اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

علت اصلی بحران قطر به روایت یک مقام قطری

معاون دوم نخست‌وزیر قطر با بیان اینکه ادعای چهار کشور مخالف دوحه، درباره حمایت قطر از تروریسم بهانه است، دلیل اصلی محاصره قطر را چیز دیگری اعلام کرد.

علت اصلی بحران قطر به روایت یک مقام قطری

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عبدالله بن حمد العطیه» معاون دوم نخست‌وزیر قطر می‌گوید که محاصره قطر و وزیر سابق انرژی این کشور به دلیل حمایت این کشور از تروریسم نبوده است، «بلکه این یک طرح شیطانی با استناد به یک پژوهش سعودی است که ابتدا دانشگاه ریاض آن را ارائه و سپس به دلیل نارضایتی دیوان پادشاهی آن را پس گرفت».

العطیه در مصاحبه با روزنامه قطری «لوسیل» گفت: «طبق این طرح عربستان سعودی روزانه سه میلیون بشکه نفت برای تولید برق استفاده می‌کند که اگر این روند ادامه یابد و مصرف داخلی سوخت دیزل و گازوئیل نیز به آن اضافه کنیم و با توجه به اینکه مصرف برق تا سال ۲۰۳۲ هر سال ۱۰ درصد افزایش می‌یابد، لذا عربستان  در آینده هرگز قادر به فروش حتی یک بشکه نفت به خارج نخواهد بود».

وی افزود که در استفاده از گاز و نفت خام برای تولید برق تفاوت وجود دارد زیرا قطر دو نیروگاه ۲۰۰۰ مگاواتی دارد که یکی از آنها با گاز و دیگری با مشتقات نفت کار می‌کند و نیروگاهی که با گاز فعالیت دارد ۹۵ درصد انرژی تولید می‌کند در حالی‌که نفت خام تنها ۶۰ درصد انرژی تولید می‌کند.

این مقام قطری همچنین گفت که با توجه به این پژوهش، عربستان سعودی با مشکل جدی و خطرناک مواجه خواهد شد و ابوظبی نیز با بحران گاز مواجه است چرا که ۳۵ درصد تولید برق آن به گاز قطر متکی است و مابقی انرژی آن نیز با استفاده از مشتقات نفت تولید می‌شود که هزینه‌های واقعا سنگین و تأثیرات منفی بر محیط زیست دارد.

العطیه تصریح کرد: «ایده (سعودی‌ها) برای حل مشکل گاز، تهاجم به قطر و اشغال بزرگ‌ترین میادین گازی جهان است که به مدت ۲۰۰ سال آنها را از گاز بی‌نیاز خواهد کرد و علاوه بر آن میلیاردها دلار برای آنها سود خواهد داشت که می‌توانند خط لوله‌ای از میدان الشمال به عربستان وصل کرده و حتی با فروش آن در بازارهای جهانی روزانه صدها میلیون دلار درآمد داشته باشند و حتی خط لوله‌ای نیز برای انتقال گاز به بحرین و مصر تأسیس کنند».

چهار کشور عربی (عربستان، امارات، بحرین و مصر) از خرداد ماه سال ۱۳۹۶ روابط دیپلماتیک خود با قطر را به بهانه حمایت این کشور از تروریسم قطع کرده و تمامی گذرگاه‌های زمینی، هوایی و دریایی را به روی این کشور بسته‌اند.

این چهار کشور ازسرگیری روابط خود با دوحه را به پذیرش خواسته‌های ۱۳‌گانه خود از سوی قطر مشروط کرده‌اند که از جمله این خواسته‌ها نیز کاهش سطح روابط دوحه با ایران، توقف حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس و تعطیلی شبکه الجزیره است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول