اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

منابع صنعتی اعلام کردند

ژاپن در 3 ماه نخست امسال 15.3 میلیون بشکه نفت از ایران خرید

رویترز به نقل از منابع صنعتی نوشت، پالایشگاه‌های ژاپنی در فاصله ژانویه تا مارس، 15.3 میلیون بشکه نفت از ایران خریدند و در آستانه منقضی شدن معافیت‌ها، واردات نفت از این کشور را متوقف کرده‌اند.

ژاپن در 3 ماه نخست امسال 15.3 میلیون بشکه نفت از ایران خرید

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، رویترز به نقل از منابع صنعتی و آمارهای ریفینیتیو ایکون نوشت، پالایشگاه‌های ژاپنی 15.3 میلیون بشکه نفت در فاصله ژانویه تا مارس از ایران خریدند و در آستانه منقضی شدن معافیت‌ها، واردات نفت از این کشور را متوقف کرده‌اند.

به نوشته این گزارش، این معافیت که به ژاپن اجازه می‌دهد تا 180 روز از ایران نفت بخرد، در اوایل ماه می (بیش از یک ماه دیگر) منقضی خواهد شد. با این حال، پالایشگاه‌های ژاپنی می خواهند، مطمئن شوند برای رسیدن تمام محموله‌های قبلا بارگیری شده به ژاپن و تکمیل پرداخت‌ها، زمان کافی دارند.

سخنگوی پالایشگاه فوجی اویل گفت: «ما فکر می‌کنیم ادامه خرید نفت از ایران پس از ماه مارس دشوار باشد.»

وی خاطرنشان کرد، بانک‌ها و شرکت‌های بیمه می‌خواهند مطمئن شوند تمامی تراکنش‌ها و ارسال و تحویل محموله‌ها پیش از انقضای معافیت به خوبی انجام شوند.

انتظار می‌رود، آخرین محموله نفتی ایران که در نفتکش غول‌پیکر کیسوگاوا در حال حمل است، 9 آوریل (20 فروردین 98) به شهر چیبای ژاپن برسد.

آمریکا سال گذشته از کشورهای واردکننده نفت ایران خواست تا واردات نفت از این کشور را کاهش دهند و در 4 نوامبر (13 آبان 97) تحریم‌های نفتی را دوباره اعمال کرد، اما به بزرگ‌ترین مشتری‌های ایران چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، ایتالیا، یونان و ترکیه معافیت داد.

پالایشگاه‌های ژاپن، چهارمین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان، بارگیری نفت ایران را از نیمه ماه سپتامبر متوقف کردند، اما در اواخر ماه ژانویه پس از اینکه بانک‌ها تضمین دولتی در مورد فرآیند پرداخت به ایران را دریافت کردند، خرید نفت از ایران را از سر گرفتند.

بر اساس آمارهای ریفینیتیو ایکون، ژاپن در سه ماه نخست امسال، 15.3 میلیون بشکه نفت ایران را بارگیری کرده است که معادل روزانه 86 هزار 430 بشکه نفت در دوره 6 ماهه معافیت از تحریم‌هاست.

این رقم 33 درصد کمتر از میزان واردات نفت توکیو از ایران در فاصله زمانی ژانویه و سپتامبر سال گذشته است که در آن زمان هنوز تحریم‌های نفتی علیه ایران اعمال نشده بود.

در عین حال، پالایشگاه‌های ژاپنی، دولت این کشور را وادار کرده‌اند تا برای تمدید معافیت از تحریم‌های ایران از سوی واشنگتن تلاش کند.

مقامات ژاپنی و هم‌تایان آمریکایی آنها در اوایل ماه جاری میلادی در واشنگتن بر سر این موضوع بحث و گفتگو کردند.

تاکایوکی نوگامی، اقتصاددان ارشد در شرکت ملی نفت، گاز و فلزهای ژاپن گفت: «من فکر می‌کنم این معافیت تمدید می‌شود، اما ممکن است برای حجم‌های کوچک‌تر و برای تعداد کمتری از کشورها باشد.»

وی افزود: «اگر دولت آمریکا این معافیت را تمدید نکند، می‌تواند قیمت نفت را به میزان چشمگیری افزایش دهد و با نزدیک شدن فصل مصرف بنزین، این می‌تواند به اعتبار ترامپ صدمه بزند.»

در عین حال، یک مقام ژاپنی از تمدید بیمه دولتی پوشش واردات نفت از ایران که به پالایشگاه‌های این کشور اجازه می‌دهد تا به بارگیری محموله‌های نفتی این کشور ادامه دهند، خبر داده است.

این مقام ژاپنی توضیح داد، تمدید این پوشش بیمه‌ای توسط پارلمان در روز چهارشنبه تصویب شد و از ماه آوریل به مدت یک سال اجرا می‌شود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول