اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

در دانشگاه علوم پزشکی تهران

ظریف: امنیت خود را تولید می‌کنیم، مصرف نمی‌کنیم/بدون این مردم هیچیم

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه امروز ما موضوع دعوا نیستیم، بلکه بازیگر و کنشگر هستیم، گفت: ما امنیت خود را تولید می‌کنیم، مصرف نمی‌کنیم.

ظریف: امنیت خود را تولید می‌کنیم، مصرف نمی‌کنیم/بدون این مردم هیچیم

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه امروز (پنجشنبه) در چهارمین همایش بررسی راهکارهای دستیابی به مرجعیت علمی و پژوهشی در محل سالن آمفی تئاتر سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران که با حضور ۷۰۰ تن از نخبگان علوم پزشکی برگزار شد، حضور یافت و سخنرانی کرد.

وی در بخشی از سخنانش گفت: همه چیز دنیا، غرب نیست. هم آنهایی که شیفته غرب‌اند گرفتار غرب محوری هستند و هم آنهایی که غرب ستیزند دچار این گرفتاری‌اند. امروز دنیا غرب محور نیست و ما وارد جهان پساغربی شده‌ایم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین خاطرنشان کرد: در جهان پساغربی امروز، منابع و مراکز قدرت متنوع و متکثر شده‌اند. دیگر شما در دنیا براساس قدرت نظامی و اقتصادی، تصمیم گیری نمی کنید.

ظریف ادامه داد: امروز علم، فناوری، تکنولوژی، استقلال، باور و اعتماد عمومی، پایه قدرت هستند. نمی توانیم بگوییم فقط قدرت نظامی است که جایگاه شما را در تاثیرگذاری جهانی تعیین می کند، استقلال شما هم تعیین می کند. ممکن است کشوری قدرت نظامی اش از ما خیلی بیشتر باشد، سال گذشته عربستان ۶۷ میلیارد دلار و امارات ۲۲ میلیارد دلار سلاح خریداری کردند.

 

 

وی گفت: نفهمیدن این واقعیت که تعداد سلاح های شما و سرعت هواپیماهای شماست که نقش شما را تعیین نمی کند، امارات را به این توهم انداخته که من این همه سلاح خریدم، چرا هیچ اتفاقی نیفتاده است. این در حالی است که نفوذ از جای دیگری نشات می‌گیرد.

وزیر خارجه با بیان اینکه منابع قدرت متکثر شده، عنوان کرد: همانطور که محل قدرت هم متنوع شده است. قدرت دیگر در اروپا و آمریکا نیست، این بدان معنا نیست که من زوال آمریکا را پیش بینی می کنم، اصلا این حرفها نیست، من این شعارها را نه بلدم عنوان کنم، نه خوشم می آید بگویم و نه اینکه درست است. آدم هر جایی از این حرفها می زند در دانشگاه باید مراقب باشد چنین حرف هایی را عنوان نکند.

*خیال نکنیم که ما موضوع دعوا هستیم، ما خودمان بازیگر این دعوا هستیم

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: تمام قدرت در آمریکا و اروپا و جاهایی که به صورت سنتی قدرتمند بودند، جمع نشده است. خیال نکنیم که ما موضوع دعوا هستیم، ما خودمان بازیگر این دعوا هستیم و خودمان کنشگر هستیم. باور کنیم.

ظریف با بیان اینکه روش های بازی هم فقط قدرت نظامی و اقتصادی نیست، گفت: علم و اعتماد عمومی و خیلی مسائل است که از یک کشور یک کشور با نفوذ می سازد.

وزیر خارجه کشورمان وجه ممیزه انقلاب اسلامی را استقلال جمهوری اسلامی برشمرد و افزود: استقلال چرا مهم است؟ آیا استقلال این است که ما با دنیا در بیفتیم، آیا استقلال این است که وقتی گفتیم نه شرقی نه غربی یعنی ما می خواهیم با همه بجنگیم؟ یعنی اگر روزی رابطه ما با روسیه خوب بود، بگویند شعار نه غربی را رها کردید. ما باید استقلال را در بستر تاریخی که استقلال به شعار اصلی مردم ایران در انقلاب تبدیل شد، بررسی کنیم.

وزیر خارجه بیان کرد: در دوران قاجار تصمیمات در کشور در داخل کشور اتخاذ نمی شد و اگر هم در داخل بود در سفارتخانه های خارجی اتخاذ می‌شد. این بدان معنا نیست که کشور هیچ کار خود را خودش انجام نمی داد، حتما در دوره پهلوی تلاش هایی می کردند برای اینکه در برخی موارد توازن ایجاد کنند، خیلی ها به آن موارد اشاره می کنند و می گویند مثلا شاه نفت را این چنین کرد یا شاه با روسیه و چین رابطه برقرار کرد و بنابراین شاه هم استقلال داشت. خیر؛ استقلال یعنی اینکه آن جا که به حساب می آمد و آن جایی که در معادلات جهانی باید روی یکی حساب می کردند، می گفتند این با ماست. این کاری نمی کند که منافع ما را به خطر بیندازد.

به گزارش فارس، وی گفت: اگر قرار باشد در مقطعی ما برسیم به جایی که بین منافع ملی و آن منافع حیاتی و محوری انتخاب شود، آن منافع حیاتی انتخاب شود. این بود که شعار مردم ما درباره استقلال و شعار مردم ما در ابتدای انقلاب شکل گرفت. اگر شکل نگرفته بود؛ امروز ترامپ درباره ایران هم می توانست بگوید اگر دو هفته من حمایتم را از ایران بردارم، نمی تواند حیات داشته باشد. لیندسی گراهام سناتور آمریکایی برای بار دوم می توانست بگوید اگر ما از عربستان حمایت نکنیم فارسی صحبت می کنند، می توانست بگوید اگر ما از ایران حمایت نکنیم، روسی صحبت می کرد. نمی تواند این حرف را بزند، چون ما مسیری را رفتیم یعنی اینکه امنیت، پیشرفت و توسعه ما درون زاست.

*ما باید هزینه مردم را کم کنیم

ظریف یادآور شد: این به معنی کناره گیری، عزلت و جدا شدن از دنیا نیست، این بدان معناست که فردا کسی نمی تواند بگوید اگر من از شما حمایت نکنم، فردا روسی و ترکی صحبت می کنید. اگر من نگذارم شما مجبورید براساس یافته های زمان ابن سینا عمل کنید نه براساس آخرین پیشرفت های علم پزشکی. کسی نمی تواند این حرف را راجع به شما (نخبگان پزشکی حاضر در جمع) بزند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از اظهاراتش اضافه کرد: علیرغم اینکه ملاک همکاری بین المللی ما پایین است، ولی درجه تولید علم ما بالاست. دنبال این هستیم که تعامل و تماس داشته باشیم و اینکه مردم ما مقاومت می کنند، بدان معنا نیست چون مردم مقاومت می کنند پس ما نباید کاری کنیم، اینکه مردم ما مستقل هستند و روی پای خود ایستادند به این معنا نیست که من در وزارت خارجه بگویم چون مردم روی پای خود ایستادند، بگذاریم خودشان هزینه کنند، ما باید هزینه مردم را کم کنیم، ما باید هزینه دانشمندانی که می خواهند تحقیق کرده و به دنیا دسترسی داشته باشند، کم کنیم.

به گزارش فارس، ظریف با بیان اینکه این امتیاز کوچکی نیست، افزود: دانشمند و محقق ما درون زاست، می تواند با خودباوری تولید کند، مصرف کننده نیست، تولید کننده است.

*ما امنیت خود را تولید می‌کنیم، مصرف نمی‌کنیم

وی همچنین گفت: ما امنیت خود را تولید می‌کنیم، مصرف نمی‌کنیم. امسال ۱۰۰ میلیارد دلار به منطقه ما و شورای همکاری خلیج فارس سلاح فروختند. کل هزینه نظامی ما به شمول حقوق پرسنل و کل بازنشستگی نیروهای مسلح روی هم ۱۶ میلیارد دلار است. کل بودجه نظامی ایران ۱۶ میلیارد دلار زیر چهار هزار تومانی است. نمی دانم بودجه آنها چقدر است که پارسال با ریختن روی سر مردم (بمباران) در یمن حرام کردند. صرف خرید سلاح این شش کشور (شورای همکاری خلیج فارس) 100 میلیارد دلار است.

ظریف گفت: چرا اینها اینقدر از ایران نگران هستند؟ چه چیزی به ما قدرت داده است، اینکه ما امنیت و پیشرفت خود را از درون می‌گیریم.

وزیر خارجه افزود: ناملایمات، کاستی و مشکلات زیاد است و فساد متاسفانه هست.ما امیدمان به مردممان و خودمان است، خودباوریم و باور کردیم که می‌توانیم و چون این را باور کردیم خیالمان از آینده راحت است. علیرغم فراز و نشیب ها باز هم به سمت فراز و اعتلا خواهیم بود.

*ما بدون این مردم هیچ هستیم

وی گفت: محققان و پژوهشگران و مردم ایران این اعتماد را آفریدند. امام (ره) فرمودند مردم ولی نعمت ما هستند، این معنی دارد، ما بدون این مردم هیچ هستیم. اگر این را بپذیریم هیچ چیز جز امید و پیشرفت جلوی ما نیست.

 

 

وی با بیان اینکه در چند ماه گذشته آمریکا بارها تلاش کرد ایران را منزوی کند و شکست خورد، یادآور شد: قدرت دلار وجود دارد، قدرت نظامی آمریکا خیلی مهم است، من می‌دانم که شما می خواهید وسیله‌ پژوهشی را بخرید و آمریکا نمی‌گذارد.

وزیر خارجه خطاب به حاضران گفت: آمریکا در یک سال گذشته چقدر تلاش کرده که یک جلسه تشکیل دهد و نتیجه آن محکوم کردن ایران باشد، نتوانسته است. آمریکا اسم اجلاس ورشو را عوض کرد، باز هم شکست خورد، ۴ جلسه شورای امنیت در سال گذشته برگزار کرد در یک جلسه رئیس جمهور آن شرکت کرده در یک جلسه وزیر خارجه این کشور در کنار کارشناسان سایر کشورها نشسته بلکه بتواند یک چیزی بگیرد، نتوانسته است. 

وی با بیان اینکه دنیا دیگر غرب محور نیست، اظهار داشت؛ دنیا عوض شده و مردم ما برای کشور استقلال آفریدند این استقلال با قدرت علمی شما بارور شده و بارورتر هم خواهد شد.

 

 

در این همایش «سعید نمکی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز حضور داشت و سخنرانی کرد و خطاب به ⁧ظریف⁩ گفت: در کنار زخم زبان ⁧نتانیاهو⁩ و صهیونیست‌های کاخ سفید، شما در بین خردمندان این مملکت جایگاه بسیار والایی دارید. من گفته‌ام که حضور ظریف، حضور یک فرد نیست، حضور گفتمان است.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول