اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

در گفت‌وگو با فارس اعلام شد

برگزاری ۹۰ نمایشگاه و کارگاه هنری در نگارخانه گلستان

رئیس فرهنگسرای گلستان ضمن تشریح فعالیت‌های نگارخانه این مرکز در سال جاری گفت: امسال بیش از ۱۳۰ برنامه هنری شامل ۷۵ نمایشگاه و ۱۵ ورکشاپ در نگارخانه فرهنگسرای گلستان برگزار شده است.

برگزاری ۹۰ نمایشگاه و کارگاه هنری در نگارخانه گلستان

ناصر امین‌زاده، مدیر فرهنگی هنری منطقه ۸ و فرهنگسرای گلستان ضمن اشاره به کارکردهای هنر تجسمی و تاثیرگذاری آن بر افراد به خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس گفت: ردپای هنر تجسمی را به وضوح می‌توان بر روی رفتارهای انسان ملاحظه کرد. این تاثیر به قدری قوی و قدرتمند است که می‌توان گفت یک تصویر معادل هزار کلمه است چرا که بر ناخودآگاه فرد تاثیر گذاشته و به صورت غیر مستقیم پیام مورد نظر را منتقل می‌کند. از همین منظر، نقاشی‌های سنتی و مدرن، گرافیک و طراحی، خوش‌نویسی، هنر تذهیب، عکاسی و ... نقش بسیار ویژه‌ای در ارتقای بینش اجتماعی و انتقال معرفت دارند. ظرفیتی که از طرفی بازتابنده و موجب مستحکم شدن فرهنگ مردم و از طرف دیگر پیش برنده و مروج آن است. کارشناسان به درستی معتقدند که روح جامعه به وسیله هنرمندان و معماران متعهد در فضاها و ابزارها مجسم شده و شکل و صورت می‌یابد. به همین دلیل است که با مراجعه به آثار معماری و محصولات صنایع مختلف هنری مرتبط با یک جامعه، می‌توان اطلاعات زیادی از سبک زندگی آن‌ها به دست آورد. از همین‌رو، توجه به هنر تجسمی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

امین‌زاده، در تشریح فعالیت‌های نگارخانه این مرکز در سال ۱۳۹۷ گفت: به منظور حمایت از هنرمندان و بسترسازی فرهنگی و هنری، برنامه‌های متنوع تجسمی در ۲ نگارخانه فرهنگسرای گلستان برگزار شد. این برنامه‌ها که در ۳ قالب «نمایشگاه آثار هنری»، «ورکشاپ‌های تخصصی» و «نگاه گذر» دسته‌بندی شده است، به معرفی هنر ایرانی و آثار هنرمندان توانای کشور می‌پردازد. بر همین اساس، بیش از ۱۳۰ برنامه در قالب‌های مختلف برگزار شد

وی به برگزاری نمایشگاه آثار هنری هنرمندان عرصه تجسمی اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۷، نگارخانه فرهنگسرای گلستان با برگزاری ۷۵ نمایشگاه آثار هنری از هنرمندان و اساتید برجسته کشور، تلاش کرد تا گامی بلند در راستای اعتلای هنر تجسمی ایرانی و انتقال مفاهیم آن به مخاطبان بردارد. در این نمایشگاه‌ها، جدیدترین آثار هنرمندان حوزه‌های نقاشی و طراحی، خوشنویسی، معرق، نقاشی پشت شیشه، مینیاتور و ... در معرض دید مخاطبان قرار گرفت و بسیاری از این آثار توسط علاقه‌مندان خریداری شد. در این بخش، ۲۷ هنرمند با سابقه کشور مهمان فرهنگسرای گلستان بودند. 

امین‌زاده با اشاره به برگزاری دوره های مختلف آموزشی در این عرصه به برگزاری ورکشا‌پ‌های تخصصی و نگاه گذرها در فرهنگسرای گلستان پرداخت و گفت:‌ مطمئنا برگزاری ورکشاپ‌های تخصصی و بهره‌گیری از تجربه‌های ارزشمند هنرمندان با سابقه کشور، راهی روشن را برای هنرمندان جوان باز خواهد کرد تا بتوانند آثار خود را به بهترین وجه ارائه بنمایند. امسال، ۱۵ ورکشاپ تخصصی با موضوعات متنوع زیر نظر اساتید دانشگاه و مدیران آموزشگاه‌های تجسمی کشور در فرهنگسرای گلستان برگزار شد. هدف اصلی این کار، گردآوری هنرمندان و آموزش هنر فاخر ایرانی به نسل جوان بود. هم‌چنین با حضور بسیاری از مدیران آموزشگاه‌های هنری و تجسمی کشور در این ورکشاپ‌ها، استعدادهای برتر هنری در حوزه‌های مختلف شناخته و معرفی شدند. علاوه بر این، برگزاری نمایشگاه‌های «نگاه گذر»، به دلیل تاثیرگذاری فراوان بر مخاطب و بیان سوژه‌های روز، از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در دستور کار قرار گرفت.

رئیس فرهنگسرای گلستان به معرفی تعدادی از نمایشگاه‌های شاخص هنری برگزار شده در این مرکز پرداخت و گفت: از جمله نمایشگاه‌های برجسته برگزار شده در نگارخانه فرهنگسرای گلستان که با استقبال بسیار خوب مخاطبان همراه بود، می‌توان به برگزاری نمایشگاه آثار هنری استاد محمدحسین نیرومند و مسعود شجاعی طباطبایی اشاره نمود. نمایشگاه آثار کارتون و گرافیک محمدحسین نیرومند به مناسبت یوم‌الله ۹ دی و هم‌چنین نمایشگاه آثار استاد مسعود شجاعی طباطبایی همزمان با ۲۲ بهمن و جشن چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی برپا شد که استقبال بسیار خوب مخاطبان را نیز به همراه داشت. این مرکز با ایجاد بستر مناسب در زمینه پرداختن به این سوژه مهم، به بازخوانی آرمان‌های انقلاب در جشن چهل سالگی آن و در قالب هنری پرداخت. علاوه بر این، هنرمندان دیگری نظیر محمد علی ذوالقدر در رشته نقاشی شیشه، منصور غفاریان در رشته معرق فلز، محمدرضا مقدم در رشته خوشنویسی، فاطمه کمانه در رشته مینیاتور و ... نمایشگاه آثار هنری خود را در این مرکز برگزار کردند.

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۸ شهرداری تهران، توجه به هنر اصیل ایرانی و اهمیت بخشی به هنرهای تجسمی به عنوان ملزومات فرهنگ و هنر را یکی از مهم‌ترین اهداف این منطقه دانست و گفت: از آنجا که هنر تجسمی هر کشور معرف فرهنگ و آداب و رسوم آن کشور است، توجه به این شاخه از هنر، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای مثال، هنر خوشنویسی، خاص ایرانیان است که از دیرباز در بین مردم رواج داشته است. هم‌چنین مینیاتور و معرق از جمله هنرهای کهن ایرانیان است که این روزها توجه کمتری بدان صورت می‌گیرد. فرهنگسرای گلستان، تمرکز ویژه‌ خود را بر این بخش از هنر ایرانی قرار داده است و تلاش داریم تا با دعوت از هنرمندان برای برگزاری نمایشگاه و ورکشاپ، به حمایت از آنان پرداخته و شاهد هم‌افزایی بیش‌تری باشیم.

او ضمن اشاره به فعالیت نگارخانه گلستان در تعطیلات سال نو گفت: نگارخانه گلستان، در ایام تعطیلات نوروز فعال بوده و پذیرای علاقه‌مندانی است که قصد گشت و گذار در تهران را دارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول