اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

گلستان، نگارستان ایران آماده پذیرایی از مسافران نوروزی 13/

گنبدکاووس نگین گردشگری شمال ایران/ بلندترین برج آجری دنیا تا دریاچه‌ ماهی‌های قرمز

شهرستان تاریخی، باستانی و مذهبی گنبدکاووس همچون سال‎های گذشته خود را برای پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی در نوروز امسال آماده کرده است.

گنبدکاووس نگین گردشگری شمال ایران/ بلندترین برج آجری دنیا تا دریاچه‌ ماهی‌های قرمز

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، شهرستان تاریخی، باستانی و مذهبی گنبدکاووس که از دیرباز مهد تاریخ، فرهنگ و تمدن در ایران عزیز و بزرگ و در دوره‌ای از تاریخ یعنی دوره «آل زیار» پایتخت کشورمان نیز بوده است همواره میزبان و پذیرای خوبی برای گردشگران و مسافران معرفی شده و در سال‎های متمادی در نگارش گردشگران و تاریخ نویسان از مهمان نوازی مردم این خطه که به رنگین کمان اقوام و مذاهب معروف است تعاریف بسیاری شده که درباره کمتر شهری این واژگان و تعاریف به چشم می‌خورد.

این شهرستان بزرگ و تاریخی که دومین شهر پرجمعیت و وسیع‌ترین شهرستان استان گلستان و با 142 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است علاوه بر جاذبه‌های فرهنگی و معنوی از جمله اقوام گوناگون، صنایع دستی بسیار زیبا و ظریف، لباس‌های خوش رنگ اقوام مختلف و غذاهای سنتی بی‌شمار دارای جاذبه‌های تاریخی، باستانی و گردشگری بسیاری است که در ادامه به بخشی از آن برای آشنایی و بهره‌مندی مسافران نوروزی اشاره می‌کنیم:

برج قابوس بدون شک بزرگترین و برجسته‌ترین جاذبه تاریخی و باستانی شهرستان گنبدکاووس است که بلندترین برج آجری دنیا و در زمره یکی از چند اثر ثبت شده کشورمان به عنوان میراث جهانی قرار داشته و هر ساله چندین هزار سال گردشگران خارجی را به خود جذب کرده و با توجه به قرارگیری فضاهایی از جمله موزه فرش ترکمن، باغ ملی گنبدکاووس، پاساژهای تجاری و رستوران‌های سنتی غذای ترکمنی یک بسته خدماتی کامل را در اختیار مسافران قرار داده است.

دریاچه مصنوعی گنبدکاووس که یکی از زیباترین بسترهای تفریحی و گردشگری استان گلستان با دارا بودن مجموعه‌ای از خدمات رفاهی است بستری را برای مسافران و گردشگران ایجاد کرده است که به ویژه در شب‌ها و در نورپردازی بسیار زیبا شرایط بی‌نظیری را برای قدم زدن، تماشای برنامه‌های تلویزیونی در بوستان‌های جانبی، قایق سواری، صرف غذا، نوشیدنی، فست فود، بستنی و حتی اسکان در مجموعه‌های اقامتی مجاور ایجاد کرده است.

بقعه مبارکه امامزاده واجب‌التعظیم حضرت یحیی بن زید (ع) نیز یکی از جاذبه‌های توریستی، مذهبی شهرستان گنبدکاووس است که توصیه برای زیارت بارگاه منور و روح‌بخش این امامزاده شریف از زبان بسیاری از بزرگان از جمله «آیت‌الله بهجت»، «آیت‌الله ری‌شهری»، رهبر معظم انقلاب و بسیاری از علما بیان شده و این نواده بلافصل امام سجاد (ع) که آورنده صحیفه سجادیه به ایران اسلامی بوده است همچنان با عنایت ویژه به مردمان شیعه و سنی منطقه بارها و بارها حاجت‌های بسیاری را روا کرده است.

تالاب‌های سه گانه «آلاگل»، «آجی گل» و «آلماگل» سه تالاب بین‌المللی و بسیار زیبا و بکری هستند که در این شهرستان هر ساله و در فصول مختلف به ویژه بهار میزبان گونه‌های متعدد و نادری از پرندگانی هستند که از کشورهای شمالی به ویژه روسیه و منطقه  قفقاز وارد ایران اسلامی و شهرستان گنبدکاووس می‌شوند.

پرندگان زیبا و خوش نقش و نگاری که در کنار گونه‌های مختلف پرندگان بومی زیبایی بی‌نظیری را در این تالاب‌های زیبا و خوش آب و هوا برای گردشگران به وجود آورده و با توجه به نیزارها و فضاهای ساحلی زیبای خود فضای بسیار خوبی را نیز برای عکاسی برای مسافران نوروزی فراهم خواهد کرد.

بیمارستان‌های گنبدکاووس البته فضایی نیست که بخواهیم مسافران و گردشگران را با آرزوی حضور در آن دعوت کنیم، اما به هرحال ظرفیت‌های بالای بیمارستانی و درمانی شهرستان گنبدکاووس با دارا بودن بیمارستان‌های مجهز و بزرگی همچون «شهید مطهری»، «شهدای 12 دی»، «آیت الله طالقانی»، «پیامبر اعظم (ص)»، «تامین اجتماعی»، «بسکی» و «برزویه» که مقصد برخی از بیماران کشورهایی از جمله ترکمنستان و آسیای میانه می‌تواند ظرفیت عظیمی برای توریسم درمانی در ایام نوروز باشد.

مجموعه سوارکاری گنبدکاووس که به طور قطع بی‌نظیرترین مجموعه سوارکاری کشور در حوزه مسابقات کورس اسبدوانی و تاریخی‌ترین آن است یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این شهر است که در بخش ورزشی و تاریخی مورد توجه بسیاری از مسافران و توریست‌ها قرار کمی گیرد.

این مجموعه که توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز ثبت ملی شده است در فصول مختلف سال مهم‌ترین و معتبرترین مسابقات اسب‌دوانی کشور را با عناوین کورس بهاره، تابستانه، پائیزه و زمستانه با حضور اسب‌های مختلف از نژادهای گوناگون از سراسر کشور میزبانی می‌کند.

بدون شک حضور در این مجموعه سوارکاری و مشاهده اسطبل‌های ردیف شده، درختان سر به فلک کشیده، میدان سوارکاری و مجموعه فضاهای زیبای آن در کنار مسابقاتی که در روزهای پنج شنبه و جمعه برگزار می‌شود، می‌تواند یک تجربه شیرین و جذاب را برای مسافران نوروزی رقم بزند.

دیوار جرجان یا گرگان نیز یکی از آثار باستانی و تاریخی بزرگی است که به گواه تاریخ در صورت بیرون کشیدن تمامی بخش‌های آن از دل خاک حتی از دیوار بزرگ چین نیز بزرگتر خواهد بود، دیواری که از شرق تا غرب استان گلستان کشیده شده و با توجه به متون تاریخی مسلم، یکی از دیوارهای دفاعی برای حراست از سرزمین‌های این منطقه از هجوم کشورهای آسیای میانه بوده است.

بخش‌هایی از این دیوار در گنبدکاووس به ویژه در روستاهای دهستان «آق آباد» و دهستان «سلطانعلی» برای گردشگران داخلی و خارجی قابل رویت است و بخشی از آجرها و دیواره‌های تخریب شده نیز در جوار این دیوارها مشاهده می‌شود.

بازارچه مرزی «اینچه‌برون» شهرستان گنبدکاووس نیز بیشتر محل عرضه کالاهای وارد شده از کشور ترکمنستان و روسیه است یکی از جاذبه‌هایی است که در طول سال میزبان گردشگران بسیاری از سراسر کشور ایران اسلامی و البته کشورهای مختلف بوده و کالاهای بسیار متنوع، زیبا و البته با قیمت مناسبی را در اختیار مردم قرار می‌دهد.

به هر تقدیر مسافران نوروزی تردیدی نداشته باشند که حضور در گنبدکاووس در ایام نوروز برایشان روزهایی پر از خاطره، جذابیت و لذت را رقم زده و تا انتهای دوران زندگی از این سفر به عنوان یکی از لذت بخش‌ترین و خاطره انگیزترین سفرهای خود نام خواهند برد.

انتهای پیام/83014/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول