اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

برای چهارمین روز متوالی

تظاهرات علیه امارات در جنوب یمن دوباره شعله‌ور شد

از ابتدای هفته جاری شهرهای جنوب یمن شاهد دور جدیدی از اعتراضات مردمی علیه نیروهای اماراتی و شبه نظامیان وابسته به این کشور است و این‌ بار پای تجاوز به یک کودک به میان آمده است.

تظاهرات علیه امارات در جنوب یمن دوباره شعله‌ور شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تجاوز جنسی نیروهای وابسته به امارات در شهر «المعلا» در جنوب یمن به یک کودک، سپس به رگبار بستن تنها شاهد این جنایت، کافی بود تا بار دیگر مردم شهرهای جنوبی یمن به خیابان‌ها بیایند.

روز شنبه گذشته شبه‌نظامیان وابسته به امارات، «رأفت ذنبع» جوان اهل «معلا» و تنها شاهد تجاوز به کودکی به نام «میسی» را که توسط همین شبه‌نظامیان صورت گرفته بود، مقابل خانه‌اش به رگبار بستند. تظاهرات که از شهر معلا آغاز شده بود به شهرهای عدن و شبوه و دیگر شهرهای استان عدن نیز کشیده شده است.

در شهرهای «المنصوره»، «انماء» و «الشعب» اعتراضات بسیار وسیع است و معترضان اقدام به بستن راهها و آتش زدن لاستیک‌ها و ممانعت از عبور و مرور نیروهای امنیتی کردند. شاهدان عینی به روزنامه العربی الجدید گفتند که در شهر «انماء» معترضان مسیر خودروی شبه نظامیان را بسته و آن‌ها را مجبور به بازگشت کردند.

فعالان جنوب یمن معتقدند که این شبه نظامیان که اخیرا در شهرهای جنوبی دیده می‌شوند، وابسته به امارات هستند و خود را به دولت محلی [وابسته به عربستان سعودی] پاسخگو نمی‌دانند.

به نوشته پایگاه یمنی وطن، «بدر کلشاب المهری» معاون استاندار عدن، پیش از این گفته بود که این نیروها قصد ایجاد درگیری و آشوب را دارند و باید محاکمه شوند. بنا بر این گزارش، رهبران محلی در استان «المهره» (شرق یمن) بارها هشدار داده‌اند که این نیروها تلاش دارند با حمایت امارات، یک شواری انتقالی تشکیل دهند.

ترور علمای دینی و امامان جماعت مساجد که به جریان اخوان‌المسلمین وابسته هستند نیز هر از گاهی در شهرهای جنوبی یمن اتفاق می‌افتد.

«علی الجبیری» از رهبران جنوب یمن و عضو کمیته گفت‌و‌گوهای ملی یمنی، نیز در یک گفت‌و‌گوی مطبوعاتی گفت که نیروهای وابسته به امارات تا کنون ۳۲ عالم دینی را ترور کرده‌اند. او همچنین فاش کرد که امارات یک فرمانده داعشی به نام «ابوبکر الذخری» را از عراق به یمن آورده تا با ایجاد آشوب، بهانه لازم را در اختیار امارات برای باقی ماندن در یمن را به وجود آورد.

الجبیری تأکید کرد که امارات با ایجاد شبه نظامیانی که مطیع دستوراتش هستند، تلاش دارد کشور را نابود کرده و اختلافات قبیله‌ای و محلی را شعله‌ور کند.

به گفته وی، امارات همچنین تا کنون ۱۳ زندان و بازداشتگاه در شهرهای جنوبی ایجاد کرده و نیروهای اماراتی بسیاری از جوانان مخالف خود را ربوده و به این زندان‌ها انتقال داده‌اند.

در این راستا شبکه المیادین گزارش داده است، در برخی از شبکه های اجتماعی تصاویری منتشر شده است که در آن اسرای زندان «بئر احمد» خواستار آزادی خود و انجام تحقیقات درباره شکنجه و هتک حرمت‌هایی هستند که از سوی نیروهای اماراتی در حق آنان روا داشته می‌شود. در این تصاویر زندانیان در حالی نشان داده می‌شوند که دست نوشته‌هایی با این مضامین در دست دارند:  «به اعتصاب خود تا مرگ یا تحقق همه خواسته های مان ادامه می دهیم» ؛ « فرزندان شما در زندان ها می میرند... تا کی ساکت می مانید»، «مرگ بهتر از زندانی شدن بدون اتهام است».

به گزارش الجزیره، «احمد المسیری» وزیر کشور دولت مستعفی منصورهادی نیز هفته گذشته با بیان اینکه طرف‌هایی در جنوب یمن تلاش دارند آشوب بر پا کنند، گفته بود که وزارت کشور تنها نهادی نیست که ناظر بر اوضاع امنیتی است.

او با اذعان به اینکه اختلافاتی میان دولت منصور هادی با ائتلاف سعودی-اماراتی به وجود آمده، خواستار اصلاح و بهبود مناسبات دو طرف شده بود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول