اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان:

۱۰۰۰ هکتار جنگل‌کاری‌ مشارکتی در کردستان انجام می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان توسعه جنگل‌کاری‌های مشارکتی را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این اداره‌کل در کنار صیانت و حراست از منابع موجود نام برد و گفت: امسال بیش از یک‌هزار هکتار هدف‌گذاری شده است.

۱۰۰۰ هکتار جنگل‌کاری‌ مشارکتی در کردستان انجام می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سعدی نقشبندی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان در سنندج، ضمن گرامیداشت هفته منابع طبیعی، اظهار کرد: حفاظت و صیانت از منابع طبیعی بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست و اگر می‌خواهیم در این حوزه به هدف که دنبال می‌کنیم برسی باید به موضوع بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی به صورت ویژه بها داده شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ بهره‌وری هدفمند از منابع طبیعی نقش مهمی در حفظ و صیانت منابع طبیعی دارد و می‌توانیم با استفاده از ظرفیت مردمی به توسعه فضای سبز کمک قابل توجهی داشته باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مسئله خاک مهم‌تر از آب است، گفت: در همین راستا در سال‌جاری 200 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به بخش آبخیزداری تخصیص پیدا کرد که سهم استان کردستان از این میزان 18 میلیارد تومان بوده است.

به گفته نقشبندی، به منظور بهره‌وری هرچه بهتر از این منابع در همین راستا براساس کار مطالعاتی جلو رفتیم و کل استان را به 409 زیرحوزه تقسیم کردیم.

وی تصریح کرد:  19 بخش از این تعداد که دارای کارهای مطالعاتی بودند را انتخاب و این اعتبار را در این نقاط هزینه شد که این برنامه در سال آینده نیز استمرار پیدا خواهد کرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان افزود: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که 250 میلی‌متر میزان بارش داریم این در حالی است که در برخی نقاط بیش از 2 هزار میلی‌متر تبخیر داریم که سعی داریم با روش آبخوان‌داری بتوانیم به ذخیره منابع آبی کمک کنیم.

نقشبندی خاطرنشان کرد: این کار ضمن پایین بودن هزینه تمام شده به سرعت‌بخشی کار کمک و در ذخیره‌سازی منابع آبی کمک قابل توجهی خواهد کرد.

وی اظهار کرد: باید جلوی شست‌وشو و حرکت خاک را بگیریم تا بتوانیم زمینه تحقق منویات مقام معظم رهبری در حوزه توجه به خاک را جامه عمل بپوشانیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان اضافه کرد: امروز مردم اثربخشی کار را دیده و خود خواهان استمرار این مهم در نقاط مختلف استان هستند به گونه‌ای که حاضر به رفع معارض و حتی حمایت به لحاظ نیروی کار هستند.

نقشبندی گفت: بیلان چاه‌های کشاورزی بعد از اجرای این برنامه‌ها افزایش و سطح آب در محدوده اجرای نه تنها عمقی نداشته بلکه افزایش پیدا کرده است.

به گفته وی، براساس برآورد انجام گرفته با اجرای این طرح سالانه می‌تواند 5 تا 6 میلیون مترمکعب آب به آبخوان‌ها اضافه کرد.

وی با بیان این کار براساس کار مطالعاتی دقیق انجام شده است، گفت: انجام این برنامه در برخی شهرستان امکان پذیر نیست وبرای بهره‌مندی تمام شهرستان طرح‌های دیگری که در آنها جواب می‌دهد اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان در ادامه اظهار کرد: از محل اعتبارات استانی به حوزه منابع طبیعی 3.2 دهم میلیارد اعتبار داشته‌ایم که تا کنون 65 درصد از این میزان تخصیص پیدا کرده است.

نقشبندی افزود: استان کردستان در این حوزه نسبت به استان‌های همجوار خود اعتبارات بیشتری را کسب کرده است که این مهم براساس وعده‌هایی که داده شده در سال آینده نیز تکرار می‌شود.

تامین اعتبار 90 دستگاه ابگرمکن خورشیدی 

وی خاطرنشان کرد: 90 دستگاه ابگرمکن خورشیدی تامین اعتبار کردیم تا روستائیان دیگر نیازی به سوخت‌های فسیلی نداشته باشند.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان اظهار کرد: تا کنون 50 دستگاه از این تعداد نصب شده و مابقی این ابگرمکن‌ها نیز در روستاهایی که از نعمت گازطبیعی بهره‌مند نیستند، راه‌اندازی خواهد شد.

به گفته نقشبندی، نمونه این کار در استان‌های زاگرس‌نشین وجود دارد و ما نیز در استان به عنوان طرحی توجیهی کار را شروع کرده‌ایم.

وی به کاداست اراضی هم گریزی زد و گفت: این کار مهمی است که باید از گذشته شروع می‌کردیم ولی این کار در استان با تاخیر شروع شده است ولی به صورت جدی دنبال می‌شود.

وی اظهار کرد: بانک اطلاعات اراضی زمین باید تدوین و در همین راستا چندین دستگاه متولی مشغول فعالیت هستند.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان گفت: تا امروز 143 پلاک از یک‌هزار و 933 پلاک  در قالب قانون رفع تداخلات انجام شده است که این کار باید به صورت جدی دنبال شود.

نقشبندی افزود: تا زمانی که این کار به صورت کامل در استان انجام نشود، تعرض به اراضی و تشکیل پرونده‌های قضایی علیه سوء استفاده‌کنندگان ادامه خواهد داشت.

پایش 228 هزار هکتار اراضی منابع طبیعی 

وی پایش جنگل‌های زاگرس برای پیدا کردن آفت و بیماری‌های را از اقدامات اداره کل منابع طبیعی بیان کرد و گفت: 228 هزار هکتار پایش انجام گرفته که در 960 هکتار از این میزان افت و بیماری شناسایی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان تصریح کرد: براساس این پایش بیماری زغالی بلوط یکی از نگرانی‌هایی است که در حوزه کامیاران دیده و رفته رفته در حال رشد است که از دانشگاه‌ها خواسته‌ایم که برای درمان این مشکل راهکار ارائه دهند.

نقشبندی خاطرنشان کرد: این بیماری نوعی قارچ است که تاکنون در محدوده کاشتر مشاهده شده ولی تاکنون مصاحت کلی آن تخمین داده نشده ولی انتقال آن به روش‌های مختلف انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: این بیماری از ایلام فارس آغاز شده و تنها راهکار فعلی برای جلوگیری از گسترش آن حذف فیزیکی سطح درگیر است.

توسعه جنگل‌کاری‌های مشارکتی

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان از توسعه جنگل‌کاری‌های مشارکتی به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های اداره‌کل منابع طبیعی استان در کنار صیانت و حراست از منابع موجود نام برد و خاطرنشان کرد: در این راستا نیز براساس یک کار مطاعاتی جلو رفته‌ایم که امسال برنامه یک‌هزار و 6 هکتار را هدف‌گذاری کرده‌ایم که در سطح استان گسترش پیدا کرده است.

به گفته نقشبندی، این مهم در 100 هکتار بانه، 100 هکتار مریوان، 206 هکتار سنندج و 620 هکتار سد گاوشان انجام می‌شود.

وی در ادامه به تعداد پرونده‌های تشکیل شده در بحث اراضی ملی هم گفت: تا الان یک‌هزار و 49 هکتار پرونده تخریب و تصرف اراضی در استان داریم.

وی تصریح کرد: این میزان شاید پرونده‌های بدوی که از سال قبل است را دل خود دارد، اما بیش از 70 درصد از آن مربوط به امسال است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان خاطرنشان کرد: 47 هکتار از این میزان قطع اشجار بوده که بیشترین آن مربوط به شهرستان بانه بوده است.

 کاشت گیاهان دارویی در 230 هکتار

نقشبندی از فعالیت‌های انجام گرفته در حوزه کاشت گیاهان دارویی هم گفت: با تهیه بذر و توزیع آن در بین مردم کاشت گیاهان دارویی در 230 هکتار از اراضی استان انجام شده است.

وی گفت: سامانه جامع بانک اطلاعاتی زمین به صورت بومی در استان ایجاد شده که می‌تواند در کوتاه‌ترین بازه زمانی پاسخ استعلام‌های دستگاه‌های مختلف در زمینه تفکیک اراضی ملی و غیره را پاسخ دهیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان افزود: این کار اقدامی است که برای نخستین بار در سطح کشور در استان انجام شده و می‌تواند یکی از کارهای ارزشمندی باشد که خروجی آن به نفع استان است.

وی در بحث قاچاق چوب هر درختی که به صورت خودرو رشد کرده باشد را به عنوان انفال و منابع عمومی نگاه می‌کنیم، گفت: الان مشخص کرده‌ایم که در روستاها چند درخت گردو داریم که جزء منابع طبیعی است.

وی در مورد مقابله با قاچاق چوب هم تصریح کرد: در روستاهایی که قاچاق چوب انجام می‌شود، شاید عده‌ای به عنوان عوامل سوء استفاده‌کنندگان اصلی باشند، ولی این موضوع به تمام روستاها تعمیم پیدا نمی‌کنند و مردم خود به نوعی حافظ این منابع طبیعی هستند.

نقشبندی اضافه کرد: در سطح کشور صنعت‌های مختلفی داریم که بیش از 50 درصد از مواد اولیه کار آنها  به صورت واردات انجام می‌شد.

وی اضافه کرد: بخشی از مواد اولیه این مشاغل و کارخانجات از طریق جنگل‌های شمال تامین می‌شد که با توجه به ممنوعیت‌هایی 2 ساله که در بحث تنفس جنگل‌های شمال پیش آمد و از سوی دیگر موضوع تحریم‌ها نیاز به تامین مواد اولیه این مشاغل از سایر نقاط کشور اوج گرفت.

به گفته وی، نخستین جا که برای تامین مواد اولیه هجوم پیدا کردند، ایلام و کرمانشاه و مرحله بعدی آذربایجان غربی بود که استاندار این استان‌ها خروج هر نوع درختی چه میوه و چه خودرو را ممنوع کردند.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان اظهار کرد: در این راستا تا اواخر مهرماه موضوع خاص مشاهده نشد تا اینکه در بیجار موردی کشف که بعد از بررسی‌های انجام گرفته مشخص شد که از سقز بارگیری شده است.

نقشبندی با بیان اینکه یکی از راه‌های پیشگیری در این حوزه را توسعه زراعت چوب دانست و گفت: توسعه زراعت چوب اقدامی است که در سطح کشور هدف‌گذاری شده است.

وی تصریح کرد: زراعت چوب در استان کردستان بیشتر از زراعت گندم جواب می‌دهد، ولی یکی از نقاط ضعف در این حوزه این است که قطعات زمین کوچک و توان مالی کشاورزان کم است.

کاهش تردد محموله‌های قاچاق چوب 

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان با عنوان اینکه میزان تردد محموله‌های قاچاق چوب کاهش پیدا کرده است، گفت: با ورود تاثیرگذار دستگاه قضا و البته گزارش‌های رسانه‌ای که در این زمینه تولید شد، اقدامات مقابله خوبی انجام گرفته است و در این حوزه حساسیت بسیار زیادی اعمال شده است.

نقشبندی اظهار کرد: در بحث صیانت از منابع طبیعی و اراضی ملی اگر مردم همکاری نکنند این اداره کل با این میزان نیروی انسانی و تجهیزات واقعا نمی‌تواند تاثیرگذاری کاملی داشته باشد.

وی از تدوین نفشه نقاط بحرانی و حساس به حریق در استان خبر داد و گفت: بر همین اساس اولویت در زمینه مقابله با از بین رفتن اراضی را بر این نقاط قرار داده‌ایم.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول