اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

فارس گزارش می دهد

بهار شروعی دوباره است برای زندگی تازه

بهار شروعی دوباره است برای زندگی تازه، فرصتی است تا زشت‌های گذشته را فراموش کنیم و آینده‌ای روشن را برای خود بسازیم. به همین دلیل است که آمدن بهار را باید جشن گرفت و آمدنش مبارک است.

بهار شروعی دوباره است برای زندگی تازه

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، فصل بهار که از راه می‌رسد همه‌چیز تازه می‌شود، عید یعنی روز اول بهار و زمانی که همه‌چیز از نو شروع می‌شود.

همگام بازنده شدن طبیعت و رسیدن بهار سال نو آغاز می‌شود، روز اول بهار نوروز است یعنی زمانی که همه‌چیز تازه می‌شود، هم‌زمان با ورود سال نو دل‌ها را هم باید شست و کینه‌ها را به دور ریخت.

بهار شروعی دوباره است برای زندگی تازه، فرصتی است تا زشت‌های گذشته را فراموش کنیم و آینده‌ای روشن را برای خود بسازیم. به همین دلیل است که آمدن بهار را باید جشن گرفت و آمدنش مبارک است. 

کارشناس مسائل اجتماعی می گوید: در شروع سال نو مردم در کنار سفره هفت‌سین و با پوشیدن لباس‌های نو بهترین‌ها را از خداوند طلب می‌کنند و دعا می‌کنند که حالشان بهترین حال باشد و بهترین سرنوشت برایشان رقم بخورد.

مریم مرادی در گفت وگو با خبرنگار فارس در اراک می افزاید: نوروز به معنای روز نو است و در اصطلاح مردم ایران نخستین روز فروردین نوروز نامیده می‌شود، در این روز ایرانیان آداب‌ورسوم خاصی دارند و در برخی از کشورها نیز نوروز با انجام مراسم ویژه‌ای جشن گرفته می‌شود.

وی بیان می کند: اموری مثل خانه‌تکانی و تمیز کردن محل زندگی، کمک به فقیران و نیازمندان و توجه به خویشان و بستگان و توجه به بزرگ‌ترها و سالمندان در خانواده‌ها و دیدوبازدید و صله‌رحم ازجمله کارهایی است که در نوروز انجام می‌شود و همگی آداب‌ورسوم و سنت‌های پسندیده‌ای هستند.

کارشناس مسائل اجتماعی می گوید: سنت‌های پسندیده را که از زمان‌های دور تاکنون باقی‌مانده است را باید زنده نگه داشت، رسول خدا (ص) در این رابطه فرمودند: هر کس راه و رسم نیکویی را بنیان نهد در پاداش عمل به آن تا قیامت سهیم است بی‌آنکه از اجر دیگران کاسته شود، سنت‌های ناپسند و زشت هم مصداق حدیثی دیگرند که پیامبر گرامی اسلام فرمودند: هر کس روش زشتی را پایه گذاشت در کیفر و پیامد عمل به آن تا روز قیامت شریک است.

مرادی ادامه می دهد: از طریق همین دیدوبازدیدها و صله‌رحم کینه‌ها و کدورت‌ها از بین می‌رود و قهر و دشمنی‌ها تبدیل به دوستی‌ها و مهربانی‌ها می‌شود، با خواندن دعای تحویل سال از خداوند که تحول همه‌چیز در دست اوست می‌خواهیم که تحولی به‌سوی خوبی‌ها و مثبت‌ها در ما ایجاد کند، مهر و محبتی که در بین مردم به خاطر آمدن سال نو ایجاد می‌شود فاصله‌ها را از بین می‌برد و وصل و دوستی ایجاد می‌کند.

وی تصریح می کند: در چنین روزهایی باید منقلب بشویم و به پاکی و تحول درونی روی بیاوریم و پاکی معنوی را در خود ایجاد کنیم، همه باید از این انقلاب خوشحال باشند چراکه حرکتی به‌سوی خوبی‌ها و معنویت بیشتر دربرخواهد داشت.

کارشناس مسائل اجتماعی می گوید: در دعای تحویل سال از خدا می‌خواهیم که ما را متحول کند این تحول باید در انسان‌ها صورت بگیرد و حرکتی به‌سوی خدا باشد و قدمی به سمت‌وسوی کمال انسانی برداشته شود، صله‌رحم که در دین مبین اسلام به آن تأکید فراوان شده ازجمله سنت‌های نوروز است و امام باقر علیه‌السلام در این رابطه می‌فرمایند: صله‌رحم موجب پاکی اعمال و رشد دارایی و دفع بلا و آسانی حساب و تأخیر در اجل می‌شود.

مرادی بیان می کند: در عید نوروز انداختن سفره هفت‌سین یکی از آداب‌ورسومی است که ایرانیان انجام می‌دهند که در این سفره آینه و قرآن، سیب، سنجد، سمنو، سرکه، سماق، سکه و سبزه وجود دارد، افراد خانواده کنار سفره می‌نشینند و دعای تحویل سال را می‌خوانند. معمولاً سبزه را تا روز سیزده به در نگه می‌دارند و در روز سیزده‌بدر آن را به آب می‌اندازند.

انتهای پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول