اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

وداع با معلم ماندگار و انقلابی ایران/ بیش‌ترین دغدغه مرحوم حیدری «تربیت معلم» بود

غلامحسین حیدری معلم ماندگار و معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش، معلمی انقلابی، ولایت مدار، ساده زیست، پرنشاط و خستگی ناپذیر بود که بیش‌ترین دغدغه‌اش تربیت معلم بود.

وداع با معلم ماندگار و انقلابی ایران/ بیش‌ترین دغدغه مرحوم حیدری «تربیت معلم» بود

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، غلامحسین حیدری معلم ماندگار و معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش عصر روز سه‌شنبه گذشته بر اثر سکته قلبی درگذشت.

مرحوم حیدری در سال 1322 در شهر مقدس مشهد متولد شد؛ وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در دانشگاه فردوسی مشهد در رشته زبان و ادبیات انگلیسی تحصیل کرد و با درجۀ ممتاز فارغ‌التحصیل شد. سپس در دانشگاه تهران، دوره کارشناسی ارشد را گذراند و در محضر علما و روحانیون بزرگواری همچون آیات عظام حجج اسلام در افشان، شوشتری، مولوی، حکیمی، شهید هاشمی‌نژاد با معارف و فرهنگ اسلامی آشنا شد.

وی در سال 1344 وارد سنگر حیات‌بخش معلمی شد و در مقاطع مختلف تحصیلی، مراکز تربیت معلم و در دانشگاه‌ها تلاش مجاهدانه داشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سمت‌های رئیس آموزش‌ و پرورش اسفراین، بجنورد، مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان زنجان و خراسان، معاون تأمین و تربیت نیروی انسانی وزارت آموزش‌ و پرورش، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی و قائم مقام وزیر انجام وظیفه کرد.

مرحوم حیدری پس از آن به عنوان مدیر امور فرهنگی و روابط بین‌الملل آستان قدس رضوی و خادم افتخاری حرم مطهر رضوی به خدمت در آن بارگاه نورانی پرداخت و در سال 1392 نیز به عنوان «معلم ماندگار» در سطح کشور انتخاب و معرفی شد.

* پیام تسلیت محمود فرشیدی دبیرکل کانون مدارس اسلامی کشور

چه دشوار است پذیرش از دست دادن انسان‌های والامقام و خدمتگزاری همچون مرحوم حاج غلامحسین حیدری که اینک جامعه فرهنگیان کشور در اندوه فقدان او به سوگ نشسته است.

او که هر فرصت و موقعیتی را مغتنم می‌شمرد تا دیگران را به خیرونیکی دعوت کند. مرحوم حیدری حقیقتا معلمی انقلابی، ولایت مدار، ساده زیست، پرنشاط، خستگی ناپذیر و دغدغه‌اش تربیت نسل آینده بود و سال‌های متمادی توفیق خدمت به آموزش و پرورش کشور را یافت و از معلمی تا مدیرکلی و معاونت وزارت آموزش و پرورش بیشترین بهره را برد تا به آینده‌سازان کشور خدمت کند و باورهای اعتقادی آنان را تعمیق بخشد.

او به راستی نمونه‌ای از مردان الهی بود همانان که دیدارشان انسان‌ها را به یاد خدا می‌اندازد. عشق به حضرت امام رضا(ع) و خدمت در بارگاه ملکوتی آن حضرت چنان در وجودش نهادینه شده بود که از دیدارش عطر رضوی به مشام جان می‌رسید و توفیق سخنگویی کرامات آن حضرت را یافته بود. 

اینجانب که سال‌ها افتخار همکاری با آن بزرگوار را داشته‌ام این مصیبت را به معلمان فرهیخته کشور،خانواده محترم ایشان و به ویژه خراسانی‌های عزیز که بیش از همه با ایشان مأنوس بودند تسلیت می‌گویم. 

* پیام تسلیت غلامعلی حداد عادل رئیس هیأت امنای کانون مدارس اسلامی 

درگذشت دوست عزیز مرحوم آقای غلامحسین حیدری مایۀ تاثر و تأسف عمیق اینجانب شد؛ طی سال‌های طولانی دوستی و همکاری، آن مرد نازنین را انسانی مؤمن و مسلمانی بصیر یافتم که با راستی و درستی و فداکاری عمر خود را صرف خدمت به دیگران می‌کرد و به ویژه به تعلیم و تربیت نسل جوان و تلاش برای اعتلای آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران اهتمام داشت. 

فقدان این معلم شریف و انقلابی را که مسؤولیت دبیری استان خراسان رضوی کانون مدارس اسلامی را برعهده داشت، به عموم معلمان و دوستان و علاقه‌مندان ایشان خصوصا خانواده ارجمند و فرزندان محترمشان تسلیت می‌گویم .از خداوند برای آن شادروان مغفرت و برای بازماندگانشان صبر و اجر مسألت می‌کنم. 

* پیام تسلیت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان

خبر درگذشت فرهنگی فرهیخته، معلم دلسوز و خادم آستان ملک پاسبان رضوی، مرحوم مغفور استاد غلامحسین حیدری موجب تألّم و تأسف شد.

آن فقید سعید از علاقه‌مندان و تلاشگران انقلاب اسلامی و باورمند به امام راحل رضوان الله علیه و فرمانبر مقام معظم رهبری بود و با دلسوزی تمام در سنگر فرهنگ و آموزش و تربیت می‌کوشید.

اینجانب با سابقه بیش از سه دهه آشنایی و چندین سال همکاری نزدیک و همسایگی از او جز پاکی و طهارت روح، خیر خواهی و دلسوزی به نسل جوان و آینده ساز ندیدم و نشنیدم.

 در وزارت آموزش و پرورش در سنگرهای مختلف از معلمی تا مدیرکلی و معاونت وزارت خدمت کرده بود و گاه با بی مهری از سنگری به سنگر دیگر منتقل شده بود ولی در تمام این جابه‌جایی‌ها خود را سربازی می دید که باید با تمام توش و توان انجام وظیفه نماید.

بیشترین دغدغه خاطر او تربیت معلم بود و واجب‌ترین هزینه را برای تربیت معلم می‌دانست و از شهید رجایی خطاب به یکی از معاونان وقت وزارت نقل می‌کرد که ایشان معتقد بود «اگر بودجه تربیت معلم کافی نبود باید کت خود را بفروشیم برای تربیت معلم هزینه کنیم».

خدمات او در خراسان رضوی، استان زنجان، معاونت تأمین و تربیت نیروی انسانی و در معاونت توسعه مشارکت‌ها عطش او را برای خدمت فرو ننشاند و بعد از پایان سال‌های خدمت رسمی دولتی در سنگر خدمت فرهنگی توفیق خادمی آقا علی‌بن‌موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثنا را یافت.طوبی له و حسن مآب.

درگذشت این معلم دلسوز و دردمند و برادر گرانقدر را به جامعه فرهنگی کشور، به ویژه شاگردان و همکاران ایشان در دستگاه بزرگ تعلیم و تربیت و آستان قدس رضوی و خانواده مکرم و فرزندان محترم ایشان تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم. از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت و غفران واسعه الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت می‌نمایم.

امید آن داریم که در جوار بارگاه نورانی حضرت رضا علیه السلام از رأفت و عنایت امام مهربانی‌ها بهره‌مند بوده و خداوند به احسان تمام، بنده خود را پذیرا باشد.انّه رئوف رحیمٌ.

* پیام تسلیت حسین بنی‌اسدی قائم‌مقام کانون مدارس اسلامی کشور

درگذشت جناب آقای حیدری معلم گرانقدر و معاون محترم اسبق وزارت آموزش و پرورش و الگوی عرصه تعلیم و تربیت، جامعه فرهنگیان را متأثر ساخت.

مرحوم حیدری عمر گران‌مایه خود را درحوزه تعلیم و تربیت برای تربیت نسل آینده ساز انقلاب هزینه کرد؛ شخصیتی انقلابی، مؤمن، فاضل، با تقوا، عالم ،صاحب فکر و خستگی ناپذیر بود؛ سال‌ها به عنوان معلم و مدیریت‌های مختلف ستادی و استانی در آموزش و پرورش کشور مخلصانه خدمت کرد و در این مسیر هرگز خسته نشد و زمان نمی‌شناخت.

مرحوم حیدری روح بزرگواری داشت و بعد از بازنشستگی به دلیل اعتقاد به انجام تلاش‌های مجاهدانه برای صیانت از انقلاب و ارزش‌های انقلاب از طریق تربیت نسل آینده‌ساز کشور فعالیت های خودرا همچنان ادامه داد و مصداق آن پذیرش مسؤولیت دبیری کانون مدارس اسلامی استان خراسان رضوی بود و از طریق فراهم‌سازی بسترهای هم‌اندیشی و الگوسازی در سطح مدارس اسلامی استان خراسان رضوی و تعمیم آن به سایر مدارس کشور خدمات بی‌شائبه برای هرچه بهتر نسل آینده ساز کشور انجام داد.

مرحوم حیدری الگوی ارزشمندی برای مدیران، دبیران و معلمان است و مطالعه زندگی سرشار از معنویت و اخلاص و خدمات آن می‌تواند چراغ راهی برای موفقیت هرچه بهتر دست اندرکاران تعلیم تربیت اسلامی باشد. روحش شاد یادش گرامی باد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول