اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

کارگردان نمایش «عالی‌جناب» در گفت‌وگو با فارس:

مهمترین دغدغه من،‌ گرایش مردم به مطالعه بود/ جامعه بدون تئاتر دور از فرهنگ و تفکر است

محمدمهدی پریزاد کارگردان نمایش «عالی‌جناب» عنوان کرد: مهمترین دغدغه من در این نمایش سوق دادن مخاطب به سمت مطالعه درباره هر موضوعی است، بنابراین بخشی از تاریخ یک عصر را با ارائه عناصر مختلف به مخاطب ارائه کردم تا تشویق به مطالعه بیشتر شود.

مهمترین دغدغه من،‌ گرایش مردم به مطالعه بود/ جامعه بدون تئاتر دور از فرهنگ و تفکر است

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نمایش عالی‌جناب به نویسندگى، کارگردانى و طراحى محمدمهدى پریزاد از ششم اسفند ماه در تالار ناصرخسرو روی صحنه رفته است. داستان از این قرار است که کریم شیره‌ای، خدمت ناصرالدین شاه قاجار در فصل مستان می‌رود و سعی در گرفتن پول از شاه قاجار دارد که به اندرونی شاه راه می‌یابد.

بازیگران این نمایش حامد رحیمى، مستانه سرخه، حدیث صالحى، علی مرادى، مهربان خداوردى، امید رهبر، الهه تنهایى، تیما تقى زاده، کیان غلامى، بابک شیرخانى، عباس ابوالقاسمى و محمد حسینى نژاد هستند. 

محمدمهدی پریزاد کارشناس فیلمسازی و کارگردانی و کارگردان این نمایش در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد: برای اجرای این اثر از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز به تمرین با گروه کردم اما باتوجه به تغییر بازیگران، حدود سه ماه تمرین این اثر زمان برد تا الان به اجرا رسیده است.

وی درباره نحوه انتخاب بازیگران گفت: انتخاب بازیگر بر اساس توانایی و نزدیک بودن به کاراکترهای نمایشنامه، و از همه مهمتر آشنا بودن با حرفه بازیگری و بازی‌سازی بوده است.

 

 

پریزاد پیرامون ساختار متن نمایشنامه عنوان کرد: ساختار نمایش از یک ساختار تاریخی و مستند است که با رجوع به عهد ناصری و برشی از یک فصل به زندگی کارکترها پرداخته شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چه تفاوتی این کار با کارهای گذشته‌اش داشته گفت: هر اثر دارای یک شرایط ویژه و منحصر به فرد است که در این اثر می‌توان به پرداخت درباره کمدین ایرانی که اولین هم هست و در یک فضای تاریخی کمدی قرار دارد، اشاره کرد .

پریزاد همچنین یادآور شد: چون نویسنده این اثر هم خودم هستم، پس در واقع اهمیت بستر و تاثیرگذاری آن  و همچنین قالب اثر که داری یک فضای متفاوت است، مورد توجه‌ام بوده است. 

این کارگردان تئاتر اظهار داشت: مهمترین دغدغه من به عنوان نویسنده و کارگردان،سوق دادن مخاطب به سمت مطالعه درباره هر موضوعی است که با به اجرا گذاشتن قسمتی از تاریخ یک عصر و اشاره به المان‌های گفتاری در این نمایش، مخاطب را به سمت مطالعه سوق دادم. پایه فرهنگی هر عصر و هر جامعه قطعا به علوم آن زمان مربوط است که امیدوارم به مرحله وقوع نزدیک شود.

وی از ضعف‌های موجود در حوزه‌ تئاتر گفت و عنوان کرد: مهمترین ضعف در حوزه تئاتر این است، کسانی که جذب این حرفه می‌شوند بدون هیچ تجربه آکادمیک و فعالیتی و صرف به خاطر یک چهره خوب و یا یک هزینه کرد خوب، جذب این عرصه می‌شوند و لطمه شدیدی را به این عرصه وارد می‌سازند و منجر به ندیده شدن استعدادها در این زمینه می‌شوند.

پریزاد در پاسخ به این سؤال که چرا ارتباط بین مردم و تئاتر ضعیف است، گفت:‌ علتش پایه‌ریزی ناصحیح فرهنگی برای هر عصر و زمانه است. قطعا تئاتر برای ارتقای عرصه فرهنگی ما گرانمایه است. بهترین راهکار برای بهبود این مریضی اطلاع رسانی عمومی در فرهنگ و آموزش دادن فرهنگ تئاتر و ... از سنین کمتر است و من هم تلاش کرده‌ام در کارهایم در این زمینه فرهنگ صحیحی را به واسطه تئاتر برسانم.

وی با بیان اینکه برای اجرای این کار هیچ پشتوانه و حمایت مالی نداشته است، گفت:‌ جامعه بدون تئاتر دور از فرهنگ و تفکر است و پایه ریزی فرهنگی در هر جامعه‌ای به واسطه تئاتر ضروری است. 

پریزاد مهمترین خصیصه یک هنرمند تئاتر را دارا بودن تفکر، تعمق و مطالعه مناسب و بهره گیری از فنون لازمه به شمار آورد و گفت: حس، بدن، بیان و تحلیل مناسب هنرمند برای ارائه به مخاطب مهم است.

وی با اشاره به اهمیت نقد در تئاتر گفت:‌ با توجه به اینکه نقد صورت گرفته توسط یک منتقد برگرفته از افکار و حقایق موجود باید باشد، پس بهترین روش نقد علم به آن محسوب می‌شود. هنوز فرهنگ‌سازی در خیلی از امور جاری ما نیاز به ارائه دارد و مهمترین آنها امور اجتماعی و بزه موجود در آن، مسائل شهروندی، حتی تئاتر درمانی، فرهنگ ایرانی از عمده مسائل و عنوان‌هایی است که نادیده گرفته شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول