اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

مواد بازیافتی ماهی در آستانه تبدیل شدن به ثروت

از مواد زائد ماهیان خاویاری تا تولید ژلاتین توسط دانشجوی گرگانی

محمد زعفرانی یک محقق جوانی است که در دانشگاه گرگان مشغول به تحصیل است و او توانست برای نخستین‌بار در جهان از مواد بی‌مصرف ماهی؛ ماده‌ای باارزشی تولید کند و اکنون در حال تجاری‌سازی این ماده است.

از مواد زائد ماهیان خاویاری تا تولید ژلاتین توسط دانشجوی گرگانی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، نعمت‌های خداوند بی‌شمار است و با داشتن کوه، جنگل و دریا باید بتوانیم از تمامی موهبت‌های الهی بهره کافی را ببریم دریا همیشه سخاوتمندانه از داشته‌هایش به ما می‌بخشد و بیشتر اوقات از این موهبت الهی بهره‌ می‌بریم ولی هنوز نتوانستیم از تمامی نعمت‌های دنیا آنچنان که در اختیار ما نهاده شده است به طور کامل بهره‌مند شویم.

بر اساس تصور عمومِ مردم که پوست ماهی را جزو مواد دور ریختنی و بی‌فایده می‌پنداشتند یک دانشجوی جوان گلستانی توانست از این مواد زائد به ظاهر بی‌فایده برای نخستین‌بار در دنیا ماده ژلاتین باارزش غذایی بالا تولید کند.

این محقق جوان با کمک اساتید دانشگاه شهرستان گرگان برای به ثمر رساندن تولید ژلاتین از طریق مواد زائد ماهی قریب به یک‌سال وقت گذاشت تا توانست به نتیجه دلخواه دست یابد.

مشابه ساخت ژلاتین با ماهی در کشور آلمان تولید شده است ولی با این تفاوت که در کشور آلمان برای تولید ژلاتین از تمامی قسمت‌های ماهی استفاده شد همچنین قابل ذکر است که در تولید ژلاتین در کشور آلمان بدون خاصیت «آنتی‌باکتریال» و پروتئین صورت گرفت.

این محصول باعث می‌شود که سلول در خودش زنده نگه داشته شود و به راحتی با پوست طبیعی انسان پیوند می‌خورد این طرح جدیدی که به پشتوانه تولید ژلاتین آغاز به کار شده است توانست در چندین جشنواره داخلی و خارجی پذیرفته شود.

مواد اولیه این محصول در شمال کشور بسیار زیاد است و برای تولید انبوه آن فقط کافی است مسوولان تلاش کنند تا پوست ماهیان خاویاری به جای آنکه دور ریخته شود در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد تا شاهد فعالیت در این صنعت که حاصل تلاش نخبگان کشورمان است باشیم.

*ژلاتین تولید شده از مواد زائد ماهیان خاویاری دارای 84 درصد پروتئین و خاصیت «آنتی‌باکتریال» و ضد میکروبی است

زعفرانی یک محقق جوانی است که در دانشگاه شهرستان گرگان مشغول به تحصیل است و در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: این یک نمونه از ژلاتین است که خاصیت‌هایی نظیر 84 درصد پروتئین و همچنین خاصیت «آنتی‌باکتریال» و ضد میکروبی را داراست و آزمون‌هایی بر روی این نمونه انجام گرفت و به ثبت رسید.

این محقق جوان ادامه داد: اصالت من تبریزی است ولی در استان تهران به دنیا آمدم و اکنون در کرج زندگی می‌کنم و در حال حاضر دانشجوی شهرستان گرگان هستم.

زعفرانی افزود: امسال برای من از «سازمان آی‌اف‌آی‌ای» دو دعوت‌نامه ارسال شده است یک دعوت‌نامه برای شرکت در جشنواره 2019 کشور سوئیس و دیگری برای شرکت در نخستین جشنواره نوآوری و اختراع «سیلکومری‌کالیفرنیا» است.

*من عاشق کشورم ایران هستم/ قصد دارم از دل این طرح به دستاوردهای بیشتری برسم و اطلاعات آن را در اختیار حوزه صنعت بگذارم

این محقق جوان در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در گرگان که چرا با وجود اینکه از چند دانشگاه خارجی برای ادامه تحصیل از شما دعوت شده است به کشور خارج سفر نمی‌کنید، گفت: کشور ایران پر از گنج است، پر از استعدادهای دانشجویانی است که به سختی فعالیت می‌کنند و واقعا به کشورشان افتخار می‌کنند و آن را دوست دارند و من هم یکی از آدم‌هایی هستم که عاشق کشورم هستم و به آن افتخار می‌کنم.

زعفرانی ادامه داد: من قصد دارم از دل طرح استخراج ژلاتین از مواد زائد ماهیان خاویاری به دستاوردهای بیشتری برسم و اطلاعات آن را در اختیار حوزه صنعت بگذارم چراکه با تولید انبوه همین محصول واردات آن متوقف و صرفه‌جویی ارزی می‌شود.

* کاربرد ژلاتین در صنعت دارویی بویژه پزشکی مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد

استاد راهنمای این جوان محقق در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: استفاده از مواد زائد ماهی برای ساخت ژلاتین سبب شد که اکنون این ماده می‌تواند در صنایع مختلف غذایی، آرایشی و بهداشتی استفاده شود.

سید مهدی اجاق تصریح کرد: با توجه به خاصیتی که این ماده غذایی باارزش داراست و این خاصیت تنها با تغییراتی که در پروسه تولید ایجاد کردند موفق به تولید این ماده غذایی باارزش شدند و کاربرد ژلاتین در صنعت دارویی به ویژه پزشکی مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد.

* طرح استخراج ژلاتین از مواد زائد ماهیان خاویاری تفاوت کاربردی بسیار زیادی با ژلاتین‌های موجود در بازار دارد

یکی از اعضای هیئت علمی گروه فرآوری محصولات شیلات شهرستان گرگان که در طرح استخراج ژلاتین همکاری داشته است و در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان ابراز کرد: می‌خواهیم پروژه‌ای را با دانشگاه‌های علوم‌پزشکی در دانشگاه تهران ادامه دهیم و این موضوع مطرح شد و همکاران در زمینه مهندسی بافت مشخص شدند.

 معظمه کردجزی تصریح کرد: خوشبختانه از طرح استخراج ژلاتین از مواد زائد ماهیان خاویاری استقبال بسیار خوبی صورت گرفت و تفاوت کاربردی بسیار زیادی با ژلاتین‌های موجود در بازار داشت.

انتهای پیام/83019

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول