اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

پس از جاری شدن آب انجام شد

مشاهده تنها پرنده انحصاری بومی ایران در تالاب گاوخونی+تصویر

سرپرست معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: برای اولین بار زاغ بور که تنها پرنده آندمیک و نماد پرندگان ایران بوده در نزدیکی تالاب بین المللی گاوخونی و در این منطقه مشاهده و رکورد شد.

مشاهده تنها پرنده انحصاری بومی ایران در تالاب گاوخونی+تصویر

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، حسین اکبری اظهار داشت:  برای اولین بار زاغ بور که تنها پرنده آندمیک و نماد پرندگان ایران بوده در نزدیکی تالاب بین‌المللی گاوخونی و در این منطقه مشاهده و رکورد و در زیستگاه‌های شرقی و مجاور تالاب گاوخونی شناسایی و تصویربرداری شد.

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: رکورد زاغ بور به عنوان تنها پرنده منحصربه‌فرد ایران در جهان به شدت بر اهمیت تنوع زیستی تالاب بین‌المللی گاوخونی به عنوان یک اکوسیستم آبی افزوده و نقاط قوت و جاذبه‌های بسیار مهم گردشگری منطقه به شمار خواهد رفت.

به گزارش فارس، زاغ بور یا زاغ کویری (نام علمی: Podoces pleskei) پرنده‌ای از خانوادهٔ کلاغیان است، این پرنده تفاوت‌های زیادی با دیگر خویشاوندانش یعنی کلاغ‌ها و زاغ‌ها دارد؛ از جمله زمینی بودن، به‌طوری‌که حتی در هنگام احساس خطر نیز دویدن را به پرواز ترجیح می‌دهد، داشتن صدای خوش و رنگ نخودی مایل به قهوه‌ای از دیگر ویژگی‌های این پرنده است.

زاغ بور پرنده‌ای زیرک و تا حدودی مخفی کار است و این امر مشاهده آن را در طبیعت با مشکل مواجه می‌سازد. از طرفی هماهنگی کامل رنگ پروبال این پرنده با محیط زیست آن و نیز عدم پرواز در ارتفاع بالا، امکان مشاهده آن را در زیستگاه‌های طبیعی‌اش کاهش می‌دهد. ازاین‌رو باور عمومی این است که این پرنده از جمعیت و تراکم نسبتاً پایینی برخوردار است.

این پرنده تنها در مناطق بیابانی و نیمه‌بیابانی شرق و جنوب شرق ایران، در ده استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، اصفهان، یزد، فارس، کرمان و تهران محدود است و تنها پرندهٔ بومی انحصاری (اندمیک) ایران است.

انتهای پیام/63086/ج/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول