اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

رئیس منابع طبیعی سمیرم خبر داد

سایه انقراض بر سر گیاهان دارویی سمیرم

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سمیرم گفت: گونه‌های گیاهی دارویی شهرستان سمیرم در معرض خطر انقراض قرار دارند.

سایه انقراض بر سر گیاهان دارویی سمیرم

عزت‌اله مرادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سمیرم اظهار داشت: شهرستان سمیرم با ویژگی‌های خاص اکولوژیکی و اقلیمی خود دارای تنوع زیستی بالایی در گونه‌های گیاهی دارویی، خوراکی و صنعتی است.

رئیس منابع طبیعی شهرستان سمیرم افزود: در منطقه زاگرس مرکزی بیش از دو هزار گونه گیاهی دارویی وجود دارد که ما در طول مطالعه و بررسی که در شهرستان سمیرم انجام دادیم موفق به شناسایی 300 گونه گیاهی دارویی، خوراکی و صنعتی شدیم.

وی ادامه داد: این ذخایر ژنتیکی زیستی بسیار بالایی است لیکن با توجه به شاخص‌های Iucn به دلیل برداشت غیراصولی و ریشه‌کنی برخی ازاین‌گونه‌های گیاهی با ارزش در معرض خطر انقراض قرار گرفته است و کرفس، ریواس و بیلهر و موسیر از جمله گیاهانی هستند که وضعیت نامساعدی دارند.

مرادی بیان کرد: با استفاده از اعتبارات دولتی در سال جاری با مبلغ 360 میلیون ریال در سطح 52 هکتار در چهار بخش شهرستان کشت انواع مختلف گونه‌های دارویی انجام و با مشارکت جوامع محلی تحت حفاظت و مراقبت قرار گرفت. امیدواریم با توجه به ظرفیت تولید و توان اکولوژیکی و ظرفیت حمل و برد در رویشگاه‌های این‌گونه و همکاری مردم شهرستان مانع تخریب بیشتر شده و این منابع طبیعی خدادادی حفظ گردد.

رئیس منابع طبیعی شهرستان سمیرم با اشاره به اینکه نباید به گونه‌های گیاهی باارزش به چشم برداشت و فروش اقتصادی و درآمدزایی نگاه کرد، از مردم درخواست کرد هرگز گونه‌های گیاهی دارویی را از ریشه در طبیعت برداشت نکنند و از روش اصولی برداشت استفاده کنند تا از انقراض این‌گونه گیاهان باارزش جلوگیری شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: شهرستان سمیرم دارای 450 هزار هکتار مرتع و جنگل است که رویشگاه طبیعی گونه‌های گیاهی دارویی است و با تلاش فراوان طی سالیان گذشته در سه‌ نقطه از شهرستان سه ذخیره‌گاه ژنتیکی گیاهی ثبت و دارای طرح و شناسنامه ملی است که تحت حفاظت ویژه قرار دارند.

به گفته مرادی برای احیای گونه‌های گیاهی نیز پروژه‌های بیولوژیک جنگل‌کاری و بذرکاری و کپه کاری را در دستور کار قرار داده‌اند و در سال جاری نیز در سطح 345 هکتار با اعتبار بالغ‌بر 320 میلیون تومان اجرا و تحت حفاظت قرارگرفته است در سال جاری نیز دو پروژه بذر و غده موسیر و بذر باریجه با همکاری مردم در سطح 35 هکتار و با اعتبار 52 میلیون تومان اجراشده است.

انتهای پیام/63111/ص20/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول