اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

فارس گزارش می‌دهد

حفاظت از منابع طبیعی وظیفه همگانی و نیازمند همراهی مردم

حفاظت از منابع طبیعی وظیفه همگانی و نیازمند همراهی مردم است که در این میان روحانیت می‌تواند نقش موثری در همراه کردن مردم با این دغدغه همگانی ایفا کند.

حفاظت از منابع طبیعی وظیفه همگانی و نیازمند همراهی مردم

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، در جلسه گردهمایی تبیین عملکرد پروژه‌های صندوق ملی در حوزه منابع طبیعی ظهر امروز با حضور ائمه جمعه برگزار شد.

بیان تعارضات بین مردم و اداره کل منابع طبیعی از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه توسط ائمه جماعت بیان شد و از سوی دیگر دعوت مردم به حفاظت منابع طبیعی توسط ائمه جمعه از موضوعات مطرحی از سوی اداره کل منابع طبیعی در این جلسه بود.

مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در این مراسم با اشاره به منابع طبیعی در ادیان مختلف اظهار کرد: در همه ادیان‌ها بر استفاده از منابع طبیعی همراه با حفظ آن تاکید شده است.

حجت‌الاسلام سید مجتبی حسینی با بیان اینکه تخریب منابع طبیعی همواره مذموم بوده است، ادامه داد: این موضوع به حدی حائز اهمیت بوده که تخریب‌گران با مفسدان فی‌الارض همطراز شده است.

 

* نقش پررنگ اجرای طرح‌های منابع طبیعی در کاهش تخریب منابع

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به وجود مشکلات و مسائل مختلف در کشور اظهار کرد: یکی از بحث‌های مهم در کشور بحث منابع طبیعی است که از منظرهای مختلف به آن نگاه می‌شود.

خلیل آقاجانلو با اشاره به اینکه حفاظت از منابع طبیعی با جدیت دنبال می‌شود، اضافه کرد: با توجه به اهمیت این موضوع در سال‌جاری ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار از صندوق ملی در کل کشور تخصیص یافته و در سال آینده با رایزنی۱۵۰ میلیون یورو برای پروژه‌های منابع طبیعی در نظر گرفته شده است. 

وی با بیان اینکه منابع طبیعی دغدغه مقام معظم رهبری و رئیس جمهور است، عنوان کرد: در اسناد بالادستی تعداد قابل توجهی به موضوع منابع طبیعی توجه و تاکید شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به نقش اجرای طرح‌های منابع طبیعی در کاهش تخریب منابع اظهار کرد: کشور ایران جزو کشور دارای فرسایش بالای خاک است.

آقاجانلو با بیان اینکه فواید آبخیزداری بسیار زیاد است، بیان کرد: فعالیت‌های این بخش با هزینه پایین نقش مؤثری در کنترل روان آبها ایفا می‌کند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به ترسیم نقشه خطر بیابانی شدن برخی مناطق استان اضافه کرد: این موضوع در صورت عدم توجه می‌تواند به بیابانی شدن و ایجاد ریزگرد در منطقه شود.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های آبخوانداری در ۱۱ سایت ادامه داد: ساماندهی رودخانه‌ها، ساخت آبگیر و ... از دیگر پروژه‌های منابع طبیعی است.

*اولویت اجرای طرح‌های آبخیزداری در دشت‌های بحرانی

آقاجانلو با بیان اینکه در سال ۱۳۹۷ در استان زنجان ۱۳ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های آبخیزداری در همه شهرستان‌های زنجان در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: طرح‌های آبخیزداری با اولویت دشت‌های بحرانی اجرایی شده است.

وی خاطر نشان کرد: ۶ میلیارد تومان اعتبار استانی نیز در سال‌جاری برای منابع طبیعی هزینه شده که پروژه‌ها در سال‌جاری آغاز و به پایان رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه طرح کاداستر و حدنگاری در اراضی ملی استان زنجان انجام می‌شود، اضافه کرد: این طرح‌ها با رویکرد رفع تعارضات بین مردم و دولت انجام می‌شود.

وی خواستار مشارکت ائمه جمعه برای معرفی اهمیت منابع طبیعی در بین مردم شد و گفت: باید از ظرفیت این بخش برای همراه کردن مردم در طرح‌های آبخیزداری استفاده کرد.

آقاجانلو با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی در حوزه منابع طبیعی بسیار موثر است، ادامه داد: طرح «انفال» از جمله طرح‌هایی است که در این حوزه در زمینه فرهنگ‌سازی برای استفاده از اراضی ملی و مراتع اجرایی می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه در طرح انفال روحانیون با حضور در روستاها موارد شرعی و فقهی تخریب مراتع را به اهالی روستاها گوشزد می‌کنند، بیان کرد: ائمه جمعه شهرها نیز می‌توانند در قالب طرح انفال در این حوزه ورود پیدا کنند.

 

*درخواست مردم از منابع طبیعی از زبان ائمه جمعه

در ادامه جلسه امام جمعه صائین قلعه نیز با گله از پدیده چراگاه‌خواری در شهرهای تازه تأسیس اظهار کرد: این موضوعات باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام محمد نوری با اشاره به مغفول باقی ماندن بسیاری از ظرفیت‌ها بیان کرد: برای نمونه چشمه «شاه‌بلاغی» از جمله ظرفیت‌هایی بوده که فراموش شده است.

وی خاطر نشان کرد: غارت درختان در شهرستان‌های مختلف زنجان موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌السلام سید علی حسینی امام جمعه خرم‌دره نیز در این جلسه با قدردانی از زحمات اداره کل منابع طبیعی اظهار کرد: خطر بیابانی شدن، استان پرآبی چون زنجان جای تأمل دارد.

انتهای پیام/73009/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول