اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گیلان خبر داد

افزایش ۴۰ درصدی در تولید برق‌آبی / نوبت‌بندی آب در کانال‌ها تا پایان اردیبهشت نداریم

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گیلان با بیان اینکهبا بیان اینکه سد سفیدرود ظرفیت بسیار بالایی در تولید برق‌آبی دارد، گفت: امسال و با توجه به میزان بارش مناسب با افزایش ۴۰ درصدی در تولید برق‌آبی در استان مواجه می‌شویم.

افزایش ۴۰ درصدی در تولید برق‌آبی / نوبت‌بندی آب در کانال‌ها تا پایان اردیبهشت نداریم

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، وحید خرمی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت آب‌گیری سد سفید نسبت به مشابه سال گذشته اظهار کرد: با توجه با برندگی‌های خوبی که امسال شاهد بودیم میزان آب ذخیره‌شده در سد سفیدرود، یک میلیارد و ۱۰۰ مترمکعب بوده که نسبت به سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه کشاورزان امسال با هیچ‌گونه کمبود آبی مواجه نخواهند بود، گفت: در سالیان گذشته کشاورزان برای شروع فصل زراعی از آب چاه، آب‌بندان و بارش‌های فصلی استفاده می‌کردند که این امر برای آن‌ها مشکلاتی را به وجود می‌آورد ولی خوشبختانه امسال و با توجه به میزان آب موجود در سد سفیدرود کشاورزان با هیچ‌گونه کمبود آبی مواجه نیستند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گیلان با اشاره رهاسازی آب سد سفیدرود برای آغاز فصل زراعی در استان تصریح کرد: معمولاً رهاسازی آب سد سفیدرود در اردیبهشت‌ماه آغازشده ولی امسال ‌با توجه به حجم ورودی زیاد آب و ذخیره‌سازی مناسب، رهاسازی را زودتر آغاز کرده‌ایم تا کشاورزان با خیالی آسوده به کشاورزی خود بپردازند.

خرمی با اذعان به اینکه تا پایان اردیبهشت هیچ‌گونه نوبت‌بندی آب در کانال‌ها انجام نمی‌شود، افزود: هرساله در کمیته‌ای که در استان هر هفته تشکیل می‌شود آب را به‌صورت نوبت‌بندی در کانال‌های آب گیر رهاسازی می‌کردیم ولی امسال با شرایط موجود تا یک الی دو ماه آینده هیچ‌گونه نوبت‌بندی نداشته و بعدازآن با توجه به شرایط موجود تصمیم‌گیری می‌شود.

وی یکی از ویژگی‌های سد سفیدرود را کنترل سیلاب دانست و گفت: با آغاز فصل گرما و آب شدن برف در بالادست سد سفیدرود سیلاب‌هایی ایجاد می‌شود که همکاران ما یک بخش از ظرفیت سد را برای کنترل این سیلاب آماده‌امی کنند تا مشکلی در پایین‌دست برای مردم پیش نیاید.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گیلان با درخواست مردم برای توجه نکردن به شایعات فضای مجازی افزود : کنترل پایداری سد یکی از علمی‌ترین روش‌ها در سد است که همکاران ما در هرروزه نقاط مختلفی از سد را اندازه کرده که این امر به کنترل پایداری سد کمک می‌کند.

خرمی با بیان اینکه سد سفیدرود ظرفیت بسیار بالایی در تولید برق‌آبی دارد تصریح کرد: در سالیان گذشته از آب سد سفیدرود ۳۰۰ هزار مگابایت برق تولید می‌شد که در چند سال اخیر و به علت نوبت‌بندی این امر به ۲۰۰ هزار مگابایت کاهش پیداکرده بود که امسال و با توجه به میزان بارش مناسب با افزایش ۴۰ درصدی در تولید برق‌آبی در استان مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به مراحل آغاز سد لاسک در استان گیلان گفت: در بودجه سال ۹۸ که هنوز از سوی  مجلس به دولت ابلاغ نشده، بودجه‌ای مشخص  برای ساخت سد لاسک تعیین‌شده و باکارهای کارشناسی مراحل ساخت آن آغاز و با پیشرفت فیزیکی پنج‌درصدی  مواجه بوده‌ایم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گیلان  با اذعان به اینکه سد لاسک باعث کاهش ورود رسوبات به تالاب انزلی می‌کند اظهار کرد: مراحل ساخت سد لاسک توسط کارشناسان  رسمی کشور انجام و ۳۰۰ هزار مترمکعب آب به تالاب انزلی وارد و با کنترل سیلاب می‌تواند از ورود رسوبات به این تالاب جلوگیری کند.

انتهای پیام/84007

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول