اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

موانع پیشروی نیروهای «حفتر» به سمت پایتخت لیبی

اوضاع لیبی در سایه تمایل سرلشگر «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش لیبی در طبرق برای تصرف طرابلس پایتخت لیبی، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

موانع پیشروی نیروهای «حفتر» به سمت پایتخت لیبی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، همزمان با وجود شواهد و قرائنی که بیانگر تمایل خلیفه حفتر برای حرکت به سمت غرب لیبی است و عملیات نظامی نیروهای آن در جنوب نیز تقریبا متوقف شده است، برخی اخبار رسیده حاکی از معاملاتی است که اوضاع طرابلس را دشوار می‌سازد.

«المنذر الخرطوش» سخنگوی تیپ پیاده‌نظام «اللواء ۷۳» وابسته به نیروهای حفتر پنجشنبه گذشته اعلام کرد که نیروهای حفتر و مشخصا «الکتیبة ۱۶۵» به فرمان سرلشگر «علی القطعانی» به سمت مناطق غرب لیبی حرکت کرده‌اند و همزمان با آن رسانه‌های وابسته به حفتر نیز تصاویری از کاروان خودروهای مسلح را منتشر و اعلام کردند که «این خودروها در حال حرکت به سمت مکان مشخص خود برای اجرای دستورات فرماندهی کل هستند» و گذشته از آن برخی رسانه‌های نزدیک به حفتر نیز از تصمیم وی برای تأسیس مراکز نظامی در مناطق غرب لیبی خبر دادند.

بنابر گزارش وبگاه «العربی‌الجدید»، برخی منابع نزدیک به حفتر همچنین گزارش دادند که وی تدوین طرح‌های نظامی برای حضور بیشتر در غرب به خصوص در پایگاه الوطیة (واقع در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی طرابلس)، اردوگاه‌های مناطق العجیلات (۸۰ کیلومتری جنوب غربی طرابلس) و ترهونه (۹۰ کیلومتری جنوب شرقی طرابلس) را به پایان برده تا محاصره طرابلس را آغاز و وارد مذاکره برای ورود به این شهر شود.

برخی منابع نزدیک به شورای ریاستی دولت وفاق ملی به ریاست «فائز السراج» نیز می‌گویند که حفتر هرگز به روش نظامی وارد طرابلس نخواهد شد بلکه با استفاده از معامله و توافقی که اخیرا در ابوظبی با حضور السراج صورت گرفت، وارد این شهر خواهد شد و البته حفتر تحت فشار برخی کشورهای غربی مجبور به امضای این توافقنامه شده است.

به گفته این منابع، حفتر توانسته دوستی گروه‌های مسلح بزرگ همانند «اللواء السابع» در ترهونه را بخرد اما در جلب حمایت گروه مسلح قبیله ورفله در شهر بنی‌ولید در نزدیکی طرابلس ناموفق بوده است.

طبق گفته این منابع، حفتر سعی دارد به توافقاتی با شبه‌نظامیان در طرابلس دست یابد و به این ترتیب از تعقیب قانونی که ممکن است در انتظار وی باشد، رهایی یابد اما با این حال هرگز نخواهد توانست بر همه این شبه‌نظامیان سیطره یابد مگر اینکه ریاست یک شورای نظامی با دیگر افسران گروه‌های مخالف را بر عهده بگیرد.

موانع بر سر راه اقدام نظامی علیه طرابلس

اگرچه حفتر موفق شده مقادیری مهمات و سلاح به طرفداران خود در صرمان و العجیلات در غرب ارسال کند اما توافقنامه ابوظبی مشتمل بر موانعی است که مانع اقدام نظامی او برای ورود به طرابلس می‌شود.

منابع مذکور گفتند که برخی از بندهای توافقنامه‌ ابوظبی مربوط به مسئله ترتیبات امنیتی است به این ترتیب که تأکید دارد نیروهایی که مأمور تأمین امنیت پایگاه‌های نفتی هستند باید به طور مشترک از نیروهای حفتر و السراج باشند و لذا حفتر برگه نفت را که از آن برای دستیابی به ریاست نهاد نظامی استفاده می‌کرد، از دست داد.

گذشته از آن دیدگاه مشترک بین‌المللی و توافق فرانسه و ایتالیا این است که حفتر مناصب نظامی در غرب کشور را بر عهده بگیرد و تحت سلطه غیرنظامی السراج باشد و این مسئله قرار است ظرف چند هفته آینده در همایش جامعه ملی لیبی که تحت نظارت سازمان ملل برگزار خواهد شد، مورد تأکید قرار گرفته و در واقع بر حفتر تحمیل شود.

به نظر می‌رسد که شکست نظامی احتمالی حفتر در غرب همزمان با شکست وی در جنوب لیبی است چرا که اکثر شهرهای جنوبی تحت سیطره قبایل از نیروهای حفتر خواسته‌اند از این شهرها عقب‌نشینی کرده و تنها آرم و پرچم خود را به صورت نمادین در پایگاه‌های نظامی باقی گذارند. هلال احمر لیبی نیز سه‌شنبه گذشته از پیدا شدن اجساد ۲۷ نفر در مکان‌های مختلف جنوب سبها خبر داد و حال آنکه اهالی شهر نیز نیروهای حفتر را به ارتکاب چنین جنایتی از جمله کشته مخالفان خود و سرتیپ «ابراهیم محمد کری» مدیر اداره امنیت سبها وابسته به دولت وفاق ملی، متهم کرده‌اند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول