اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

وزیر خارجه روسیه، موضع بولتون درباره ونزوئلا را «متکبرانه» خواند

وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری امروز دوشنبه خود با همتای قطری در دوحه، ضمن صحبت درباره مذاکرات سازش، موضع مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره ونزوئلا را «متکبرانه» خوانده است.

وزیر خارجه روسیه، موضع بولتون درباره ونزوئلا را «متکبرانه» خواند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با همتای قطری خود در دوحه ضمن محکوم کردن مواضع مداخله‌جویانه آمریکا درباره ونزوئلا و تهدیدهای این کشور، موضع «جان بولتون» درباره اینکه واشنگتن حق دخالت در ونزوئلا دارد را «متکبرانه» و غیرقانونی خوانده است.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه بعد از دیدار دوجانبه با «عبدالرحمان بن جاسم آل ثانی» وزیر خارجه قطر   در دوحه در نشست خبری مشترک به برخی سوالات درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی پاسخ داد.

این مقام روس در بخشی از این کنفرانس خبری موضع مسکو در قبال مذاکرات سازش فلسطینیان با رژیم صهیونیستی را تکرار کرد و از آمادگی روسیه برای میزبانی از نشست «بنیامین نتانیاهو» و «محمود عباس» تاکید کرد. مقام‌های روسیه چندی قبل هم این پیشنهاد را مطرح کرده بودند.

لاوروف درباره تنش‌ها بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و اختلافات 4 کشور عربی با قطر هم اظهالرنظر کرد و گفت که مسکو برای ایفای نقش به منظور رفع این تنش‌ها و اختلافات آمادگی دارد.

وزیر خارجه قطر در پاسخ به سوالی درباره تنش‌ها بین دوحه با ریاض، ابوظبی، قاهره و منامه تاکید کرد که قطر برای انجام یک مذاکره مثبت، عقلانی و سازنده» به منظور حل این بحران آمادگی دارد.

موضوع سوریه، یکی دیگر از مسائل مورد بحث در کنفرانس خبری وزرای خارجه روسیه و قطر بود.

لاوروف بر همکاری سه کشور روسیه، ایران و ترکیه در چارچوب مذاکرات آستانه و پیشرفت‌های این روند در حل بحران سوریه تاکید کرد.

 در این نشست خبری، خبرنگاری از لاوروف درباره تاکید «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید بر «دکترین مونرو» و موضع او مبنی بر اینکه آمریکا حق مداخله در  ونزوئلا را دارد، جویا شد.

وزیر خارجه روسیه در پاسخ گفت: «وقتی سازمان ملل در سال 1945 تاسیس شد، قوانین بین‌المللی توسط منشور سازمان ملل تنظیم شده است و سازمان ملل جهانشمول‌ترین و مشروع‌ترین سازمان جهان شده است و اظهارنظرها درباره حیاط خلوت، توهین‌‌آمیز است».

وی ادامه داد: «در پاسخ به اظهارات متکبرانه جان بولتون باید بگویم که این موضوع به کشورهای آمریکای لاتین بستگی دارد، اینکه گفته شود دکترین مونرو را می‌توان برای ونزوئلا به کار برد، توهینی به همه کشورهای آمریکای لاتین است. همین چند روز قبل ما تهدیدهای رسمی واشنگتن را شنیدیم، اینکه گفته شد که بعد از ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه (مقصد تهدیدها و مداخلات آمریکا) هستند».

وزیر خارجه روسیه گفت: «من جان بولتون را خوب می‌شناسم. او همین اخیرا توییت کرده بود که (نیکلاس) مادورو درباره ارسال کمک‌های انسان دوستانه روسیه به ونزوئلا دروغ گفت. من نمی‌دانم که او اطلاعاتش را از کجا می‌گیرد و باید بگویم که ما به ونزوئلا کمکهای انسانی و دارویی ارسال کرده‌ایم».

وی افزود: «ما درباره نیات و اهداف آمریکا در ونزوئلا نگرانی داریم و من علنا در این باره با مایک پامپئو که چند روز قبل با من تماس گرفت، صحبت کردم. او درباره تهدید دولت ونزوئلا علیه آقای گوایدو ابراز نگرانی کرد و من به او گفتم که آمریکا دارد همه مردم ونزوئلا را تهدید می‌کند، از ارتش ونزوئلا می‌خواهد سوگندش را فراموش کند و امریکا در حال تحریک برای آشوب در ونزوئلا است، در نتیجه این آمریکا است که اول از همه و بیشتر از هر کس دیگری باید از تهدید کردن دیگران دست بردارد».

اظهارات لاوروف در واکنش به سخنان غیرقانونی اخیر بولتون در توجیه دخالت‌های آمریکا در امور ونزوئلا مطرح شد. مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به آنچه «دکترین مونرو» خوانده می‌شود، مدعی شده که واشنگتن برای «دموکراتیک» نگه داشتن آمریکای لاتین حق دارد در امور این کشورها مداخله کند.                                     

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول