اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

فارس گزارش می‌دهد

مناسب‌سازی از دغدغه عمومی تا ضرورتی برای زندگی معلولان

عدم مناسب‌سازی مساجد، مراکز گردشگری و تفریحی و اجرای قوانین و ضوابط از موضوعات مطروحه در جلسه ستاد مناسب‌سازی زنجان بود.

مناسب‌سازی از دغدغه عمومی تا ضرورتی برای زندگی معلولان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، جلسه ستاد مناسب‌سازی شهری زنجان ظهر امروز در زنجان با بررسی موضوعات مختلفی حول محور مناسب‌سازی بررسی شد که مهم‌ترین آن بررسی وضعیت مناسب‌سازی مسجد و بقاع متبرکه استان زنجان بود، برگزار شد.

معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار زنجان در جلسه ستاد مناسب‌سازی شهری زنجان اظهار کرد: مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی موضوعی است باید از طریق فرهنگ سازی میسر شود.

مهرداد سلطانی با اشاره به اینکه شرایط موجود باید احصا شود، بیان کرد: باید اقدامات اولویت‌بندی شود تا اقدامات بر اساس اولویت‌بندی شود.

وی با اشاره به اینکه تبدیل موضوع مناسب‌سازی به یک دغدغه عمومی می‌تواند در تسهیل مناسب‌سازی بسیار موثر باشد، گفت: باید اقدامات در حوزه مناسب‌سازی از بالقوه به بالفعل تبدیل شود.

سلطانی با اشاره به اینکه باید موردهای موفق در حوزه مناسب‌سازی باید معرفی شود، گفت: این موارد می‌تواند الگویی برای سایر فعالیت‌های مناسب‌سازی باشد.

 

*فعالیت‌های مناسب‌سازی احصا شود

معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار زنجان با بیان اینکه پس از احصا و انجام اقدامات مناسب‌سازی موارد باید بررسی شود، ادامه داد: در حداقل‌های مناسب‌سازی عقب هستیم.

وی با اشاره به اینکه در شهرداری‌ها بودجه مناسب‌سازی در نظر گرفته می‌شود، گفتک شهرداری‌ها توجه داشته باشند بودجه اختصاصی در این بخش در حوزه دیگری هزینه نشود.

سلطانی با اشاره به اینکه در بحث قوانین مشکلی نداریم، گفت: امروز مشکل بیشتر در بخش نظارت و اجرا است.

معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار زنجان با اشاره به اینکه در مورد مساجد و بقاع متبرکه نیز دو بحث وجود دارد، افزود: در وهله نخست باید توجه داشت مساجد توسط هیأت امنا اداره می‌شود و برای انجام مناسب‌سازی در این اماکن باید مشارکت اعضا جلب شود.

وی ادامه داد: در مناسب‌سازی بقاع متبرکه نیز باید توجه داشت که برخی از این اماکن تاریخی بوده و تغییر در آن منوط به نظارت میراث فرهنگی است.

* مناسب‌سازی موجب حضور فعال معلولان در جامعه می‌شود

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به تشکیل مستمر جلسات ستاد مناسب‌سازی در استان زنجان بیان کرد: این ستاد فرصتی برای بیان مشکلات حوزه مناسب‌سازی و ارائه راهکار برای آنها است.

محمد محمدی قیداری با اشاره به اینکه یکی از مصوبات ستاد مناسب‌سازی عدم ارائه پایان کار به ساختمان‌های فاقد رعایت مناسب‌سازی است، ادامه داد: همچنین مقرر شده در پروژه‌های عمومی، درمانی، بوستان‌ها و پروژه‌های جدید ضوابط مناسب‌سازی رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه فراهم کردن بستر در حوزه مناسب‌سازی مستلزم مناسب‌سازی فرهنگی  است، عنوان کرد: با فعالیت در حوزه فرهنگی می‌تواند شاهد افزایش سرعت در بخش مناسب‌سازی فیزیکی بود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ هزار معلول در استان زنجان وجود دارد، گفت: مناسب‌سازی مبلمان شهری برای معلولان در استان موجب حضور فعال این قشر در جامعه می‌شود

محمدی با اشاره  به اینکه مناسب‌سازی مختص معلولان نیست، تصریح کرد: افراد سالمند، زنان باردار، خردسالان و ... نیز ازمناسب‌سازی منتفع شده و این اقدام زمینه حضورآسان این افراد در جامعه فراهم می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه سالمندان از جمله اقشاری هستند که به عنوانمخاطب مساجد در این مکان‌ها تردد می‌کنند، گفت: باید این محل‌ها برای حضور اقشار مختلف جامعه مناسب باشد.

وی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت روحانیون برای جلب مشارکت عمومی در حوزه مناسب‌سازی استفاده شود، گفت: با توجه به نزدیکی به اعیاد ماه رجب، شعبان و ماه مبارک رمضان و افزایش حضور مردم می‌تواند در راستای فرهنگ‌سازی در حوزه مناسب‌سازی استفاده کرد.

 

*عدم مناسب‌سازی مراکز گردشگری در زنجان

مدیر عامل جامعه معلولان استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به نامناسب بودن ورودی بازار، امامزاده و اماکن دیدنی مثل گنبد سلطانیه و رختشویخانه گفت: با توجه به ایام نوروز و تعطیلات شرایط موجود برای بهره‌مندی قشر معلول از این مراکز مناسب نیست.

مهدی قنبری موحد با اشاره به اینکه سالن هلال احمر در دست بررسی است، گفت: نظارت‌های لازم انجام  گیرد تا موضوعات مناسب‌سازی در این سالن رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه هر ساختمان یک مهندس ناظر دارد، بیان کرد: اگر تخلفی صورت می‌گیرد، مهندسان ناظر توبیخ شوند.

مدیر عامل جامعه معلولان استان زنجان با اشاره به اینکه ارزیابی از وضعیت مناسب‌سازی توسط ستاد مناسب‌سازی در حال انجام است، گفت: این ارزیابی‌ها براساس اصول و قواعد بوده و در بهبود شاخص‌های این بخش می‌تواند موثر باشد.

قنبری موحد با اشاره به اینکه معلولان افرادی دارای توانایی هستند که برای بروز استعدادهای خود نیازمند بستر لازم هستند، گفت: حضور فعال این افراد در جامعه می‌تواند زمینه حضور آنان را در فعالیت‌های اجتماعی فراهم می‌کند.

انتهای پیام/73009

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول