اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

مدیر بهداشت محیط مطرح کرد

طرح بسیج سلامت نوروزی برای اطمینان از سلامت مواد غذایی

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان گفت: در طرح بسیج سلامت نوروزی حدود 60 اکیپ دو نفره در سطح استان به صورت سیار از مراکز بین‌راهی و مراکز داخل شهر بازدید می‌کنند، علاوه بر این 30 اکیپ هم به شکایات مردمی رسیدگی می‌کنند.

طرح بسیج سلامت نوروزی برای اطمینان از سلامت مواد غذایی

حسین صفاری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به آغاز ایام نوروز 98 و افزایش سفرها و طبع نیاز بیشتر به مواد غذایی و رستوران‌ها و همچنین استقبال بیشتر مردم از شیرینی و تنقلات، اظهار کرد: از روز اول اسفند ماه طرح بسیج سلامت نوروزی شروع شد و از روز 21 اسفند ماه با برگزاری مانور رسمیت یافت و این طرح تا 20 فروردین ماه ادامه دارد.

تشدید کنترل و نظارت بر مراکز تهیه، توزیع و فروش موادغذایی

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان در ادامه افزود: هدف این طرح تشدید کنترل و نظارت بر مراکز تهیه، توزیع و فروش موادغذایی، به خصوص اماکن عمومی و بین راهی، اماکن اقامتی و به ویژه مراکز حساس مانند هتل‌ها و رستوران‌ها، طباخی‌ها، آش‌فروشی‌ها، شیرینی‌فروشی‌ها، آجیل‌فروشی‌ها و اماکنی که در این روزها به نوعی مردم بیشتر به آن‌ها مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: در طرح بسیج سلامت نوروزی حدود 60 اکیپ دو نفره در سطح استان داریم که به صورت سیار از مراکز بین‌راهی و مراکز داخل شهر بازدید می‌کنند، علاوه بر این 30 اکیپ هم داخل مراکز بهداشت به صورت ثابت هستند که به شکایات مردمی رسیدگی می‌کنند و یا موارد خاص را بررسی می‌کنند و سامانه 190 را هم داریم که مخصوص ارتباط مردم با بهداشت است.

مردم به عنوان یک بازرس بهداشت عمل کنند

صفاری با توصیه و تأکید بر این که مردم، خودشان مأمور بهداشت باشند، متذکر شد: با توجه به اینکه 55 هزار مرکز تهیه و توزیع موادغذایی و یا بیش از 57 هزار اماکن عمومی در استان اصفهان داریم و ما در طول روز نمی‌توانیم از تمام این مراکز، بازدید کنیم، نیاز است که خود مردم هم کمک کنند و به عنوان یک بازرس بهداشت عمل کنند.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان در ادامه مطرح کرد: اگر مردم موردی را مشاهده کردند، تذکر دهند اما در صورت مقاومت فرد خاطی، به هیچ عنوان برخود نکنند ولی تا جایی که امکن دارد، آموزش دهند و حق خودشان را مطالبه کنند که فروشندگان متخلف هم بدانند که مردم خواهان مطالبات به حقشان هستند و اگر نیاز بود موردی را با ما در میان بگذارند، می‌توانند با سامانه 190 تماس بگیرند و حتی انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما از تمام اماکن تهیه و توزیع موادغذایی و اماکن عمومی بازدید و اگر موردی وجود داشته باشد، با آن برخورد می‌کنیم، البته از اول اسفند ماه این کار را شروع کردیم که در ایام نوروز دیگر مشکلی از نظر پلمپ‌کردن و یا توقیف موادغذایی نداشته باشیم که تا به امروز این طرح خوب جواب داده است.

کشف بیش از یک تن موادغذایی آلوده

صفاری با اشاره به اینکه تا به حال متخلفانی هم از فروشندگان دوره‌گرد یا کارگاه‌های زیرزمینی فروش شیرینی کشف شده‌اند، تصریح کرد: با کشف این تخلفات، بیش از یک تن و 200 کیلوگرم موادغذایی شامل شیرینی یا موادغذایی دیگری که حاوی رنگ یا تاریخ گذشته بوده، آلودگی میکروبی داشته و یا به نوعی در شرایط غیربهداشتی تهیه می‌شده است، جمع‌آوری و با دستور مراجع قضایی معدوم شد.

در خرید آجیل دقت کنید

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان در رابطه با آجیل‌های موجو در بازار و هزینه بسیاری که برای آجیل می‌پردازند و ارزش غذایی که از آن انتظار دارند، توصیه کرد: شهروندان فقط از مراکز آجیل‌فروشی که سراسر طول سال، اشتغال به این کار دارند و قابل اعتمادشان هستند، خرید کنند و از دوره‌گردها و کسانی که گوشه خیابان آجیل می‌فروشند و یا افرادی که فقط در ایام نوروز مغازه‌ای راه می‌اندازند، خرید نکنند زیرا تخلف و تقلب در این کار می‌تواند زیاد باشد.

وی در ادامه گفت: موارد تخلفی که در بحث آجیل رخ می‌دهد این است که ممکن است از نمک بیش از حد استفاده کنند، آجیل‌های مانده که لارزده است را دوباره بو بدهند و فرآوری و عرضه کنند و به آجیل‌ها رنگ بزنند، به همین دلیل شهروندان حتماً قبل از خرید هر مغزی مانند پسته، فندوق و تخمه، آن را بشکافند و ببینند که اطراف آن لارزدگی و آفت‌زدگی یا لکه‌های سیاه نداشته باشد.

صفاری همچنین اذعان داشت: مردم به رنگ آجیل‌ها هم توجه کنند، با کشیدن دست و نهایتاً دست مرطوب روی مغزها، اگر مشاهده کردند که رنگی روی دستشان باقی ماند، مشخص است که از رنگ استفاده شده است و همچنینن رنگ‌های غیرمتعارف مانند رنگ قرمز یا زرد بیش از حد مغزها مشخص می‌کند که این آجیل رنگ شده است.

از آب آشامیدنی مطمئن، بنوشید

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان در مورد آب آشامیدنی که در این ایام به دلیل شلوغی‌ها، در بین راه‌ها و مسافرت‌های بین شهری ممکن است مردم دسترسی به آب سالم نداشته باشند، بیان کرد: از آب‌های متفرقه به خصوص آب چشمه به صرف اینکه آب چشمه سالم است، استفاده نکنند زیرا بیشترین آلودگی‌ها و اسهال و استفراغ‌ها از همین آب آشامیدنی یا یخ‌هایی که به صورت غیربهداشتی و غیر بسته‌بندی است و مواد غذایی را در مجاورت آن قرار می‌دهند و یا داخل شربت غوطه‌ور می‌کنند، بیماری‌زا هستند، به همین دلیل مردم باید دقت کنند که اگر آب لوله‌کشی شهری یا روستایی در اختیار نداشتند، از آب بسته‌بندی استفاده کنند.

بر عرضه گوشت و مرغ نظارت کافی انجام می‌شود

وی در رابطه با گوشت‌های منجمد یا گرمی که به صورت یارانه‌ای بین مردم توزیع می‌شود، خاطرنشان کرد: چون این گوشت‌ها از مسیر اداری، دولتی و قانونی به دست مردم می‌رسد جای نگرانی ندارد و از زمان ورود به داخل کشور تحت کنترل و نظارت بهداشتی بوده و در مغازه‌ها هم زنجیره سرد رعایت می‌شود و گوشت‌های معمولی هم که در مغازه‌ها عرضه می‌شود در کشتارگاه شرایط بهداشتی و نظارت کافی دارد، مگر اینکه در بین تمام این موارد، موردهای خاصی باشد که قابل پیگیری است و اداره بهداشت و دامپزشکی با آن‌ها برخورد می‌کند.

صفاری در پایان به مردم توصیه کرد: با وجود اینکه رسیدگی به شکایات مردم در رابطه با فرآورده‌های خام دامی با دامپزشکی است ولی افرادی که گوشت یا مرغی را خریداری می‌کنند و بو یا رنگ نامتعارفی دارد، می‌توانند با شماره 190 اداره بهداشت یا دامپزشکی تماس بگیرند.

انتهای پیام/63088/ا 30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول