف باشند، اصلاً شاید جغرافی‌شان آن‌قدر خوب نباشد که بدانند آق‌قلا و پل‌دختر دقیقه در کدام طول و عرض جغرافیایی واقع است اما حقیقت این است که درس انسانیت و نوع‌دوستی را با نمره بالا پاس کرده‌اند، چقدر حال و هوایشان را دوست دارم.

کودکی ۶ ساله تمام داروندارش را برای کمک به سیل‌زدگان تقدیم کرد

برای کنترل بغضی که از دیدن این‌همه مهربانی در گلویم نشسته؛ سرم را برمی‌گردانم تا شاید بتوانم از بارانی شدن چشم‌هایم جلوگیری کنم که چشمم به کودکی می‌افتد که دست در دست مادرش جلو می‌آید و با آن دستان کوچکش یک اسکناس هزارتومانی را از جیبش درمی‌آورد تا در صندوق بیاندارد، مادرش می‌گوید حسین ۶ ساله وقتی فهمید اینجا چه خب است تصمیم گرفت پول خوراکی‌اش را خرج نکند و به کودکان سیل‌زده کمک کند؛ هزار تومان در این دوره شاید پول خیلی کمی باشد، شاید خنده‌ات بگیرد اما وقتی بدانی تمام دارایی یک طفل ۶ ساله است، امکان ندارد بتوانی جلوی سیل اشک‌هایت را بگیری.

آن کارگر باصفا، دانش آموزان مدرسه، طلبه‌ای که پول مسجدی‌ها را آورده، وانتی که کمک‌های غیر نقدی همسایه‌ها را جمع کرده و مردی با یک جفت کفش نو تازه خریداری‌شده، همه مردم از همه قشرها آمده‌اند تا به هم‌وطنان سیل‌زده‌شان ثابت کنند ایرانی هیچ‌وقت هم نوع خود را تنها نمی‌گذارد.

طلابی که کفش مردم را واکس می‌زنند

شور و اشتیاق وصف‌نشدنی طلاب به‌راحتی در چهره‌شان دیده می‌شود، هرکدام به کاری مشغول‌اند، یکی کفش‌ مردمی که برای کمک می‌آیند را واکس می‌زند، یکی وسایل دریافتی را منظم می‌کند و دیگری درحالی‌که کمک‌های مردم را دریافت می‌کند به سؤالات شرعی‌شان هم پاسخ می‌دهد.

یکی از طلاب مسئول غرفه جمع‌آوری کمک‌های مردمی می‌گوید: در میان طلاب این غرفه و دیگر غرفه‌ها، جوانان 17 و 18ساله‌ای دیده می‌شوند که این روزها به سخنان معصومین مبنی بر حمایت هم نوعان جامه عمل پوشانده‌اند، باید به این مردم تبریک بگویم چراکه در هر سن و در هر شرایطی سعی می‌کنند به هم‌وطنان خود کمک کنند، ما در اینجا دیدیم پیرزنی که دو میلیون تومان کمک کرد، دیدیم مردم با وانت پر از وسایل به کمک می‌آیند و این رفتارها به ما قوت قلب می‌دهد.

طلبه جوان که در روز 13 ساعت وقت خود را صرف جمع‌آوری لوازم می‌کند، ادامه می‌دهد: این‌کاره‌ای ما با چند جنبه دنبال می‌شود یکی از اهداف ما تبلیغ است که حداقل مردم شرایط را ببینند شاید بخواهند کمکی هرچند کم را انجام دهند.

صندوق کمک به سیل‌زدگان در دو روز ۹۰ میلیون تومان کمک نقدی دریافت کرد

مسئول جمع‌آوری اقلام غرفه چهارراه برق یادآور می‌شود: در این غرفه اقلام نقدی و غیره نقدی نیز دریافت می‌شود که تا روز دوم ما نزدیک به 90میلیون تومان هدایای نقدی را دریافت کرده‌ایم که انشاءالله اقلام و مبالغ را به روستاهای مناطق سیل‌زده به همراه نیروها اعزام خواهیم کرد.

همان‌طور که اجناس را مرتب می‌کند، ادامه می‌دهد: ما باید خیلی بیش‌تر از این‌ها قدردان این مردم باشیم چراکه هر کس هر وسیله‌ای را می‌آورد با عشق خاصی آن را اهدا می‌کند و چه‌بسا افرادی بوده‌اند که دارایی‌های یک روزشان را اهدا کرده‌اند.

تربیت چنین طلاب جوانی که از همان روزهای اول طلبگی خود را نسبت به‌روزهای مهم و قابل نیاز مسئول می‌دانند یکی از نیازهای اصلی و اساسی جامعه است تا فاصله‌ای میان مردم و طلاب نباشد.

با توجه به شرایط تحصیلی طلاب جوان قطعاً باید از مدل تربیتی خاصی در حوزه علمیه حضرت مهدی(عج) برخوردار باشند که بتوانند در شرایط حساس به‌خوبی به وظیفه خود عمل کنند به همین دلیل به سراغ معاون آموزشی این مدرسه علمیه می‌روم تا از نزدیک با او هم گپ و گفتی کوتاه داشته باشم.

تمام فعالیت‌های علمی طلاب را تعطیل کردیم تا طلاب به سیل‌زدگان کمک کنند

حجت‌الاسلام زحمتکش در خصوص فعالیت طلاب مشهدی درزمینهٔ جمع‌آوری کمک برای سیل‌زده‌ها می‌گوید: ما در مدرسه تمام فعالیت‌های علمی طلاب را تعطیل کرده‌ایم تا آن‌ها بتوانند با فراغ با در حوزه کمک‌رسانی به مردم فعالیت کنند.

وی ادامه می‌دهد: تلاش طلاب بر این بوده تا فضای محبت را در میان جامعه فعال‌تر کنند و مردم نوع‌دوست برای کمک به دیگران راه سختی نداشته باشند که دراین‌بین نیز گاهی با صحنه‌های تکان‌دهنده مواجه می‌شویم برای مثال کارگر گذری که روزمزد بود بخش اعظمی از پول خود را به سیل‌زده‌ها کمک کرد.

معاون آموزش مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) بابیان این‌که مجموعه پایگاه‌های ما در سطح شهر توانسته‌اند در دو روز نزدیک به 95 میلیون تومان را جمع‌آوری کنند؛ ادامه می‌دهد این موضوع جز با همت مردم میسر نمی‌شد؛ همیشه این شیرینی‌ها به‌تنهایی نبوده و صحنه‌های تلخی را نیز داشته‌ایم برای مثال انگشت‌شمار افرادی بوده‌اند که با کنایه از کنار ما رد می‌شدند و سعی داشتند در کار ما اخلال ایجاد کنند که این موضوع نیز باذکاوت طلاب خنثی می‌شد.

وی ادامه می‌دهد: طبیعت ما ایرانی‌ها این است که اگر ببینیم مردمی در یک نقطه از کشورمان و حتی دنیا، با مشکلی روبه‌رو شده‌اند ما بی‌قرار می‌شویم.

گفتنی است مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) توانسته با برقراری 7غرفه جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان قدم بزرگی را در این امر بردارد که غرفه‌های سیار و ثابت این مدرسه تا 22 ماه جاری فعال خواهند بود و غرفه‌های چهارراه برق و چهارراه مخابرات از بزرگ‌ترین غرفه‌های این مجموعه هستند.

==================

گزارش از هادی احمدی

==================

انتهای پیام/ 70042/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول