اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

گزارش فارس از جلسه ستاد خدمات سفر زنجان

مليله زنجان ثبت جهاني مي‌شود/ آماری از صادرات چمدانی وجود ندارد

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از پیگیری‌های این سازمان برای ثبت زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله خبر داد و گفت: برای تحقق این موضوع همه دستگاه‌ها باید تلاش کنند.

مليله زنجان ثبت جهاني مي‌شود/ آماری از صادرات چمدانی وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفر استان زنجان به منظور هماهنگی هرچه بهتر بین دستگاه‌های اجرایی استان و با حضور معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برگزار شد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این جلسه با اشاره به اینکه صنایع‌دستی یکی از ایرانی‌ترین کالاهایی است که در کشور تولید می‌شود، اظهار کرد: با توجه به منسوخ شدن برخی از صنایع دستی در کشور گروه «باز زنده‌سازی» در معاونت صنایع دستی کشور فعال شده است.

پویا محمودیان با اشاره به اقدامات گروه «باز زنده‌سازی» در معاونت صنایع دستی کشور گفت: این گروه چالش‌ها و مشکلات رشته‌های صنایع دستی را بررسی کرده است که در نتیجه آن تاکنون ۱۷ رشته صنایع دستی که در حال فراموشی بودند، احیا شده است.

وی با بیان اینکه ایران سومین کشور تولیدکننده صنایع‌دستی به لحاظ تنوع بوده و نخستین کشور در زمینه ثبت شهرها و روستاهای جهانی در رشته‌های مختلف صنایع دستی است، گفت: از آغاز تا پایان آذر سال قبل درآمد کشور از محل صنایع دستی بیش از ۱۹۰ میلیون دلار بوده است اما عمده صادرات صنایع دستی کشور به عنوان صادرات چمدانی بوده است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: صادرات چمدانی نقش مهمی در صادرات صنایع دستی دارد، ولی سیستم مشخصی برای ثبت صادرات چمدانی صنایع دستی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه صنایع دستی نماد عینی اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال به عنوان «رونق تولید» نام گرفته است از همین رو ظرفیت این امر وجود دارد که از ظرفیت‌های موجود در حوزه صنایع دستی استفاده شود.

*اعطای «نشان اعتماد» از سال 1393 به فروشگاه‌های صنایع دستی در کشور

وی با اشاره به برنامه‌های میراث فرهنگی در حوزه صنایع دستی و هنرمندان این بخش اظهار کرد: ایجاد کارگاه‌های بزرگ صنایع‌دستی و همیت کشوری در خرید کالاهای صنایع‌دستی از اولویت‌های میراث فرهنگی در سال جاری است.

محمودیان با اشاره به اعطای «نشان اعتماد» از سال 1393 به فروشگاه‌های صنایع دستی در کشور افزود: اعطای این نشان نیازمند برخورداری فروشگاه‌های صنایع دستی از معیارهای مورد نظر این معاونت است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری با تاکید بر اینکه دوست داشتیم در قالب هفت سین صنایع دستی استان زنجان به نمایش گذاشته شود، تصریح کرد: سال گذشته در نمایشگاهی که برگزار شد، هفت سین مس استان زنجان خوش درخشید، پس این امر نشان می‌دهد که باید از این ظرفیت استفاده شود اما با توجه به ظرفیتی که ملیله زنجان دارد، جای خالی این هنر دستی در هفت سین‌های شهری احساس می‌شود، چرا که می‌توانست زیبایی بهتری به شهر ببخشد.

محمودیان با بیان اینکه شهر زنجان به عنوان شهر ملی ملیله ثبت شده است، افزود: مقدمات «ثبت جهانی ملیله به نام شهر زنجان»در حال پیگیری است که از مسؤولان دستگاه‌های اجرایی استان زنجان می‌خواهیم، سازمان میراث فرهنگی را در راستای ثبت جهانی ملیله به نام شهر زنجان یاری کنند.

وی با اشاره به اینکه پیش از این بازرسی‌هایی برای اختصاص این برند به استان زنجان صورت گرفته است، گفت: البته پس از تعطیلات نوروزی نیز بازرسی‌هایی انجام خواهد شد تا استان زنجان در زمینه ملیله جهانی شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به رشد هنرمندان فعال در این رشته و همچنین رشد بازارچه‌های فعال تصریح کرد: البته گسترش این موضوع نیازمند همکاری بهتر مسوؤولان است و باید فضایی فراهم شود تا بازرسان این فضای هنری را در شهر احساس کنند تا امتیاز جهانی شدن را به شهر زنجان اعطا کنند.

 

*فعالیت 411 فروشگاه صنایع دستی در زنجان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های میراث فرهنگی برای ایام نوروز اظهار کرد: در این ایام 411 فروشگاه صنایع دستی در استان زنجان فعال است.

یحیی رحمتی با بیان اینکه امسال نیز بازارچه صنایع دستی در استان زنجان فعال است، تصریح کرد: در این بازارچه‌ها انواع صنایع دستی استان زنجان از جمله مس، ملیله، چارق، چاقو عرضه می‌شود.

وی همچنین به راه‌اندازی اتوبوس گردشگری در استان نیز اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی این اتوبوس میزان حضور گردشگران در استان افزایش یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان افزود: اتوبوس گردشگری هر روز از  میدان بسیج از ساعت 16 الی 19 در خدمت گردشگران و شهروندان زنجانی است.

* 30 هزار بسته گل در شهر زنجان کاشته شده است

در ادامه نیز معاون خدمات شهری شهردار زنجان ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های شهرداری در حوزه خدمات شهری ارائه کرد و گفت: هر شهرداری طبق جمعیت و شرایطی که دارد فعالیت‌های متعددی انجام می‌دهد.

غلامحسن احمدی از رنگ‌آمیزی جداول و ورودی‌های شهر زنجان خبر داد و گفت: رفت و روب معابر، تمیزکاری معابر پرتردد و شست و شوی جداول و گل‌کاری گسترده شهری از جمله اقدامات صورت گرفته توسط شهرداری زنجان است.

وی با بیان اینکه تاکنون 30 هزار بسته گل در شهر زنجان کاشته شده است، تصریح کرد: البته از روز دوم فروردین‌ماه نیز گلکاری گسترده‌ای در سطح شهر در حال انجام است.

معاون خدمات شهری شهردار زنجان ادامه داد: همچنین قبل از عید نوروز 800 نفر از پرسنل شهرداری زنجان نسبت به تمیزکاری و نظافت ورودی‌های شهر زنجان اقدام کردند.

انتهای پیام/73005/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول