اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

وزیر بهداشت:

طلب ۷۰۰۰میلیاردی وزارت بهداشت از تامین اجتماعی/بنگاه‌داری در وزارت بهداشت را کاهش می‌دهیم

وزیر بهداشت گفت: ما حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان از سازمان تامین اجتماعی طلب داریم و پرداخت مطالبات پرستاران از اولویت‌های ما است.

طلب ۷۰۰۰میلیاردی وزارت بهداشت از تامین اجتماعی/بنگاه‌داری در وزارت بهداشت را کاهش می‌دهیم

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، سعید نمکی وزیر بهداشت در جلسه‌ای که با حضور خبرنگاران برگزار شد گفت: بسیاری از مواردی که در کشورهای مختلف مانند فساد مشاهده می‌شود به دلیل نبود مسئولان پاسخگو و رسانه مطالبه‌گر است.

نمکی گفت: یکی از نشانه‌های توسعه یافتگی داشتن رسانه فعال است، در عرصه خاصی از نظام سلامت پا گذاشته‌ایم در دستاوردهای بهداشتی و درمانی توانستیم در منطقه جایگاه مناسبی کسب کنیم.

وی افزود: در زمینه کاهش مرگ‌ومیر نوزادان توانستیم جایگاه خوبی کسب کنیم، در عرصه پژوهش دستاوردهای ما عظیم است با توجه به اینکه نسبت به وزارت علوم بودجه کمتری داشته‌ایم.

وزیر بهداشت گفت: در رابطه با کاهش مرگ‌ومیرها به یک دهم آمار سال ۵۷ رسیدیم، داروهای تولید در داخل قبل انقلاب ۲۵ درصد بود اما اکنون به ۹۷ درصد رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: امروز حدود ۱۸هزار مرکز ارایه خدمات بهداشتی داریم، در دانشکده‌های دولتی ۶۱۰۰ دانشجوی پزشکی داریم که این موضوع نشان می‌دهد این موضوعات جزو اولی‌ترین مباحث است.

نمکی افزود:  با ۵ دلار کودکان را علیه ۶ بیماری مسری واکسینه کردیم و امروز توانستیم با پوشش واکسیناسیون ۱۰۰درصدی آمار مرگ‌ومیرها را کاهش دهیم.

وزیر بهداشت گفت: مراقب پس از زایمان و حفظ کودکان مثل آموزش تغذیه با شیر مادر توانستیم به سلامت کودکان کمک کنیم.

نمکی تصریح کرد: عوامل خطرزایی مثل سرطان‌ها، حوادث جاده‌ای و بیماری‌های غیرواگیر تهدید کننده سلامت هستند و ما کمترین نقش را در کنترل آنها داریم و اینجا نقش بسیار مهم رسانه‌ها خودش را نشان می‌دهد.

وی گفت: در عرصه بیماری‌های واگیر دار وارد عرصه نوین شدیم، بیماری‌های منطقه‌ای مثل سالک بیماری سل مقاوم به درمان در افراد مبتلا به ایدز از جمله بیماری‌های نوین هستند که باید برای آنها برنامه بریزیم.

وزیر بهداشت گفت: معتقدم که پرونده  الکترونیک سلامت به عنوان اصلی‌ترین ریل برای برای اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع است.

نمکی گفت: برای اجرای پرونده الکترونیک سلامت چند سامانه در شهرهای مختلف راه‌اندازی شده بود که با تصمیم من مدیر پروژه ملی در این زمینه منصوب شد، نسخه نویسی الکترونیک را اگر بتوانیم به صورت پایلوت اجرایی کنیم و اشکالات آن را رفع کنیم زمانی که برای اجرای آن در سطح ملی را صرف خواهیم کرد کمتر خواهد بود.

وزیر بهداشت افزود: با اجرای این طرح تقاضای القایی، نسخه‌های پرهزینه مدیریت خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان از تامین اجتماعی طلب داریم گفت: به روز کردن مطالبات پرستاران در الویت ما قرار دارد همچنین تلاش خواهیم کرد معوقات بازنشستگان تا پایان سال تسویه شود.

نمکی تاکید کرد: وضعیت معیشت پزشکان طرحی باید اصلاح شود هرچند دریافتی برخی از این افراد در حد معقولی قرار دارد، دستیاران ما وضعیت دشواری دارند و امیدواریم در سال ۹۸ با برنامه‌ریزی دقیق به معیشت آنها توجه بیشتری شود.

وزیر بهداشت در خصوص تحول اقتصادی در نظام سلامت گفت: اولویت ما توجه به قشر محروم و نیازمند است، سامان‌دهی نظام سطربندی و کاهش هزینه‌های القایی از جمله مواردی است که اتفاق خواهد افتاد.

وی گفت: سه بسته اصلی کاهش پرداختی از جیب بیماران، حمایت از بیماران خاص و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم مورد توجه قرار خواهد گرفت همچنین افزایش تعرفه‌ها از محل پرداخت بیمه و دولت خواهد بود و در این زمینه به پرداختی مردم توجه خواهد شد.

نمکی با بیان اینکه معتقدم داروهای ایرانی از کیفیت مناسبی برخوردار هستند گفت: اولویت ما حمایت از داروهای تولید داخل بوده و من به داروهای ایرانی اعتماد دارم به همین دلیل برای اعضای خانواده خودم نیز همیشه داروی ایرانی تهیه کرده‌ام.

نمکی گفت: ۵۰۰ میلیون یورو به دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت شده است و تیمی برای ارزیابی نحوه هزینه‌کرد این مبلغ تعیین شده و گزارش نهایی آن در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: قطعا اگر در این زمینه تخلفی رخ داده باشد با متخلفان برخورد قاطع خواهد شد، شرکت‌های پخش اعلام می‌کنند که مبلغی در اختیار آنها قرار نگرفته است که این موضوع صحیح نیست.

نمکی تصریح کرد: هرچه منابع نظام سلامت از منابع عمومی دچار نوسان به منابع پایداری مثل یک درصد مالیات گره بزنیم این منبع پایدارتر خواهد بود. هرچه منابع از محل نفت کاهش یابد به نفع ما خواهد بود، در ارتباط با منابع دو بحث کیفی و کمی مطرح است و هرچه کیفیت خدمات افزایش یابد بهره‌وری بالا خواهد رفت و هرچه به سمت درمان سرپایی به جای بستری پیش برویم منابع ما بهتر مدیریت خواهد شد.

وی گفت: بیش از ۴۰درصد از بیماران نارسایی قلبی از بیماری خود اطلاع ندارند و هرچه با توسعه پیشگیری بیماری را زودتر تشخیص دهیم هزینه نظام سلامت کاهش خواهد یافت.

وزیر بهداشت گفت: آگاهی عمومی و آموزش همگانی و مشارکت بین بخشی نقش مهمی در کاهش بیماری‌های غیرواگیر خواهد داشت.

نمکی گفت: سال آینده سال بسیار سختی است. امسال ۳.۵ میلیارد دلار به دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافت. اما برای سال آینده خواسته‌ام سه لیست ۲، ۲.۵ و ۳ میلیارد دلار برای ما تهیه کنند تا در صورت وقوع شرایط غیرمترقبه غافلگیر نشویم.

وی افزود: دستور داده‌ام واردات داروهای دارای مشابه تولید داخل ممنوع شود مگر اینکه اثبات شود که کیفیت داروی داخلی مناسب نیست.

وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر سال آینده که سال سختی است را با تزریق یاس به مردم همراه کنیم، مردم و کشور بیچاره خواهند شد.

نمکی گفت: امیدوارم خردمندانه با FATF برخورد شود. هشدار می‌دهم اگر قفل‌های جدیدی بر روابط بین‌المللی ما زده شود، کارمان بسیار سخت‌تر خواهد شد. امیدوارم به بن‌بست جدیدی نرسیم.

وی گفت: بنگاه داری در وزرات بهداشت را کاهش می‌دهیم، اگر سیاست‌های هیئت امنای ارزی را قبول داشتم تمام اعضای آن را تغییر نمی‌دادم، معتقدم هیات امنای ارزی قیم دانشگاه‌ها شده بود.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره شهید محسوب کردن پرسنل اورژانس که هنگام خدمت رسانی دچار حادثه می‌شوند، گفت: در این رابطه مذاکراتی انجام دادیم تا افرادی که حین کار در اورژانس دچار حادثه شدند به عنوان شهید معرفی شوند و درباره دو مورد اخیر نیز صحبت‌هایی انجام شده است تا این کار انجام شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول