اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

گزارش فارس از سیل گلستان

وضعیت آق‌قلا بحرانی است

بر اساس گزارش‌های واصله شهرستان آق‌قلا تا ارتفاع دو متر به زیر آب رفته است،هرچند که شرایط در شهرستان آق‌قلا واقعا بحرانی است ولی امدادرسانی توسط سپاه پاسداران و ارتش و سایر دستگاه‌های اجرایی به خوبی انجام می‌شود.

وضعیت آق‌قلا  بحرانی است

به گزارش خبرگزاری فارس، بارش باران و برف و کاهش دما در استان مازندران و گلستان که از یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ آغاز شده بود موجب وقوع سیل در این استان‌ها شد. سیل همچنین بخش‌هایی از استان گلستان، به ویژه گنبدکاووس را درگیر کرد. روز ۲ فروردین ۱۳۹۸ سیلاب موجب بسته شدن جاده گرگان به آق‌قلا شد. همچنین بر اثر جاری شدن سیل جاده گنبد کاووس – آق‌قلا نیز مسدود شد.

16:55| وضعیت آق‌قلا بحرانی است

امانگلدی ضمیر عصر امروز در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: متأسفانه بعد از گذشت هشت روز همچنان شهرستان آق‌قلا در وضعیت بحرانی به سر می‌برد

وی با بیان اینکه شهرستان آق‌قلا تا ارتفاع دو متر به زیر آب رفته است، تصریح کرد: شرایط در شهرستان آق‌قلا واقعا بحرانی است ولی امدادرسانی توسط سپاه پاسداران و ارتش و سایر دستگاه‌های اجرایی به خوبی انجام می‌شود.

فرماندار شهرستان آق‌قلا ابراز کرد: در راستای جلوگیری از وقوع سیلاب شهرستان آق‌قلا به پنج قسمت تقسیم شد و در هر نقطه یک نماینده انتخاب کردیم تا توزیع اقلام و مواد غذایی را برعهده بگیرد و همچنین در روستاها نیز این مسوولیت برعهده دهیاران است.

ضمیر با بیان اینکه وضعیت شهرستان آق‌قلا بحرانی است، خاطرنشان کرد: مردم شهرستان آق‌قلا همچنان نیازمند حمایت‌های همه‌جانبه مردم در سراسر ایران هستند.

وی با بیان اینکه تعداد 37 روستای شهرستان آق‌قلا دچار بحران شده است، خاطرنشان کرد: طی دو روز گذشته شهرستان آق‌قلا با مشکل تامین چادر برای اسکان رو به رو بود ولی خوشبختانه تاحدی این مشکل مرتفع شد.

فرماندار شهرستان آق‌قلا ابراز کرد: مردم شهرستان آق‌قلا نگران خدمات بهداشتی و درمانی نباشند زیرا یک بیمارستان سیار توسط سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران ایجاد شد.

 

16:48| 9 هزار دام سبک بر اثر سیلاب از بین رفت

محمد مخبر عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن بازدید از مناطق سیل زده استان گلستان اظهار کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به چهار هزار خانواده از مردم سیل‌زده بسته لوازم خانگی از قبیل یخچال، فرش و لوازم ضروری زندگی اهدا می‌کند.

وی تصریح کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) همچنین به ۴ هزار خانواده سیل‌زده روستایی ۴ هزار راس دام سبک اهدا خواهد کرد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام از توزیع غذای گرم و 10 هزار بطیری آب در بین سیل زدگان خبر داد و افزود: اقلام دیگری مانند قند و چای، دارو نیز به سیل‌زدگان اهدا شده است.

مخبر از ایجاد شغل‌های اجتماع محور توسط بنیاد برکت در مناطق سیل زده خبر داد و گفت: به محض اینکه وضعیت در مناطق سیل زده آرام گرفت 3 هزار شغل ایجاد خواهیم کرد.

وی ارسال محموله‌ غذا و دارو  برای کمک به مردم آسیب دیده از سیل را اولویتی مهم خواند و گفت: چادر، پتو، آب معدنی، کنسرو و سایر مواد غذایی بعلاوه‌ دارو برای درمان ۱۰ هزار بیمار به همراه پزشکان و پرستاران جهادی به منطقه اعزام شده است.

 

15:03| تصویب هزینه 10 میلیاردی شهرداری گرگان برای کمک به سیل‌زدگان

حمیدرضا آقاملایی بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران استان گلستان با تقدیر از تلاش شهرداری گرگان در راستای کمک به مردم سیل زده آق‌قلا به ویژه حضور آتش‌نشانی گرگان در راستای امدادرسانی به مردم این منطقه اظهار کرد: خوشبختانه از بدو وقوع سیل در گلستان شورای اسلامی شهر گرگان و شهرداری در کنار هم استانی‌های عزیز بوده‌اند که این جای تقدیر دارد.

وی ادامه داد: تجهیزات امدادی و خدمت‌رسانی در آق‌قلا و در محل اسکان موقت حادثه‌دیدگان در اختیار قرار گرفت و در حد توان خدمت به این مردم اجرایی شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر گرگان تصریح کرد: امروز در نخستین جلسه کاری شورای اسلامی شهر گرگان در راستای ادامه روند خدمت‌رسانی مصوب شد که تا سقف 10 میلیارد ریال در حوزه‌های عمرانی و خدماتی اجازه هزینه به شهرداری گرگان داده شود.

آقاملایی با تقدیر از عملکرد رسانه‌ها در پوشش این حادثه، تاکید کرد: چندین دستگاه لودر، کمپرسی، اتوبوس، نیروهای امدادی آتش‌نشانی، قایق، تجهیزات خدمات شهری، نظافت مستمر اسکان موقت حادثه دیدگان بخشی از اقدامات شهرداری گرگان در این سیل بوده که جای تقدیر دارد.

وی گفت: در حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی هم شهرداری گرگان بیکار نبوده و سعی کرده با توزیع غذای گرم، سرو چای و اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان حادثه دیده در محل اسکان موقت، توزیع حوله و دمپایی برای این کودکان در این روزها انجام شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر گرگان تصریح کرد: 16 دستگاه اتوبوس وظیفه جایجایی حادثه دیدگان از آق‌قلا به محل اسکان موقت را بر عهده گرفته و این خدمت در حال انجام است.

آقاملایی بیان کرد: تمام تلاش ما خدمت‌رسانی بهتر به عزیزانی است که به هر ترتیب در این روزها درگیر حادثه شده‌اند و امیدوارم هرچه سریعتر وضعیت به حالت عادی برگردد.

14:38| اعلام آمادگی بیش از 2 هزار طلبه از قم به گلستان

حجت‌الاسلام نورالله ولی‌نژاد عصر امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: با توجه به اینکه سیلاب اخیر در سطح استان گلستان اتفاق افتاد و منجر شد که مردم گلستان خسارات سنگینی را متحمل شوند یک قرارگاه فرهنگی بحران در استان گلستان شکل گرفت.

وی تصریح کرد: از روز نخست وقوع سیلاب در استان گلستان یک قرارگاه فرهنگی بحران با حضور دستگاه‌های مرتبط فرهنگی و مذهبی در استان گلستان ایجاد شد و این قرارگاه از همان روز نخست فعالیت خودشان را آغاز کردند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان ابراز کرد: قرارگاه فرهنگی بحران به منظور کمک بیشتر مردم به سیل‌زدگان گلستانی شکل گرفته است همچنین در راستای طبخ غذا، توزیع غذا و خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده ایجاد شده است.

ولی‌نژاد خاطرنشان کرد: جمعی از طلاب راستای خدمت‌رسانی به مردم مناطق سیل‌زده اعلام آمادگی کردند و فعالیت‌های تبلیغی و تشویقی برای مردم انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: در راستای تسکین آلام خانواده‌های سیل‌زده استان گلستان برنامه‌های متنوعی برای کودکان و خردسالان سیل‌زده اجرا می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان اظهار کرد: مردم می‌توانند یک سوم از سهم وجوهات شرعی (خمس و زکات) خود را صرف سیل‌زدگان کنند.

ولی‌نژاد ابراز کرد: هماهنگی‌های بسیار خوبی با سپاه پاسداران، ارتش، هلال‌احمر، استانداری و فرمانداری برقرار شده است و سعی شده است از تمام امکانات برای رفع مشکل سیل استفاده شود.

وی با بیان اینکه بیش از دو هزار طلبه از شهر قم برای خدمت به سیل‌زدگان گلستانی اعلام آمادگی کردند، خاطرنشان کرد: سعی شده است که تمام نیروهای موثر از جمله تشکل‌های دینی، علما، مجموعه‌های فرهنگی و مذهبی در این ستاد جای بگیرند تا کمکی برای مردم سیل‌زده باشند.

 

14:33| آذربایجان‌شرقی کمک‌رسانی به 40 درصد از شهر آق‌قلا را برعهده می‌گیرد

سردار عابدین خرم، فرمانده سپاه عاشورا آذربایجان شرقی که اولین استانی است که نیروهای خود را وارد گلستان کرده در گفتگو با خبرنگار ما در آق قلا اظهار کرد: پیرو ابلاغ فرماندهی کل سپاه مبنی بر حضور سپاه‌های استانی در استان گلستان و منطقه سیل‌زده آق قلا، ما در این استان حاضر شدیم و ما به عنوان استان آذربایجان شرقی معین شدیم و مقرر شد مسؤولیت پشتیبانی و کمک‌رسانی به 40 درصد از شهر آق‌قلا  توسط مردم آذربایجان شرقی و شهر تبریز انجام شود.

وی افزود: ما امروز محدوده خود را تحویل گرفتیم و از منطقه بازدید به عمل آمده و نیازهای این منطقه مشخص شده و به زودی گروه‌های جهادی در مناطق مختلف آق‌قلا مستقر خواهند شد و خدمات ریز و درشت مورد نیاز مردم آسیب‌دیده را ارئه خواهند داد.

سردار خرم در ادامه گفت: تاکنون پنج کامیون از کمک‌های مردم شریف تبریز به گلستان رسیده که در حال اولویت‌بندی کمک‌ها هستیم که چه کمکی را به چه کسانی برسانیم.

 

14:14| تخلیه سیلاب در گمیشان و آق‌قلا طی 72 ساعت آینده

عبدالرضا رحمانی‌فضلی ظهر امروز در حاشیه جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران گمیشان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: اولویت نخست ما در مدیریت بحران، تخلیه آب منطقه آق‌قلا و گمیشان است و در حال حاضر نیز امکانات نظامی ارتش، سپاه و سایر تجهیزات و ماشین‌آلات به این امر اختصاص یافته و  باید ظرف ۷۲ ساعت آینده مشکل آبگرفتگی مرتفع شود.

وی با بیان اینکه مردم نگرانی از بابت خسارت نداشته باشند، بیان کرد: دولت موظف به برآورد و پرداخت خسارت است و به مردم این اطمینان را می دهیم که خسارات وارده به آنها بصورت واقع بینانه پرداخت خواهد شد و کمیته‌ای نیز برای برآورد خسارات تشکیل شده و ظرف 10 روز آینده خسارات وارده ارزیابی می‌شود.

وزیر کشور تصریح کرد: متاسفأنه عده‌ای در این وضعیت که خانه‌های مردم زیر آب است دست به عقده‌گشایی سیاسی زده و بحران موجود را به مثابه صندوق رأی می‌بینند.

رحمانی‌فضلی در پایان با بیان اینکه مردم در مشقت و سختی هستند و دستگاه‌های اجرایی نیز برای حل مشکلات سیل‌زدگان تلاش می‌کنند، تأکید کرد: باید مردم را به آرامش دعوت کنیم تا روند امداد رسانی و پشتیبانی تسهیل شود.

 

14:06| حدود 3 هزار واحد مسکونی در مناطق سیل‌زده گلستان ارزیابی خسارت شد

محمدتقی زمانی‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: استان گلستان هشتمین روز از وقوع سیلاب را تجربه کرده و خسارت سنگینی به واحدهای مسکونی وارد شده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت خسارت به منازل مسکونی مردم استان تصریح کرد: تا کنون ۲ هزار و ۹۵۰ واحد مسکونی توسط کارشناسان بنیاد مسکن استان ارزیابی خسارت شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان افزود: کسانی که از بیمه واحدهای مسکونی که از تسهیلات ساخت بنیاد مسکن استان استفاده کرده‌اند، هر چه سریعتر با مراجعه به ستادهای بازسازی و شعب بنیاد مسکن استان برای جبران خسارت، اقدام کنند.

زمانی‌نژاد با حضور در روستای سیل زده خواجه نفس شهرستان بندرترکمن و دلجویی از مردم ابراز کرد: مردم هیچ گونه نگرانی از بابت جبران خسارتها به خانه های خود نداشته باشند.

وی بیان کرد: با توجه به وضعیت بحرانی مردم در مناطق آسیب دیده، ۹۰ تیم ارزیابی از کارشناسان بنیاد مسکن استان برای ارزیابی خسارتها در روستاها حضور دارند.
زمانی نژاد با بیان اینکه هیچ نیازی به حضور مردم در بنیاد مسکن نیست، گفت: کارشناسان بنیاد مسکن استان به کلیه واحدها مراجعه می‌کنند.

 

13:54| تامین ویژه امنیت مردم سیل‌زده گلستان

عبدالرضا چراغعلی بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران استان اظهار کرد: جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران گمیشان دقایقی پیش در فرمانداری گمیشان با حضور وزیر کشور برگزار شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با حضور فرماندهان ارشد سپاه، ارتش و نیروی انتظامی روند کمک‌رسانی و امدادرسانی و حل بحران سیل در استان رسیدگی بسیار خوبی شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان تصریح کرد: بخش قایل توجهی از بحران در گنبدکاووس و آق‌قلا کمرنگ شده و رسیدگی به شهرستان گمیشان در اولویت ما است.

چراغعلی گفت: خدمات و امکانات ما به سمت گمیشان ارسال شده و امیدوارم بتوانیم با توجه به تمهیداتی که پیش‌بینی شده و بررسی‌های میدانی انجام شده شاهد حداقل خسارت برای مردم باشیم.

وی تاکید کرد: تقاضای من از مردم این است امکانات و کمک‌ها را از طریق هلال احمر برای مردم ارسال کنند و از حضور فردی در منطقه خودداری کنند تا شاهد ترافیک و کندی در روند امدادرسانی نباشیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان تصریح کرد: شب گذشته جلسه شورای تامین استان در بالاترین سطح برگزار شد و تصمیمات محکمی در این خصوص گرفته شد و خوشبختانه آرامش کاملی در منطقه داریم و تاکید می‌کنیم اگر مردم مواردی را مشاهده کردند موضوع را از طریق پلیس 110 یا ستاد خبری 113 وزارت اطلاعات اطلاع‌رسانی کنند.

چراغعلی گفت: روزهای اخیر برخی شایعات توسط افراد غیرمسوول در فضای مجازی منتشر می‌شود و بیان می‌کنند سدهای استان در معرض شکسته شدن است و باعث افزایش نگرانی مردم می‌شوند.

وی متذکر شد: تمام این شایعات کذب است و ما به شدت رصد این مباحث را در دستور کار داریم و برخورد قانونی قاطعی با این افراد خواهیم داشت و از مردم تقاضا داریم به این شایعات توجه نکنند.

چراغعلی در پایان گفت: موارد از طریق رسانه ملی و خبرگزاری‌های رسمی و دارای مجوز منتشر خواهد شد.

 

13:51| اعلام آمادگی بسیج اساتید کشور برای مساعدت مالی و فرهنگی به سیل‌زدگان گلستان

غلامرضا منتظری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان فراخوان ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های سیل‌زده اظهار کرد: سازمان بسیج اساتید کشور پس از فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی به رئیس ستادکل نیروهای مسلح برای امدادرسانی به مردم سیل‌زده استان‌های شمالی کشور آمادگی حداکثری خود را برای جمع‌آوری مساعدت‌های مالی و فرهنگی به مردم بحران‌زده سیل اعلام کرد.

وی با بیان اینکه به کانون‌های بسیج استادی و استادان بسیجی سراسر کشور فراخوان شده است، تصریح کرد: شماره حساب به بسیج اساتید سراسر کشور اعلام شده و جمع‌آوری مساعدت‌ها از امروز آغاز خواهد شد.

رئیس سازمان بسیج اساتید استان گلستان بر لزوم مشارکت حداکثری همه اقشار به ویژه اساتید دانشگاه در امدادرسانی به استان‌های شمالی کشور تاکید کرد و گفت: اساتید بسیجی همچنین مساعدت فکری، فرهنگی و مشاوره‌ای به سیل‌زدگان را اعلام کردند.

منتظری غذای کنسروی، پتو، آب آشامیدنی، اقلام بهداشتی خانواده و نوزادان، مواد شوینده، ظروف یکبار مصرف و چادر مسافرتی را جزو اقلام ضروری در استان‌های سیل زده عنوان کرد.

 

13:32| مصدومیت رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) در بازدید از مردم سیل زده گلستان

پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در بازدید از مناطق سیل زده «آق‌قلا» دچار مصدومیت جزئی شد.

گفتنی است، از امروز وی به همراه معاونان و تیم‌های امدادرسانی برای ارزیابی از وضعیت سیل منطقه و کمک به مردم حادثه دیده وارد «آق‌قلا» شد که در پی بازدید از یکی از مناطق سیل‌زده زمانی که یکی از عکاسان خبری دچار حادثه شده و قصد کمک به این عکاس را داشت دچار حادثه و مصدومیت جزئی شد.

 

13:01| سیمین‌شهر غرق در سیلاب

مجتبی جمالی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران استان در خصوص آخرین وضعیت سیلاب در گمیشان و آق‌قلا و بندرترکمن، اظهار کرد: در آق‌قلا خوشبختانه تخلیه آب به طور قابل ملاحظه‌ای در حال انجام است و سرعت خدمات‌رسانی با این وضعیت بخصوص حضور نیروهای نظامی و انتظامی بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: نکته قابل توجهی که در جلسه هماهنگی امروز نیز به آن اشاره شد، جلوگیری از ورود نیروهای متفرقه به منطقه برای پیشگیری از سوء استفاده‌های احتمالی و خدمت‌رسانی بهتر به شهروندان است.

مدیرکل مدیریت بحران استان گستان تصریح کرد: حضور بدون ساماندهی علاوه بر اخلال در خدمت‌رسانی باعث ایجاد مزاحمت حتی برای مردم حادثه دیده منطقه خواهد داشت.

جمالی گفت: در گمیشان نگرانی‌ها همچنان پایدار است و روز گذشته مجبور شدیم بعد از خواجه نفس در مسیر بندرترکمن به گمیشان شکافی را ایجاد کنیم تا سیلاب سریعتر خارج شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه در دو نقطه دیگر از جاده افرادی بدون هماهنگی اقدام به شکافتن جاده کرده که باعث شد مسیر به طور کامل مسدود شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان تصریح کرد: مسیر سیمین‌شهر به گمیشان هم از بامداد امروز به دلیل آبگرفتگی به دلیل آبگرفتگی مسدود شده است.

جمالی بیان کرد: بخشی از شمال گمیشان آبگرفتگی شدیدی دارد اما در سیمین‌شهر حجم آب بالا است و اقدامی انجام شد که با کیسه‌های شنی سدی را در شمال سیمین‌شهر ایجاد کرده‌ایم تا از ورود سیلاب به شهر جلوگیری شود.

 

12:36| محور یساقی به سمت بندرترکمن یک‌طرفه شد

علی عبدی ظهر امروز در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: محور یساقی به سمت شهرستان بندرترکمن یکطرفه است و رانندگان برای تردد در این مسیر با احتیاط رانندگی کنند.

وی تصریح کرد: به دلیل ریزش کوه که در محور شاهکوه استان گلستان رخ داد مردم می‌توانند در یک باند این محور تردد کنند.

رئیس‌پلیس راه استان گلستان ابراز کرد: محور شهرستان گرگان به سمت آق‌قلا بسته شد و در جهت مخالف آن از آق‌قلا به سمت گرگان به صورت یکطرفه باز است و خودروهای شاسی بلند می‌توانند در این مسیر برای امداد و کمک‌رسانی به سیل‌زدگان تردد کنند.

عبدی از صبر و حوصله مردم قدردانی کرد و اظهار کرد: محور گمیشان به سمت خواجه‌نفس همچنان مسدود است و اکنون در حال باز کردن این محورها هستیم.

 

11:36| 35 هزار نفر از مردم گنبدکاووس آسیب جدی دیدند

عبدالقدیر کریمی پیش از ظهر امروز در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: متاسفانه بر اثر بارندگی‌های شدیدی که در سطح استان گلستان رخ داد بر اثر سسیلاب تعداد 35 هزار نفر از مردم در بخش‌های شمالی و جنوبی شهرستان گنبدکاووس آسیب جدی دیدند.

وی با بیان اینکه شرایط شهرستان گنبدکاووس هم‌اکنون عادی است، تصرح کرد: در شهرستان گنبدکاووس به جز گل و لای در مغازه‌ها و منازل و خیابان‌ها از شرایط عادی برخوردار است که امیدواریم بتوانیم هرچه سریعتر این مشکل را مرتفع کنیم.

فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس با بیان اینکه بخشی از مردم سیل‌زده را به مکان‌های مناسب منتقل کردیم، خاطرنشان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در محل اسکان سیل‌زدگان در یک اقدام خداپسندانه یک گروه بزرگ هنری برای بچه‌های سیل‌زده گنبدکاووس برگزار کردند تا در این لحظات شادی را برای آنها به ارمغان بیاورند.

کریمی اظهار کرد: باید این نوع فعالیت‌ها برای بچه‌های سیل‌زده استان گلستان اتفاق بیافتد زیرا به این فعالیت‌ها نیاز داریم تا شادی را به خانواده‌های سیل‌زده هدیه کنیم.

وی تصریح کرد: مردم کماکان به ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه خودشان به مناطق سیل‌زده گلستان ادامه دهند زیرا مردم گلستان نیازمند حمایت‌های مردم هستند.

 

11:18| نصب 2 پل شناور در مناطق سیل‌زده گلستان

رامین نورقلی‌پور صبح امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: از روز گذشته مراحل نصب دو پل شناور توسط واحد مهندسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مناطق سیل‌زده استان گلستان در حال انجام است و اکنون در حال نصب پل‌های شناور در منطقه هستیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه سیل مرکز شرق استان گلستان را تحت تاثیر خودش قرار داد و بعد از شهرستان گنبدکاووس و روستاهای مجاور، آق‌قلا و روستاهای مجاور را درگیر خودش کرد که متاسفانه همچنان شهرستان آق‌قلا درگیر سیلاب هستند.

نماینده مردم شهرستان‌های کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: متاسفانه شهرستان گمیشان و بندرترکمن اکنون درگیر سیل هستند و همچنین روستای خواجه‌نفس شهرستان گمیشان نیز با سیلاب دست و پنجه نرم می‌کند.

نورقلی‌پور با بیان اینکه مشکل سیل در شهرستان بندرگز و مناطق جنوبی کردکوی وجود دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به شدت سیل که در مناطق شمالی استان گلستان ایجاد شد متاسفانه به مناطق جنوبی استان کمتر پرداخته شد.

وی اذعان کرد: حالت طغیانی گرگان‌رود یک تحریک بالقوه است و موانع مصنوعی متعددی در مسیر رودخانه ایجاد شد تا مشکل سیل برطرف شود در بسیاری از موارد سیلاب تا ارتفاع دو متر رسید که در روزهای نخست توسط مردم تا حدودی جلوی سیلاب گرفته شد.

نماینده مردم شهرستان‌های کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم در روزهای نخست با ایجاد کیسه‌های چینی و خاکریز برای مهار سیل تلاش کردند و جوان‌ها پای کار آمدند و سپس هماهنگی‌ها بین دستگاه‌های اجرایی افزایش پیدا کرد و توانستیم کمک‌رسانی‌ها اعم از ارسال مواد غذایی و ماشین‌آلات برای رفع مشکل سیل را در این مناطق افزایش دهیم.

نورقلی‌پور با تاکید بر اینکه شهرستان گمیشان در محاصره سیل قرار دارد، اظهار کرد: خوشبختانه جوانان غیور گلستانی تاکنون اجازه ندادند که سیلاب وارد شهر شود و با ایجاد سدهای مصنوعی مانع ورود آب به شهر شدند.

 

11:10| مهم‎ترین مشکل باقیمانده در گلستان سیلاب آق‎قلا و گمیشان است

عبدالرضا رحمانی‌فضلی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: صبح هر روز با تشکیل جلسه در ستاد بحران استانداری گلستان، اقدامات انجام‎شده روز گذشته را مرور کرده و با توجه به آن اقدامات تصمیمات جدید اخذ می‎شود.

وی با بیان اینکه اولویت اصلی و نخست ما خروج آب از شهرستان آق‎قلا و شهرهای اطراف آن است، بیان کرد: در جلسه روز گذشته این مهم را بر عهده نیروهای نظامی با مسؤولیت سپاه قرار دادیم و همه تجهیزات و امکانات در این مناطق مستقر شده است.

وزیر کشور تصریح کرد: با اقداماتی که در داخل شهر با ایجاد شکاف‎ها و رخنه‎های جدید و هم با اقداماتی که در خروجی آب صورت گرفته ورودی آب به شهر از طریق سد وشمگیر که قبلاً 310 مترمکعب بر ثانیه بود در حال حاضر به 90 مترمکعب بر ثانیه رسیده و کاهش پیدا کرده است.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه در مجموع سطح آب در مناطق سیل‎زده رو به کاهش است، یادآور شد: نگرانی که در حال حاضر وجود دارد آغاز مجدد بارش‎ها است و با شروع بارندگی عملیات تخلیه آب باید تسریع شود.

وی یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی مسؤول تمام تجهیزات، امکانات و ترابری شده که با توجه به نیاز اعزام کند، هلال احمر نیز وظیفه پشتیبانی اعم از توزیع غذا، چادر و ... را برعهده دارد که این مهم به نحو احسن انجام شده است.

وزیر کشور گفت: با توجه به اینکه از بارندگی امروز مطلع بودیم همه بالگردها در قالب ستاد به همه روستاهای آسیب‎دیده برای مدت دو روز آذوقه رساندند.

رحمانی‌فضلی با اشاره به بازدید صورت‎گرفته از شهرستان‎های گنبدکاووس، آق‎قلا، مینودشت و کلاله بیان کرد: با وجود اینکه آبگرفتگی در شهرستان گنبدکاووس چشمگیر و بسیار زیاد بوده و 40 درصد شهر را فراگرفته بود حدود 90 درصد آن تخلیه شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به بارش باران باید در تخلیه آب تسریع شود چراکه زمین از آب سیراب شده و امکان تبخیر و جذب نیست و تنها راه خروج آب به سمت دریا است که اقدامات در این راستا در حال انجام است.

وزیر کشور ابراز امیدواری کرد با مجموع اقدامات انجام شده، تنها مشکل مهم باقی‎مانده در مناطق سیل‎زده گلستان که سیلاب در آق‎قلا و گمیشان است حل شود و باید آماده باشیم در صورت بارندگی جدید، آن را هدایت کنیم.

رحمانی‌فضلی افزود: وضعیت مناطق سیل‎زده گلستان با توجه به کمک‎های صورت‎گرفته از سوی مردم و نهادهای دیگر در بخش غذایی و گرمایشی و همچنین ماشین‎آلات مطلوب است و هماهنگی خوبی بین دستگاه‎های مختلف اجرایی وجود دارد.

وی یادآور شد: با توجه به خسارتی که به منازل مسکونی مردم سیل‎زده وارد شده از مردم می‎خواهیم کمک‎ها به صورت نقدی و یا در قالب وسایل نو منزل باشد.

وزیر کشور در خصوص آغاز بارندگی در پنج استان کشور از امروز گفت: همه استانداران غرب کشور و مدیران و مسؤولان ستادها در آماده‎باش کامل هستند و به همه استانداران این استان‎ها توصیه می‎کنم در حوزه‎های عشایری توجه ویژه‎ای داشته باشند.

 

10:27| تنها راه مواصلاتی گمیش‌تپه مسدود شد

امیرشیر توماج صبح امروز در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: سرعت رواناب‌هایی که از سمت آق‌قلا به گمیشان در جریان است کاهش یافته اما با توجه به شرایط پیش بینی شده آبگرفتگی معابر را داریم.

وی بر لزوم انتقال آب تالاب گمیشان به دریا تاکید و تصریح کرد: میزان آبی که از گمیشان به بندرترکمن گسیل شده در سه الی چهار نقطه باید آب را به سمت دریا هدایت کنیم.

فرماندار شهرستان گمیشان با بیان اینکه حجم آب از قره کیله و سیمین شهر به سمت گمیش تپه در جریان است، افزود: ورودی آب از سمت آق قلا به زمین‌های کشاورزی در حرکت است.

توماج از مردم خواست ‌با ستاد مدیریت بحران استان و شهرستان همکاری کنند و گفت: تلاش ما این است ورود سیلاب به مناطق مسکونی کاهش پیدا کند.

 

10:00| 120 نفر از کادر پزشکی در مناطق سیل‌زده گلستان به مردم خدمات می‌دهند

علی‌اکبر پورجمشیدیان صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: هشت اکیپ سیار پزشکی برای ارائه خدمات درمانی در منطقه سیل‌زده استان حضور دارند.

وی با بیان اینکه اکیپ‌های مهندسی در بخش‌های سیل زده استان مازندران در حال بررسی فنی هستند، تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که نیازهای مردم تامین شود.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: از 27 اسفند یگان‌های عملیاتی 45 جواد الائمه (ع)، یگان زرهی عمار و قرارگاه غدیر نیروی زمینی سپاه نسبت به راهگشایی مناطق سیل‌زده وارد عمل شدند، تا زمانی که مشکل سیل‌زدگان برطرف شود ما در کنار مردم خواهیم بود.

پورجمشیدیان با بیان اینکه یگان‌های نیروی زمینی سپاه در زمینه بازگشایی راه در نقاطی که رانش کوه وجود داشت وارد عمل شد بخش عمده‌ای از نیروهای سپاه در آق‌قلا و گمیشان حضور دارند و مشغول امدادرسانی به مردم هستند.

 

09:58| بازدید میدانی وزیر کشور از محلات سیل‌زده گنبدکاووس

وزیر کشور که در روزهای اخیر در کنار موضوع سیلاب عظیم استان گلستان به دلیل موضوع برکناری استاندار این استان در صدر اخبار قرار داشت و از سویی از جانب معاون اول رئیس جمهور مامور به رسیدگی ویژه به وضعیت سیلاب و حضور دائمی منطقه شده بود در ششمین روز از وقوع سیل در استان گلستان با حضور میدانی در محلات آسیب دیده از جمله محله کمینه و مدرسی ضمن بررسی اوضاع با برخی از آسیب دیدگان از نزدیک به گفت و گو پرداخت.

وزیر کشور در گفت و گو با خبرنگاران و اهالی رسانه با اشاره اینکه مهم‌ترین اولویت در حال حاضر در مواجهه با سیل در استان گلستان تخلیه آب از شهرستان آق‌قلا و هدایت صحیح آن است، اظهار کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از امروز و براساس تقسیم کار مشترک مسوولیت این بخش مهم از کار را برعهده گرفته است.

عبدالرضا رحمانی فضلی با اشاره به همکاری سایر نهادهای نظامی و انتظامی با سپاه پاسداران در این امر، افزود: استانداری گلستان نیز در حوزه پشتیبانی و کمک رسانی مسوولیت را برعهده گرفته و حوزه تامین تجهیزات و نیازمندی‌های لجستیکی به اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان واگذار شده است که امیدواریم در سرعت بخشی به روند کار تاثیر چشم‌گیری بگذارد.

وی از تقسیم دقیق وظایف در جلسات دو روز اخیر خبر داد و خاطرنشان کرد: ستاد مدیریت بحران استان 10 روز فرصت دارد تا برآورد نهایی خود را از خسارت مشخص و به ستاد مدیریت بحران، وزارت کشور و هیئت دولت اعلام کند.

 

00:15| 25 هزار پرس غذای گرم و 5 هزار بسته غذای سرد بین سیل‌زدگان گلستان توزیع شد

 محمد حمیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص اقدامات امدادرسانی به سیل‌زدگان در روز چهارم فروردین در شهرستان‌های اق‌قلا و گمیشان اظهار کرد: 25 هزار پرس غذای گرم و 5 هزار بسته غذای سرد بین سیل‌زدگان استان گلستان توزیع شده است.

وی از تامین 34 فروند قایق برای امدادرسانی به مردم سیل‌زده استان خبر داد و تصریح کرد: 55 سورتی پرواز توسط هشت فروند بالگرد برای مناطقی که در محاصره آب هستند در نظر گرفته شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری گلستان افزود: از هموطنان عزیز و خیرین تقاضا می‌شود با توجه به اسیب دیدن لوازم خانگی سیل‌زدگان یا کمک‌ها نقدی باشد و یا اسباب و اساسیه منزل در اولویت قرار بگیرد.

به گزارش فارس؛ ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ بر اثر بارندگی‌های شدید در استان‌های گلستان و مازندران سیل جاری شد این سیل‌ها موجب خسارت‌های مالی برای ساکنین این استان‌ها و همچنین فوت دو کودک شد.

در این حادثه‌ی طبیعی، طی دو روز ۳۰۰ میلی‌متر بارش رخ داده که برابر متوسط بارش یک‌ساله‌ی استان گلستان است. گزارش‌ها حاکی از آن است که دیگر مناطق این استان نیز با بارشی بین ۵۰ تا ۷۰ درصد کل بارش سالانه در بازه زمانی کمتر از پنج روز رودررو بوده‌اند.

این حجم از بارش در این منطقه در تمام دوران ثبت داده‌های هواشناختی، دست‌کم در هفتاد سال گذشته، بی‌سابقه بوده است. سیل استان‌های گلستان و مازندران، اصطلاحا یک سیل دورانی بوده است که هر صد سال یکبار رخ می‌دهد.

در این استان شهرهای گنبدکاووس، آق قلا، ترکمن و گمیشان و … که در مسیر رودخانه‌های قره سو و گرگان رود قرار داشتند خسارت دیدند.

بارش ممتد باران و برف و کاهش دما در استان مازندران و گلستان که از یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ آغاز شده بود موجب وقوع سیل در این استان‌ها شد. فرسایش خاک در اثر بهره‌برداری بی‌رویه از جنگل‌ها و بارش ممتد باران و رها ساختن آب از پشت سدها، سبب جاری‌شدن سیل در آستانه نوروز ۱۳۹۸ در دو استان شمالی ایران شد.

سیل همچنین بخش‌هایی از استان گلستان، به ویژه گنبدکاووس را درگیر کرد بارندگی شدید در شرق استان گلستان از ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ آغاز شد و طی ۴۸ ساعت به‌طور مداوم در برخی شهرستان‌های این استان ادامه داشت که میزان آن تا ۳۰۰ میلی‌متر رسید، این بارندگی‌ها موجب شد سدهای بوستان و گلستان در شرق استان گلستان سرریز کنند و رودخانه‌های «چهل‌چای» و «گرگان رود» در اطراف گنبدکاووس از توابع استان گلستان طغیان کنند.

دو کودک ۵ و ۲ ساله در جریان سیلاب شدید در شهرستان‌های کلاله و مینودشت استان گلستان جان باختند در این حادثه یک کودک به همراه خانواده‌اش در روستای برنجوین زیر آوار ماندند که خانواده نجات یافته و کودک جان باخت و در روستای قرناوه کلاله نیز کودک دیگری جان باخت.[۹] همچنین در خبرها به مفقود شدن یک نفر در میانرود اشاره شده‌است.

روز ۲ فروردین ۱۳۹۸ سیلاب موجب بسته شدن جاده گرگان به آق‌قلا شد. همچنین بر اثر جاری شدن سیل جاده گنبد کاووس – آق‌قلا نیز مسدود شد.

بخشی از خط راه‌آهن استان گلستان، جهت خروج سیلاب از شهرهای سیل‌زده‌ای این استان همچون آق‌قلا، گمیشان و… با مجوز مسئولان مدیریت بحران کشور تخریب شد.

پس از وقوع این حادثه، نیروهای سازمان هلال‌احمر و اورژانس هوایی کشور برای امدادرسانی به این مناطق اعزام شدند. تنها در استان گلستان ۵۰ تیم امدادی متشکل از ۱۷۳ امدادگر به امدادرسانی در مناطق حادثه‌دیده پرداختند.

به گفتهٔ یکی از مقامات جمعیت هلال احمر، در سه روز اول حادثه به دو هزار و ۳۹۰ آسیب‌دیده امدادرسانی شده‌است. همچنین ۲۴ ساعت اول حادثه، ۱۵۶ نفر اسکان اضطراری شدند، ۲۸ نفر خدمات درمانی سرپایی دریافت کردند و چهار نفر به مراکز درمانی انتقال یافتند.

غیبت مناف هاشمی، استاندار گلستان، در مناطق سیل‌زده و جلسات ستاد مدیریت بحران، حواشی زیادی را برانگیخت. پس از آنکه مشخص شد مناف هاشمی در خارج از کشور حضور دارد، به دستور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، مناف هاشمی از استانداری گلستان برکنار شد.

عدم پوشش مناسب حادثه در روزهای اولیه از جانب صدا و سیما، عدم واکنش مقامات رسمی و ضعف امدادرسانی، انتقادات فراوانی را برانگیخت.

  نیروهای امدادی، بسیج و سپاه برای خدمت‎رسانی به سیل‎زدگان وارد عمل شدند، انتقال و اسکان مردم به نقاط امن‎تر انجام شده است بسیج امکانات مردم سیل‌زده استان را دلگرم کرده است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول