اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی

معاون مسافری راه‌آهن در پاسخ به فارس تشریح کرد

جزئیات ستاره‌دار شدن قطارهای مسافری/ ۳۰ درصد ظرفیت بلیت‌های نوروزی خالی است

معاون مسافری راه‌آهن با بیان اینکه ۲ میلیون و ۱۰ هزار نفر صندلی قطار برای ایام نوروز فراهم شد، گفت: تا کنون ۷۰ درصد بلیت‌های نوروزی پیش‌فروش شده و ۳۰ درصد ظرفیت هنوز خالی است.

جزئیات ستاره‌دار شدن قطارهای مسافری/ ۳۰ درصد ظرفیت بلیت‌های نوروزی خالی است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، میرحسن موسوی امروز در حاشیه مراسم رونمایی از قطار پنج ستاره نور و اعزام ۶۰۰ زوج به مشهد مقدس با این قطارها اظهار داشت: سیاست‌‌های راه‌آهن همواره ارتقای کیفیت و کمیت در قطارهای مسافری است.

وی گفت: پیش از این تعدادی از ناوگان‌ بالای ۵۵ سال، ۴۵ سال و ۳۰ سال از ناوگان خارج شد اما با این حال امسال ۱۳.۸درصد رشد جابه‌جایی مسافر داریم و ۲۷ میلیون نفر مسافر جابه‌جا شده است که ۱۹.۸ درصد در بخش حومه‌ای و ۱۱.۷ درصد در بخش بین‌شهری رشد داشته‌ایم.

وی گفت: در بخش ارتقای کیفیت ناوگان مذاکراتی با شرکت‌ها انجام شد و آنها بدون دریافت تسهیلات نسبت به بازسازی و نوسازی ناوگان اقدام کردند

معاون مسافری راه‌آهن افزود: در بخش ارتقای کیفیت خدمات قطارهای مسافربری به رتبه‌بندی قطارها توجه کردیم، مطالعات تطبیقی با کشورهای پیشرفته و همسایه انجام شد و به جمع‌بندی رسیدیم قطارها طبق مشخصات خود واگن‌های مسافری و خدمات راهبری و تجهیز قطارهای مسافری به ۲ ، ۳، ۴ و ۵ ستاره تقسیم‌بندی شد.

وی گفت:‌ امسال برای ایام پیک نوروز رتبه‌بندی قطارها عملیاتی شد و در حال حاضر در سایت راه‌آهن و روی بلیت‌ها ستاره و درجه قطارها درج شده ضمن اینکه تصاویر قطارها هم نمایش شده است و مسافر از حقوق خود کاملاً آگاه است.

معاون مسافری راه‌آهن افزود: شرکت‌های مسافری به خاطر برند خودشان و تسهیلات راه‌آهن برای قطارهای ۵ ستاره، تلاش می‌کنند نسبت به ارتقای درجه و رتبه قطارهای خود اقدام کنند.

وی گفت: هدف ما این است که قطارهای تقسیم‌بندی شده برای مردم مشخص شود که در چهار تخته ۳،۴ و ۵ ستاره داریم، در شش تخته، ۲ و ۳ ستاره داریم و در قطارهای صندلی و تندرو، ۳، ۴ و ۵ ستاره داریم.

موسوی گفت: برای نوروز ۹۸ تعداد ۲ میلیون و ۱۰ هزار نفر صندلی ایجاد کردیم و تا امروز ۷۰ درصد بلیت‌ها پیش‌فروش شده و۳۰ درصد بلیت‌های نوروزی مانده است.

وی افزود: در خدمات ایستگاهی، احداث، بهسازی، بازسازی و نوسازی نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی در ایستگاه‌ها انجام شد و در مسیرهای تهران و مشهد سکوها اصلاح شده است. 

* سقف قیمتی برای قطارهای ۵ ستاره نداریم

موسوی با بیان اینکه از سال ۹۴ تا کنون افزایش قیمت نداشته‌ایم، گفت: تیرماه ۹۷ فقط ۱۰ درصد به نرخ بلیت قطارها افزوده شد و با مساعدت شرکت‌ها نوروز امسال هم افزایش قیمتی اعمال نشد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۰ رام از قطارهای مسافری ما ۵ ستاره است که طبق دستورالعمل سال ۹۴ با توجه به سرمایه‌گذاری شرکت‌ها، قیمت بلیت قطارهای ۵ ستاره براساس تقاضا و عرضه است و سقف ندارد اما با شرکت‌ها توافق کرده‌ایم حداقل قیمت قطارهای ۵ ستاره بیش از سه برابر قیمت قطارهای ۴ تخته ۴ ستاره در آن مسیر نباشد.

معاون مسافری راه‌آهن گفت: شرکت‌ها امسال ۵۳ میلیارد تومان در ارائه بلیت‌ها تخفیف اعمال کرده‌اند تا بتوانند نسبت به جذب مسافر اقدام کنند و این شامل حال قطارهای ۵ ستاره هم بوده است.

وی گفت: اقتصاد مسافری ریلی در اقتصاد ملی سودده است صرفه‌جویی سوخت، تلفات پایین و آسیب زیست‌محیطی بسیار کمی دارد اما برای شرکـت‌ها سودده نیست و اقتصاد ضعیفی است.

موسوی افزود: راه‌آهن به خاطر همین اقتصاد ضعیف هزینه حق دسترسی شرکت‌های ریلی به ریل را حذف کرده است و ۵۰ درصد هزینه اجاره لوکوموتیو را نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ تلاش می‌کنیم تسهیلات ارزان‌قیمت برای بازسازی و خرید ناوگان در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد.

معاون مسافری راه‌آهن درباره تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به شرکت‌های ریلی گفت: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین قطعات یدکی واگن‌های مسافری مستلزم تصویب هیأت وزیران است و مقرر است در کارگروه اصلی مطرح شود.

موسوی یادآور شد: هزینه ارزی شرکـت‌های ریلی و حومه‌ای جمعاً ۳۰ میلیون دلار است.

وی افزود: به عنوان مثال ترانست‌ها تا ۴۰ درصد هزینه ارزی دارند.

معاون مسافری راه‌آهن درباره اساسنامه شرکت‌های حومه‌ای به فارس گفت: طبق تکلیف ماده ۵۲ قانون برنامه ششم این اساسنامه تهیه شد. در کمیسیون‌های تخصصی هیأت دولت مطرح شد به کمیسیون اصلی رفت و به تصویب رسید و در هیأت وزیران هم تصویب شده است و منتظر ابلاغ هستیم تا شرکت‌ قطارهای حومه‌ای ذیل راه‌آهن احداث شود و هدف آن توجه به مسافر و خطوط مستقل حومه‌ای است.

موسوی افزود: با تأسیس این شرکت اعتبارات ملی و اعتبارات درآمد هزینه‌ای تأمین خواهد شد و بودجه جابه‌جایی مسافر به بخش حومه‌ای هم اختصاص می‌یابد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول