اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

در نشست خبری اعلام شد

نوید اجرای ارکستر فیلارمونیک با صدادهی مطلوب/ گلایه از حمایت نشدن

نوازنده ارکستر فیلارمونیک تهران گفت: صدادهی ارکستر بسیار بسیار خوب است؛ انگار در یک سالن درجه یک اروپایی نشسته‌اید و در حال گوش دادن به یکی از ارکسترهای برتر جهان هستید.

نوید اجرای ارکستر فیلارمونیک با صدادهی مطلوب/ گلایه از حمایت نشدن

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، نشست خبری ارکستر فیلارمونیک تهران، با غیبت پررنگ اهالی رسانه پیش از ظهر امروز (یکشنبه ۱۹ اسفند) برگزار شد.

آرش گوران رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران و مازیار زهیرالدینی نوازنده ویلن و پیمان ابوالحسنی مدیر برنامه‌های ارکستر در این نشست خبری حضور یافتند تا ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون برگزاری کنسرت آتی، به سوالات خبرنگاران پاسخ دهند.

آرش گوران رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران در ابتدای این نشست گفت: ضمن خیر مقدم خدمت شما خوشحالم که بالاخره فرصتی پیش آمد تا در مورد ارکستر فیلارمونیک و اجراها و برنامه‌ها و اهدافمان صحبت کنیم.احساس می‌کنم اجراهای ما تعدادش اندک است و باید دلیل آن را از مسئولان پرسید چراکه ما آمادگی اجرای حداقل پنج یا شش اجرا در سال را دارا هستیم. یکی از دلایل اصلی کم بودن اجراهای ما این است که چون ما گروهی خودگردان هستیم، تأمین هزینه‌های سالن محل تمرین و اجرا بسیار دشوار است و حقیقتا باید این هزینه‌ها برای ارکستر فیلارمونیک باید یا رایگان شود یا خیلی کم شود که بتوانیم اجراهای بیشتری داشته باشیم. آن هم این ارکستر که واقعا توانایی بسیار بالایی دارد و نوازندگان بسیار توانمندی در آن ساز می‌زنند. ما رپرتوارهای فراوانی هم برای اجرا داریم و آمادگی بیشتر کردن تعداد اجراها را داریم لیکن تمام مساله و مشکلمان مادی است که هیچ‌جایی به ما کمک نمی‌کند.

* بلیت‌های ما دارای میانگین قیمتی ۵۰ هزار تومانی است

گوران در ادامه افزود: ارکسترهای فیلارمونیک کشورهای غربی غالباً توسط شهرداری‌ها کاملا تأمین می‌شوند از این رو اکثرا نمود جهانی دارند و در عرصه موسیقی بسیار پرکار و فعال هستند ولی ما اینچنین شرایط و امکاناتی نداریم. تنها حامی ما در اینجا آن مردمی هستند که به معدود کنسرت‌های ما می‌آیند و بلیت می‌خرند. واقعا با این تعداد ۶۰ نفره ارکستر و درآمد شدیدا محدود ما از محل فروش بلیت، گرداندن این ارکستر کار بسیار دشواری است. جاییکه بلیت‌های ما دارای میانگین قیمتی ۵۰ هزار تومانی است و با محاسبه این نرخ و تعداد صندلی‌های همین تالار وحدت به راحتی می‌توان دریافت که به هیچ وجه جوابگوی هزینه‌ها نخواهد بود. تنها شانسی که ما آورده‌ایم این است که اولویت اصلی اعضای ارکستر ما کسب درآمد نیست ولی تا کی می‌توان این وضعیت را تحمل کرد؟ من از سال ۹۰ تا الان با ارکستر فیلارمونیک تهران دارم کار می‌کنم و هر سال توقع مالی‌ام از ارکستر را به زیر صفر رسانده‌ام. متاسفانه همیشه این نقدها مطرح می‌شود ولی هیچ وقت هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران در مورد مقایسه شرایط این ارکستر با همتایان خود در کشورهای پیشرفته گفت: ارکسترهای فیلارمونیک در کشورهای غربی توسط شهرداری‌ها و شخصیت‌های خصوصی کمک و حمایت مالی می‌شوند. مثلا ارکستر فیلارمونیک وین اسپانسرش کمپانی بزرگ «رولکس» است که تمام و کمال از این ارکستر پشتیبانی می‌کند. یا برای مثال ارکستر فیلارمونیک نیویورک که آن هم از سوی شهرداری نیویورک حمایت کامل مالی می‌شود و برای این ارکستر سالن اختصاصی موسیقی ساخته است. این سطح برای ما در رویا هم نمی‌گنجد و در شرایط فعلی چنین انتظاری نداریم ولی لااقل باید از کمترین حمایت برخوردار باشیم که بتوانیم ارکستر را سرپا نگهداریم.

گوران ادامه داد: البته خدا را شکر اجراهای ما همواره با استقبال مواجه می‌شود و از این بابت خوشحالیم. تنها سوال من این است که چرا از اینچنین ارکستری حمایت نمی‌شود. ارکسترهای فیلارمونیک قابلیت فراتر رفتن از دولت‌ها را داشته و می‌توانند جهانی شوند و فرهنگ‌های مختلف را به هم نزدیک سازند، چون فیلارمونیک همیشه نگاه جهانی دارد.

آثاری که در ارکستر فیلارمونیک اجرا می‌شوند تا کنون در ایران اجرا نشده‌اند

وی در مورد گزینش رپرتوارها گفت: انتخاب رپرتوار بسیار برایم عجیب پیش رفت. هر اثری مفهوم و منظوری متفاوت دارد و من هرکدام را با بررسی و کنکاش زیاد انتخاب می‌کنم. به آشفتگی بی معنی در رپرتوار باور ندارم. البته گاهی آشفتگی‌هایی در انتخاب رپرتوارهای ارکستر فیلارمونیک وجود داشته اما این آشفتگی تعمدی بوده و در همان آشفتگی هم به دنبال معنایی خاص بوده‌ام.

رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران در ادامه توضیحات در مورد انتخاب رپرتوار به نکته خوبی اشاره کرد و گفت: یکی از مشخصه‌ها و موارد ممتاز آثار اجرایی توسط ما این است که آثاری که در ارکستر فیلارمونیک اجرا می‌شوند تا کنون در ایران اجرا نشده‌اند. جالب اینکه حتی در جهان هم بیش از چند بار اجرا نشده‌اند. 

صدادهی مطلوب ارکستر فیلارمونیک 

مازیار ظهیرالدینی ارکستر مایستر «تک‌نواز» ارکستر فیلارمونیک گفت: من حداقل ۳۰ سال سابقه نوازندگی در ارکستر دارم و به جرات می‌گویم این ارکستر یکی از بهترین ارکسترهایی است که در آن نوازندگی کرده‌ام و از جنبه صدادهی بی‌نظیر است. متاسفانه ارکستر فیلارمونیک حمایت‌های لازم را ندارد. هزینه‌های ارکستر زیاد است. ماهیت وجودی ارکستر فیلارمونیک برای اهل هنر است. اعضای این ارکستر خالص و بی‌ریا کار می‌کنند. مفتخرم که در این کنسرت با ارکستر فیلارمونیک کار می‌کنم. بازهم تاکید می‌کنم که صدادهی ارکستر بسیار بسیار خوب است و واقعا انگار در یک سالن درجه یک اروپایی نشسته‌اید و در حال گوش دادن به یکی از ارکسترهای برتر جهان هستید.

پیمان ابوالحسنی مدیربرگزاری کنسرت ارکستر فیلارمونیک گفت: بیشترین رقم بلیت ما ۸۰ هزار تومان و کمترین رقم ۳۰ هزار تومان است. این رِنج قیمتی حدود ۴۰ درصد کمتر از کنسرت‌های مشابه است.کنسرت‌هایی در تالار وحدت برگزار می‌شود که در مجموع پنج یا شش نوازنده دارد اما برای ما با ارکستر ۶۰ نفری اوضاع بسیار فرق دارد. چنین ارکستری باید بیشتر حمایت شود. مدیرعامل بنیاد رودکی تا جایی که توانسته با ما همکاری کرده است اما انتظار ما بسیار بیشتر است.از جنبه اسپانسر هم که متاسفانه در ایران اسپانسرها به سمت کنسرت‌های پاپ می‌روند و متاسفانه اسپانسرها هیچ درکی از چنین موسیقی‌های جدی ندارند.

کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران فردا دوشنبه ۲۰ اسفند از ساعت ۲۱:۳۰ اجرای خود را در تالار وحدت روی صحنه خواهد برد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول