اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

برگزاری مراسم «سلطان نوروز» در بوسنی و هرزگوین

مراسم سنتی سلطان نوروز با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در سارایوو در مسجد و تکیه مسعودیه بوسنی و هرزگوین برگزار شد.

برگزاری مراسم «سلطان نوروز» در بوسنی و هرزگوین

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، مراسم سنتی سلطان نوروز با حضور «محمود حیدری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین، مفتی تراونیک، مفتی بانیالوکا، روسای طریقت‌ها و صدها تن از مسلمانان بوسنیایی در مسجد و تکیه مسعودیه برگزار شد.

محمود حیدری سفیر جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی در جمع حاضران این مراسم یادآور شد: خداوند خالق زیبایی است، زیبایی‌ها را دوست دارد و نوروز نیز یکی از جلوه‌های این زیبایی است و  آموزه‌های ارزشمندی برای بشریت دارد.

سفیر کشورمان افزود:هر آنچه سبب تحکیم دوستی‌ها و رفع کدورت‌ها و زنگارها شود مبارک است و نوروز نیز به عنوان نمادی از ارزش‌های اصیل انسانی عامل تحکیم پیوند‌های عمیق بین ملل مختلف جهان شده است. 

سفیر جمهوری اسلامی گفت: در نتیجه تاثیرات ناشی از تبلیغات اسلام هراسی در جهان امروز شاهد وقایع ناگواری هستیم که نمونه اخیر آن در مسجد نور نیوزلند رخ داد و به شهادت قریب به پنجاه مسلمان نمازگزار منجر شد. 

حیدری افزود: نوروز مناسبت مبارکی است که  تقویت کننده صلح جهانی و خنثی کننده تبلیغات اسلام هراسانه است.

سفیر کشورمان ضمن آرزوی ثبات و پیشرفت برای کشور بوسنی هرزگوین  خاطرنشان کرد: ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته در کنار ملت بوسنی و هرزگوین قرار دارد. 

«عصمت عبدیچ» مفتی بانیالوکا ضمن قدردانی از حضور سفیر ایران در این مراسم افزود: مسلمانان بوسنی میراث دار فرهنگی با سابقه‌ای طولانی هستند که برگزاری مراسم سلطان نوروز بخشی از آن است.

«احمد افندی عادلوویچ» مفتی تراونیک در سخنانی گفت: بهار نماد حیات، سلامتی و جوانی است و بزرگترین نعمت انسان نیز حیات و سلامتی است که در بهار به انسان‌ها از سوی خداوند داده می‌شود.

مفتی تراونیک افزود: مسلمانان این سرزمین به سنت گذشتگان خود روز اول بهار را گرامی می‌دارند و با حفظ وحدت در برابر اقدمات ضد اسلامی مقاومت می کنند. 

«هازیم حاجی میلیچ» رئیس مسجد و تکیه مسعودیه نیز با تشکر از حضور سفیر و هیات ایرانی همراه در ویژه برنامه سلطان نوروز گفت: سنت جشن نوروز بیش از پنج قرن است که در منطقه بالکان و بوسنی قدمت دارد و طریقت‌های منطقه بالکان و بوسنی هر ساله این ایام را پاس می‌دارند و برگزاری این مراسم معنوی همواره به عنوان نمادی از محبت و دوستی شناخته شده است.   

سنت سلطان نوروز، نگرشی دوجانبه به نوروز باستانی و احترام به مقام امامت حضرت علی (ع) دارد و پیروان طریقت‌های منطقه بالکان برای این روز اهمیت بالایی قائل هستند و هر ساله به همین مناسبت این روز را جشن گرفته و آن را سلطان نوروز می‌نامند.

در ادامه این مراسم حاضران به قرائت آیات قرآن‌ مجید، اذکار و ادعیه پرداختند و اشعار زیبایی را در مدح و ثنای پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) قرائت کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول