اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

به دلیل افزایش تنش‌های نظامی

سازمان ملل کنفرانس ملی صلح در لیبی را لغو کرد

«غسان سلامه» نماینده ویژه سازمان‌ملل با اشاره به لغو شدن کنفرانس ملی در لیبی برای رسیدن به صلح گفت از شنیدن مجدد صدای طبل جنگ غافل‌گیر شدیم.

سازمان ملل کنفرانس ملی صلح در لیبی را لغو کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، با ادامه یافتن حملات «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش لیبی به شهر «طرابلس»، سازمان ملل مجبور شد کنفرانس ملی در خصوص آینده این کشور را لغو کند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، کنفرانس ملی دو روزه‌ای که قرار بود ۱۴ و ۱۵ آوریل در شهر «غدامس» لیبی برگزار شود، قرار بود میزبان ۱۲۰ نماینده باشند. این نشست می‌توانست امید طرف‌داران دموکراسی در این کشور را افزایش دهد و راهی به‌سوی انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی باز کند.

«غسان سلامه» نماینده ویژه سازمان‌ملل در لیبی در این‌باره گفت این سازمان قصد داشت در نزدیک‌ترین زمان ممکن این نشست را برگزار کند اما انجام گفت‌وگو در آتش خمپاره و حملات هوایی غیر ممکن است.

او گفت: «تجدید خشونت، کمترین سطح اطمینان از برگزاری هرگونه گفت‌وگوی نتیجه‌بخش را نیز از بین برده است». وی افزود: «از شنیدن دوباره صدای طبل جنگ با جمله‌ای غیرمنتظره، غافل‌گیر شدیم».

این در حالی است که وزارت بهداشت لیبی اعلام کرده شمار کشته‌شدگان از پنج‌شنبه هفته گذشته که درگیری‌ها آغاز شد به ۴۹ نفر رسیده است.

به گفته تحلیل‌گران حفتر گمان دارد نیروهای بیشتری از غرب این کشور، از جمله برخی گروه‌های شبه‌نظامی، دست از حمایت «فیاض السراج» رئیس‌جمهور این کشور بردارند.

منتقدان حفتر معتقدند او علاقه‌ای به دموکراسی ندارد و حملاتش را درست زمانی آغاز کرد که برنامه صلح سلامه در حال رسیدن به مرحله‌ای مهم بود.

بریتانیا به‌دنبال ترغیب سازمان‌ملل برای وضع تحریم اقتصادی علیه حفتر است اما امکان دارد این طرح توسط روسیه وتو شود. کاخ «الیزه» فرانسه نیز طی بیانیه‌ای گفت راه‌حل بحران لیبی درگیری نظامی نیست.

در حال حاضر دو دولت در لیبی وجود دارد. یکی از این دو، دولت وفاق ملی به رهبری «فایز السراج» است که توسط جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده است. دومی نیز شامل کابینه موقت «عبدالله الثانی» است که تحت حمایت ارتش ملی لیبی به فرماندهی «خلیفه حفتر» قرار دارد.

در حالی که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل برای حل بحران لیبی به طرابلس سفر کرده بود، نیروهای حفتر روز پنج‌شنبه هفته گذشته به سمت این شهر یورش بردند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول