اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

وزیر سابق رژیم صهیونیستی: صلح با اردن در خطر است

وزیر سابق رژیم صهیونیستی درباره تأثیرات منفی تحولات اخیر فلسطین بر روند صلح با اردن هشدار داد.

وزیر سابق رژیم صهیونیستی: صلح با اردن در خطر است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «یوسی بلین» که به مهندس روند سازش اوسلو معروف است و در گذشته نیز عهده‌دار مناصب مختلف در کنست، دستگاه قضایی و وزارت اقتصاد و برنامه‌ریزی بوده است، درباره تأثیرات تحولات فلسطین بر صلح با اردن هشدار داد.

وی گفت: «روابط اردن و اسرائیل در پی بحران در باب‌الرحمه، با چالش خطرناک مواجه است و حال آنکه اوضاع دو طرف نیز در وضعیت مناسبی قرار ندارد».

بیلین در مقاله‌ای که در وبگاه «یسرائیل پلاس» منتشر شد، افزود که پارلمان اردن با پارلمان‌های دیگر کشورها متفاومت است و تصمیمات آن بر افکار عمومی داخل اردن تأثیر می‌گذارد همچنانکه پارلمان اخیرا به دنبال بسته شدن باب‌الرحمه، با اکثریت آراء از شاه اردن خواست تا توافقنامه صلح با اسرائیل را لغو و سفارت اردن در تل‌آویو را تعطیل کند.

وی با اشاره به اینکه دولت اردن نمی‌تواند خواسته‌های پارلمان را نادیده بگیرد، تصریح کرد که شاه اردن در آخرین سخنرانی خود تأکید کرد که آنچه در حرم قدس و مسجدالأقصی رخ می‌دهد، خط قرمز است.

وزیر سابق صهیونیست در ادامه به کشته شدن دو شهروند اردنی توسط نگهبان سفارت رژیم صهیونیستی در امان در ژوئن ۲۰۱۸ اشاره کرد و افزود که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم به جای حل‌وفصل این مسئله، از این نگهبان همانند یک قهرمان استقبال کرد و همین امر باعث خشم مردم اردن شد و نتانیاهو نیز پس از گذشت شش ماه مجبور به عذرخواهی از اردن و پرداخت غرامت به خانواده‌های دو مقتول اردنی شد.

وی در ادامه توافق صلح با اردن را یک گنج استراتژیک خواند و افزود که «اسرائیل همسایه‌ای مانند اردن دارد که برای صلح تلاش می‌کند و شریک ماست و حال آنکه ما به جای تشویق اردنی‌ها به پشبرد صلح، فرصت تاریخی برای گفت‌وگوی مستقیم با آنها را از دست می‌دهیم با وجود اینکه منافع مشترکی داریم و همین امر توافق صلح با همسایه شرقی ما را در معرض خطر قرار می‌دهد».

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول