اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

رئیس کل دادگستری گلستان:

خلع ید 50 هکتار اراضی ملی به ارزش 1500 میلیارد تومان در ناهارخوران

رئیس کل دادگستری گلستان از خلع ید 50 هکتار اراضی ملی به ارزش یک‌هزار و 500 میلیارد تومان از چنگال زمین‌خواران خبر داد و گفت: با تنظیم نقشه جامع اراضی ملی استان پرونده زمین‌خواری به خصوص در محور ناهارخوران گرگان یکبار برای همیشه بسته شد.

خلع ید 50 هکتار اراضی ملی به ارزش 1500 میلیارد تومان در ناهارخوران

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، هادی هاشمیان صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: پایین بودن اطلاعات حقوقی مردم باعث افزایش تشکیل پرونده‌های قضایی در دستگاه قضایی می‌شود و یکی از موفقیت‌های استان گلستان در کاهش تعداد پرونده‌ها، افزایش آگاهی مردم با کمک رسانه‌های استان است.

وی ادامه داد: از مدت‌ها پیش دادگستری گلستان با همت دادسرای مرکز استان اقدامات خوبی انجام شد که 50 هکتار از زمین‌های ملی از دست زمین‌خواران خلع ید و به اراضی ملی بازگشت داده شد.

رئیس کل دادگستری گلستان خاطرنشان کرد: زمین‌خواران به صورت ویژه در مناطق جنوبی گرگان که به جنگل نزدیک است با اخذ سند زمین‌ها را با قیمت بالا می‌فروختند و میلیاردها تومان به جیب می‌زدنند.

هاشمیان بیان کرد: با تشکیل کمیته ویژه، مسوولان منابع طبیعی و ثبت اسناد و املاک با همکاری دادسرای مرکز استان، مقرر شد نقشه‌های مورد نظر برای اراضی ملی تهیه شود که اداره منابع طبیعی و اداره ثبت نقشه‌ها را پیاده کردند که تاکنون فقط در قسمتی از ناهارخوران غریب به 50 هکتار از زمین‌های با ارزش خلع ید شده است.

وی با اشاره به اینکه تحقیقات نشان داد در این 50 هکتار 20 سند با روش‌ها و علل مختلف به نام افراد صادر شده و اقدامات برای ابطال سند صورت گرفته، تاکید کرد: برآورد انجام شده با حداقل قیمت، این 50 هکتار زمین‌ یک هزار و 500 میلیارد تومان ارزش دارد که با کشف این پرونده اداره منابع طبیعی را موظف کردیم برای این زمین‌ها سند بگیرد که با اجرای این طرح زمین‌خواری‌های بیشتری کشف خواهد شد.

رئیس کل دادگستری گلستان تصریح کرد: با تهیه این نقشه یکبار برای همیشه پرونده زمین‌خواری در ناهارخوران بسته خواهد شد و دستگاه‌های اجرایی هیچ توجیهی برای سهل‌انگاری ندارند.

هاشمیان گفت: بنیاد مستضعفان و اداره ثبت از پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل اشتباه برداشت از سند مالکیت سال 1347 که به نام محمدرضا پهلوی با پلاک ثبتی 12 فرعی از یک اصلی بوده، کل پلاک ثبتی را به نام بنیاد مستضعفان منتقل کرده و این بنیاد زمین‌ها را به نام مردم انتقال داده که اشتباه بوده و با تهیه این نقشه و اقدامات حقوقی و قضایی تاکنون 50 هکتار آن به اراضی ملی بازگردانده شده است.

وی گفت: دستگاه قضایی با جدیت با افراد حقیقی و حقوقی برخورد خواهد کرد و هیچ جای توجیه دیگری وجود ندارد.

رئیس کل دادگستری گلستان تصریح کرد: متاسفانه یکی از اتفاقاتی که امروز برای مردم اشکال ایجاد کرده این است که افراد به دلیل عدم اطلاعات لازم در حوزه قضایی و حقوقی، بدون تحقیق اقدام به عقد قرارداد و خرید ملک می‌کنند که در آینده با مشکل مواجه خواهند شد.

هاشمیان بیان کرد: کد رهگیری هیچ رسمیتی برای سند معامله نیست و سندهای رسمی باید در دفاتر رسمی اسناد تنظیم شود و بسیاری از پرونده‌های تشکیل شده با این موضوع در محاکم قضایی استان به دلیل محکم نبودن اسناد معامله است و مردم را دچار مشکل کرده است.

وی تاکید کرد: اگر مردم در حاشیه محور ناهارخوران، در شهرک فرهنگیان یا قسمت‌های مختلفی که احتمال می‌دهند زمین‌ها دچار مشکل باشد حتما از منابع طبیعی استعلام کنند و بدون استعلام زمین را نخرند چون هم پولشان از بین می‌رود و با آنها نیز برخورد قضایی خواهد شد.

رئیس‌کل دادگستری گلستان در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص حواشی ایجاد شده برای یکی از زمین‌ها در انتهای فرهنگ‌شهر پنج که ساخت و ساز در آنجا رسانه‌ای شده بود، بیان کرد: این زمین هم جز همین اراضی ملی است که خلع ید و ابطال سند آن در حال انجام است.

هاشمیان بیان کرد: افرادی که در این بحث دچار ضرر شده‌اند می‌توانند نسبت به فرد فروشنده اقامه دعوی کرده و با پیگیری‌های حقوقی به حق خود برسند.

انتهای پیام/83004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول