اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  صنفی فرهنگی

محمدی در نشست خبری گردهمایی نشریات دانشجویی وزارت علوم :

تغییر شیوه نامه وزارت علوم،نشریات دانشجویی را پویا می کند

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم گفت: باید جریان دانشجویی به سمتی سوق پیدا کند که دانشجویان علاوه بر فعالیت در فضای مجازی از نشریات نیز غافل نشوند.

تغییر شیوه نامه وزارت علوم،نشریات دانشجویی را پویا می کند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس ، محمدرضا محمدی، ظهر امروز در نشست خبری اولین دوره گردهمایی مدیران مسئول نشریات دانشجویی دانشگاه‌های کشور که در محل اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل برگزار شد؛ گفت: اهمیت نشریات دانشجویی در سال‌های گذشته با ظهور شبکه‌های اجتماعی کمرنگ شده است به طوری که در شبکه های اجتماعی ممکن است که صدها پیام بخوانیم ولی در پایان روز چیزی در ذهنمان نباشد از طرفی به دلیل فراوانی پیام در فضای مجازی، پیام‌ها کمتر در ذهن مردم می‌ماند درصورتی که با خواندن پیام در نشریه و روزنامه، تاثیر گذاری بیشتر است.  

وی افزود : با سلطه گری شبکه های اجتماعی رسانه مکتوب از جمله نشریات کم رنگ شدند. ابر پدیده فضای مجازی به‌قدری در حوزه رسانه خوب کار کرده که رسانه های مکتوب جایگاه خود را در بین مردم و جریان انقلابی از دست دادند.

محمدی تصریح کرد: شبکه های اجتماعی اصولا به صورت روزانه هزار واحد اطلاعات وارد ذهن فرد می کند اما به‌صورت لحظه و اثرگذاری پایداری ندارد؛ اما اگر دقت شود مطالب مطلوب و مکتوب تا چند روز ذهن فرد را درگیر خود می کند.

دبیر واحد روابط عمومی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل درباره علت کم رنگ شدن نشریات دانشجویی گفت: کم توجهی جبهه انقلاب باعث شد نشریات دانشجویی کم رنگ شود و در سال های اخیر به دست جریان غیر انقلابی افتاد.

وی در خصوص وقایع و تخلفات اخیر نشریات دانشجویی در وزارت علوم گفت: جریان اپوزیسیون نمای دانشجویی سعی دارد تا با اجرایی کردن طرح تعدد نشریات دانشجویی اما با کیفیت پایین حق رای برای خود در وزارت علوم خریداری کنند.

عضو شورای ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم ادامه داد: برای مقابله با این جریان چند ماهی است که تشکل های دانشجویی انقلابی با یکدیگر همکاری می کنند تا به اهداف انقلاب در حوزه دانشگاهی برسند.

محمدی بیان کرد: آمار تعداد نشریات دانشجویی و انقلابی در دانشگاه های سراسر کشور که پایبند به اهداف انقلاب اسلامی هستند، بسیار بیشتر از نشریاتی است که توسط جریان خاص اداره می شود. پس تشکل های دانشجویی انقلابی تمام سعی خود را می کند تا این نشریات را دوباره احیا کند.

عضو شورای مرکزی ناظربر نشریات وزارت علوم افزود: ما در دوره‌های قبل شاهد آئین‌نامه و شیوه‌نامه‌های خوبی نبودیم که امسال می‌خواهیم سعی کنیم ساختار ناکارآمد نشریات دانشجویی را تغییر دهیم.به طوری که در سال‌های گذشته ایرادات و مشکلات زیادی وجود داشت. به طور مثال شورای نظارت بر نشریات دانشگاه تهران در انتخابات دانشجویی اسامی 105 نفر از دانشجویانی که در سال‌های 75 تا 95 فارغ‌التحصیل شده بودند را رای‌گیری کرده بودند که این یک تخلف بزرگ است. البته باید بگویم ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: تخلف دیگری که در سال‌های گذشته وجود داشت مربوط به دانشگاه علامه طباطبایی است به طوریکه نشریه صبح این دانشگاه انتقاداتی را از معاونت فرهنگی وزارت علوم مطرح کرده که رسیدگی به این موضوع به شورای نظارت بر نشریات وزارت علوم سپرده شده بود که در این رابطه در اردیبهشت 97 دیگر نشریات دانشجویی طی نامه‌ای با امضای 20 نفر از مدیر مسئولان نشریات به رئیس دانشگاه در حمایت از انتقاد درست نشریه صبح نظر خود را اعلام کردند که متاسفانه با برخورد شدید رئیس دانشگاه علامه طباطبایی روبرو شد.

محمدی اضافه کرد: سومین تخلفی که طی این مدت اتفاق افتاد مربوط به دیدار رهبری بود که در این دیدار باید سه نفر از اعضای مرکزی نشریات دانشجویی سخنرانی می‌کردند که متاسفانه در آخرین لحظات این اتفاق نیفتاد و فرد دیگری که جزو احزاب سیاسی بود به نمایندگی از مدیران نشریات دانشجویی کشور سخنرانی کرد که در این باره ما اعتراض کردیم و هنوز هم پیگیر این موضوع هستیم.

وی با اشاره به شیوه‌نامه و آئین‌نامه نشریات دانشجویی از سوی وزارت علوم ادامه داد: طی یک سال گذشته در قالب 12جلسه ما جلساتی را برای تغییر شیوه نامه اجراییه برگزاری انتخابات برگزار کردیم که با پافشاری ما کمیته شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی و شورای مرکزی نظارت وزارت علوم از 76 بند این شیوه‌نامه یک بند از آن را تغییر داد. این در حالی است که حداقل باید 11 بند از این شیو‌ه‌نامه تغییر کند. از طرفی باید بگویم در بند 2 ماده 7 شیوه نامه شرایط کاندیداهایی که می‌خواهند در انتخابات نشریات دانشجویی شرکت کنند این است که دانشجو باید حداقل دو ترم از تحصیلاتش باقی مانده باشد. اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

محمدرضا محمدی نماینده سازمان بسیج دانشجویی در شورای نشریات انقلابی در نشست خبری گردهمایی نشریات دانشجویی وزارت علوم گفت: متاسفانه آئین‌نامه و شیوه‌نامه وزارت علوم به جای آنکه دانشجو را برای افزایش کیفیت نشریه سوق دهد به سمت کمیت کشانده است. از سویی باید بگویم در واقع وزارت علوم هیچ نماینده‌ای در بین دانشجویان در اتفاقات مختلف دانشجویی ندارد و متاسفانه از نماینده نشریات استفاده می‌کند که در این رابطه نماینده نشریات جزو افرادی هستند که یا دانشجو نبوده و یا بر اساس شیوه‌نامه نمی‌توانند به عنوان نماینده محسوب شوند.

وی افزود: دانشجویان مختلف در دانشگاه‌ها که در نشریات مختلف دانشجویی فعالیت دارند نیازمند این هستند تا یک رسانه از آنها حمایت کند. این در حالی است که در حال حاضر طیف حاکم بر نشریات دانشجویی افراد و مسئولانی هستند که اجازه می‌دهند به راحتی در نشریات مختلف به نظام و جمهوری اسلامی توهین شود که این نشان از ناکارآمدی آنها دارد.

سبحان فلاح از اعضای بسیج دانشجویی امیرکبیر و مدیر نشریه راه‌رو در نشست خبری گردهمایی نشریات دانشجویی وزارت علوم گفت: ما در شورای مرکزی نشریات دانشجویی به دنبال احیای نشریات دانشجویی در دانشگاه‌های سراسر کشور هستیم. به طوری که سیاسی کاری از دامن این نشریات دور شود زیرا هر حرفی که از زبان نشریات دانشجویی زده می‌شود ساختار این نشریات را دچار مشکل و از بین می‌برد. در واقع ما با رها کردن نشریات از سیاسی کاری به دنبال ماهیت اصلی آنها هستیم.

وی افزود: طی چند سال گذشته برخورد چندگانه‌ای با نشریات دانشجویی این نشریات را به نشریات یک بار مصرف تبدیل کرده است. به طوری که در زمان انتخابات نشریات دانشجویی تولید می‌شود و پس از آن به کار خود پایان می‌دهد که راهکار این موضوع تغییر اساسی در شیوه نامه نشریات است.

فلاح اضافه کرد: ما اصلاح فعالیت نشریات دانشجویی را از سال 92 با تدوین شیوه‌نامه شروع کردیم که در نهایت در سال 94 ابلاغ شد اما آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد با ماهیت نشریه دانشجویی متفاوت است. ما باید شبکه‌ای از نشریات حقیقی را به جای نشریات یک بار مصرف داشته باشیم.

زادمهر مدیرمسئول نشریه همشاگردی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان  نیز در نشست خبری گردهمایی نشریات دانشجویی وزارت علوم، گفت:‌ هیچ گونه توجهی به آئین‌نامه وزارت علوم در خصوص نشریات دانشجویی نشده است که این موضوع نشان از ناکارآمدی مسئولان به خصوص معاونان فرهنگی دارد.

وی افزود: متاسفانه هیچ سامانه یا سایتی برای نظارت بر نشریات دانشجویی وجود ندارد. این در حالی است که مشکلات زیادی نیز در بخش توزیع نشریات دانشجویی وجود دارد. از طرفی باید بگویم هیچ گونه بودجه‌ای برای نشریات سراسری از سوی وزارت علوم داده نمی‌شود و این نشریات باید به سختی بین دانشگاه‌ها و مراکز علمی توزیع شود. در واقع می‌توان گفت نشریات در بودجه حلقه گمشده هستند.

زادمهر اضافه کرد:نشریه همشاگردی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان اکنون نزدیک به 4 سال است تهیه و توزیع و تولید می‌شود. اما هیچ گونه حمایتی از سوی وزارت علوم نمی‌شود. البته ما بارها با معاونت فرهنگی وزارت اعلوم درباره مشکلات و خلاء شیوه‌نامه و آئین‌نامه نشریات دانشجویی مکاتبه کرده‌ایم اما نتیجه قابل توجه نگرفته‌ایم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول