اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

سرلشکر باقری:

سند ملی راهیان نور مبنای اصلی همه اقدامات در این حوزه است

رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: سند ملی راهیان نور به عنوان سند اصلی تعیین کننده جایگاه و فرایند و تقسیم وظایف در این مسئله مهم به تصویب رسیده و این سند و اسناد اجرایی ذیل آن مبنای اصلی همه اقدامات ما در راهیان نور است.

سند ملی راهیان نور مبنای اصلی همه اقدامات در این حوزه است

به گزارش خبرنگار حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، اسرا بندی داریان:  سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح در نشست شورای سیاست‌گذاری راهیان نور ضمن قدردانی از اقدامات اساسی و ارزشمندی که در طول سال ۹۷ در رابطه با این امر بسیار خطیر و مهم صورت گرفته و برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های اساسی که برای انجام موفق این ماموریت در ایام آخر سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ صورت می‌گیرد  و همچنین در طول سال ۹۸ گفت:‌حقیقتا وقتی در مطالعه و مواجهه با قرآن کریم و سیره ائمه اطهار می‌بینیم بخش زیادی از قرآن کریم را قصص مربوط به تحولات و سرگذشت پیشینیان به ویژه پیامبران را شکل می‌دهد و همچنین ارزشی که برای مطالعه نبردهای صدر اسلام مشاهده می‌‌کنیم در همه متون اسلامی انسان به این فکر فرو می‌رود که آیا این ارزش‌گذاری و این سهم‌گذاری چشمگیر فقط برای یک قصه‌پردازی و تاریخ‌نگاری است یا هدف بسیار عالی در آن وجود دارد.

وی افزود:‌ این نتیجه قطعی است که خدای متعال و پیامبر اکرم هدف بسیار بلندی دارند و آن این است که ما مسلمانان و انسان‌های قرون متمادی با مطالعه تاریخ گذشته عملکردهای مثبت و منفی، نقاط قوت و ضعفی را که اتفاق افتاده مطالعه کنیم و در آن اندیشه کنیم و راه راست را به خوبی پیدا کنیم.

سرلشکر باقری با اشاره به سخنی از حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه که می‌فرمایند من آن جور در تاریخ سیر می‌کنم انگار یکی از افراد آن دوران تاریخی هستم و خودم را جای آن افراد می‌گذارم و تلاش می‌کنم آنگونه که آنها زندگی کردند زندگ کنم و در آن دوره باشم تا بتوانم شرایط را درک کنم، بیان داشت: چقدر ما الان علاقه داریم مناطقی که نبردهای صدر اسلام در آن اتفاق افتاده همانگونه که اتفاق افتاه برویم ببینیم و تاریخ  را آنجا بشنویم. اگر توفیق پیدا می‌کنیم به کربلا برویم. چقدر علاقه داریم بدانیم واقعه کربلا چگونه بوده،‌ جبهه دشمن کجا بوده و محل استقرار امام حسین(ع) و یارانش کجا بوده است و یا اینکه این نبرد چگونه اتفاق افتاده است.اما معمولا توفیق حاصل نمی‌شود واقعیت‌هایی که بوده درک کنیم و از آن درس بگیریم.

رئیس کل نیروهای مسلح  اضافه کرد:‌ آنگونه که امام خمینی(ره) می‌فرمایند اباعبدالله(ع) است که اسلام را زنده نگه می‌دارد و ما نزدیک به ۱۴ قرن حادثه کربلا را از روی مقاتل می‌خوانیم و درس می‌گیریم اینها همه‌اش نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد این اتفاقات و این حوادث تاریخی چقدر در ساخت بشر در قرون بعدی تاثیرگذار بوده است و حقیقتا دفاع مقدس نیز چنین ویژگی دارد.

باقری با بیان اینکه شاید ما هنوز هم به خوبی نمی‌دانیم چه اتفاق بزرگی در دفاع مقدس افتاده و همه ابعاد آن را نمی‌دانیم، بیان داشت: اگر امنیت و ثبات داریم اگر ملت ایران جایگاه و ارزش ویژه‌ای در جهان دارد و اگر چنانچه فرهنگ اصیل اسلامی در کشور ما روز به روز تقویت می‌شود و عمق و ریشه می‌گیرد همه‌اش مرهون دفاع مقدس است و مرهون اتفاقات آن دوران است.مدیون اسلام واقعی است که در آن دوران اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: در دفاع مقدس یک ملت چگونه فرزندان خود را به جبهه اعزام کرده و این جوان از زندگی و گذشته خود چشم پوشی کرده و برای جانفشانی رفته است و در پشت جبهه همه ملت ایران چگونه کمک کردند و این ایثار و فداکاری به عنوان یک نمونه بی‌بدیل تاریخی در تاریخ ملت ایران و تاریخ منطقه و جهان جایگاه خاص دارد و می‌درخشد.

رئیس کل نیروهای مسلح با اشاره به اینکه ما باید سرمایه‌گذاری کرده و به این گنج و جواهر بپردازیم،‌ بیان داشت: باید با صیقل دادن این گوهر اثرات و برکات بیشتری برایمان حاصل شود. الحمدالله در رشد کمی زائرین راهیان نور که سال به سال در حد ۱۰ درصد یا بیشتر اتفاق می‌افتد و از جهت کیفی هم اتفاقات بسیار مبارکی می‌افتد و روز به رو این فناوری راهیان نور جلوه‌های جدیدی پیدا می‌کند که همه جوانان و دلسوزان نظام دست اندرکار هستند.

باقری  ادامه داد: ما باید در امر راهیان نور از هم سبقت بگیریم و خدمتی به مسئله راهیان نور انجام دهیم، الحمدالله شاهد آن هستیم که همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها چنین علاقه‌ای را نشان می‌دهند و چنین توجهی دارند. من از سپاه و بسیج به عنوان سازمانی که بیشترین سهم را و بیشترین زحمت را در این عرصه دارند، قدردانی می‌کنم و همچنین از ارتش، نیروی انتظامی و سایر ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه سند ملی راهیان نور به عنوان سند اصلی تعیین کننده جایگاه و فرایند و تقسیم وظایف در این مسئله مهم به تصویب رسیده و من تاکید می‌کنم بر اینکه این سند و اسناد اجرایی ذیل آن سند مبنای اصلی همه اقدامات ما در راهیان نور است.

رئیس کل نیروهای مسلح بیان داشت: شورای سیاست‌گذاری راهیان نور مجموعه‌ای است که در ۱۲ ماه سال فعال است و به این مسله عنایت دارد و همه فعالیت‌ها ذیل این مجموعه باید فعالیت‌های خود را پیش ببرند.

باقری گفت:  درمسئله مبارزه با غلو و تحریف هر چه ما تلاش کنیم باز جای تلاش بیشتری دارد و دفاع مقدس خودش آنقدر قوی است و اعتبار دارد که نیاز به هیچ گونه غلو و خیالپردازی و تحریف ندارد و ما باید حداکثر تلاش و دقت را بکنیم که حقایق همانگونه که بوده بازشناسی کنیم.

وی گفت: ما باید هر سال مسائل مربوط به راهیان نور را به روز کنیم و آسیب‌شناسی کنیم و آن چه که از طریق راویان صورت گرفته کار ارزشمندی است که باید به آن توجه کرد.

رئیس کل نیروهای مسلح با بیان اینکه باید همه جوانان ما یک بار به راهیان نور بروند، گفت: شعاری که مطرح است در رابطه با اینکه بستری فراهم شود تا یک دانش‌آموز و دانشجو در طول تحصیل خود  یک بار هم که شده به راهیان نور برود بسیار شعار خوبی است و بهتر است محققان با حضور در این سفرها میزگردهایی تشکیل دهند تا جوانان اگر برایشان ابهامی وجود دارد همان جا برطرف شود.

باقری بیان داشت:‌در مسئله یادمان‌ها و ساخت و ترمیم آنها نیز باید حتما اقداماتی صورت بگیرد و من خودم آن را دنبال می‌کنم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول