اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

از رقص و آواز تا ضعف نظارتی آموزش‌وپرورش

کمبود نیروی انسانی متخصص برای توانمندسازی در امور تربیتی مشهود است

نهاد امور تربیتی، مجموعه وسیعی از عملكردها و وظایف متعددی از جمله زمینه‌سازی برای ورود نگرش‌های دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی به‌نظام آموزش‌وپرورش و مصونیت مدارس از آفات فرهنگی، سیاسی، شناختی و پرورش استعدادهای دانش‌آموزان در رشد دینی، عقلی، اجتماعی، عاطفی آنان را عهده‌دار است.

کمبود نیروی انسانی متخصص برای توانمندسازی در امور تربیتی مشهود است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، در دوره نخست‌وزیری شهید رجایی و در دوران تصدّی شهید باهنر در وزارت آموزش‌وپرورش، یک حرکت بزرگ در راه مقابله با هجمه‌های فرهنگی دشمن آغاز شد، چراکه مهم‌ترین اهداف تشکیل امور تربیتی حراست از مرزهای اعتقادی و حفظ دستاوردها و تبیین ارزش‌های انقلاب در مدارس است، اما آیا با گذشت 38 سال از تأسیس آن توانسته به وظایف و کارویژه‌های آن به‌خوبی عمل کند؟ آیا حقیقتاً نهاد امور تربیتی و به‌تبع آن مربیان امور تربیتی در مدارس امروز به‌سان سال‌های اولیه خود را با شعار «مربیان امور تربیتی سربازان انقلاب‌اند» هم سو می‌دانند؟ آیا در این ناهنجاری‌های فرهنگی و ارزشی جای شکاف مسئولیتی امور تربیتی در مدارس خالی نمانده است؟ آیا مربیان امور تربیتی حقیقتاً مربیان تخصصی و دوره‌دیده‌ای هستند که برای این امور فعالیت می‌کنند یا معلمان نشست خورده و عزیزی که تخصص دیگری داشته و به‌جای به‌کارگیری در رشته‌های تخصصی آنان مجبورند درگیر روزمرگی آموزش‌وپرورش شده و به جهت اجبار در پر کردن ساعت کار خود آماری از برنامه‌های روتین و عملاً بی‌نتیجه به اداره آموزش‌وپرورش بدهند؟ این روزمرگی حاصل کدام تدبیر وزارت آموزش‌وپرورش است؟

لزوم چاره‌اندیشی برای خروج امور تربیتی مدارس از رکود

یکی از دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اظهار تأسف از شرایط فرهنگی مدرسه در حال تحصیل خود اظهار کرد: نهایت فعالیت امور تربیتی در مدارس ما چسباندن پوستر و دکلمه خوانی صوری در صف بوده به‌طوری‌که هیچ نگاه انگیزشی برای جذب دانش‌آموزان به این فعالیت‌های مناسبتی دیده نمی‌شود.

سمیه ستوده با بیان اینکه عملاً فعالیت پرورشی تبدیل به یک کار روتین و بدون مطالعه در اثرگذاری شده است افزود: برخی از مربیان تربیتی در مواجهه با طرح‌های نو برخی از دانش‌آموزان خوش‌ذوق، اظهار کم‌لطفی کرده و آن را مایه دردسر اضافی خود می‌دانند ازاین‌رو، برخی از دانش‌آموزان انگیزه خود را برای انجام فعالیت‌های پرورشی و تربیتی از دست می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه در مقابله با هجمه‌های فرهنگی دشمن تنها خواندن سرود روی صف کفایت نمی‌کند بیان کرد: باید بعد از بیانیه رهبر معظم انقلاب در گام دوم چاره‌ای اندیشید و امور تربیتی مدارس را از رکود درآورد چراکه آن تنها نهادی است که در طول سال تحصیلی با همه دانش‌آموزان مواجه بوده و بیشتر از نهادهای فرهنگی دیگر می‌تواند اثر بگذارد.

برپایی جشن‌های رقص و آواز مراسم باستانی!

یکی از دانش‌آموزان مدارس غیردولتی نیز با بیان اینکه برخی مدارس به دلیل جذب دانش‌آموز عملاً فعالیت فرهنگی و ارزشی خود را کنار می‌گذارند اظهار کرد: در مدارس غیردولتی، برگزاری برنامه‌های آیینی و مناسبتی به‌ندرت دیده می‌شود اما برگزاری مناسبت‌های سنتی فعالانه برگزار می‌شود و سؤال ما اینجاست که چگونه در برگزاری مراسمات آیینی فرصت کلاس کفاف درس‌ها را نمی‌کند اما در برگزاری آیین‌های سنتی آن‌هم به نحو احسنت هیچ خللی درروند علم‌آموزی دانش‌آموزان ایجاد نمی‌شود؟

لیلا خدابنده‌لو با اظهار تأسف از اینکه در طول سال تحصیلی هیچ ناظری به مدرسه آن‌ها نرفته است بیان کرد: در برگزاری برخی از مراسمات باستانی شاهد برپایی جشن‌های رقص و آواز در مدرسه بوده و تحمل این موضوع برای آن‌هایی که نگاه تربیتی به مدرسه دارند سخت و دشوار است، لذا ما خواستار نظارت جدی آمورش و پرورش به مدارس غیردولتی هستیم.

وی با بیان اینکه امروز مدارس غیردولتی به‌صورت سلیقه‌ای اقدام به فعالیت کرده و مستندسازی‌های صوری را به امور تربیتی اداره کل آموزش‌وپرورش می‌فرستند گفت: حقیقتاً سؤال مهمی ذهن ما را درگیر کرده و آن این است که آیا دانش‌آموزان مدارس غیردولتی به بهانه حضور در مدارس بخش خصوصی باید از امور تربیتی آئینی و انقلابی محروم شوند؟ چه کسی پاسخگوی این مسئله خواهد بود؟

دود کم‌کاری به چشم دانش‌آموزان آن مرزوبوم می‌رسد

یکی از مربیان امور تربیتی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه در اجرای بسیاری از برنامه‌های آیینی مناسبتی شاهد مخالفت دبیران با ادعای عقب ماندن در درس هستیم اظهار کرد: متأسفانه در اجرای بسیاری از برنامه‌های آیینی مناسبتی و تربیتی در مدارس کم گذاشته می‌شود و نتیجه آن‌هم آسیب‌های فراوانی است که دود آن به چشم دانش‌آموزان این مرزوبوم می‌رود می‌رسد.

وی که از بردن نام خود امتناع ورزید گفت: اگرچه به لحاظ اداری باید برنامه‌ها را مستندسازی کرده و به اداره آموزش‌وپرورش ارسال کنیم اما خودمان خوب می‌دانیم خواندن شعر و سرود در مدارس هیچ دردی از دانش‌آموزانمان در حوزه جنگ نرم دوا نمی‌کند و نیاز به یک کار جهادی دارد اما زمینه و بستر آن به‌طور کامل فراهم نیست.

نتیجه عدم نظارت جدی آموزش‌وپرورش آسیب به دانش‌آموزان است

یکی از معلمان شاغل در مدارس غیردولتی نیز با اظهار تأسف از عدم نقش پررنگ امور تربیتی در این مدارس اظهار کرد: عملاً در برخی از مدارس غیردولتی هیچ فعالیت امور تربیتی صورت نگرفته مگر برپایی و برگزاری جشن‌های باستانی آن‌هم به‌صورت غیرمرسوم و بنا به میل دانش‌آموزان جهت نگهداری و دانش‌آموز سالاری.

وی با اذعان به اینکه در سال تحصیلی جاری هیچ‌گونه نظارتی در مدرسه در حال خدمت او صورت نگرفته است بیان کرد: یکی از نگرانی‌های بزرگ ما این است که مدیران و مؤسسین به بهانه دانش‌آموز سالاری و از طرفی مصونیت از نظارت مستقیم آموزش‌وپرورش امور تربیتی و پرورشی دانش‌آموزان را نادیده و عملاً مدرسه را محلی برای کسب درامد خود بدانند.

معلم دوره دوم متوسطه با تأکید بر نقش پررنگ مدارس در انتقال فرهنگ انقلابی و اسلامی از مدارس گفت: بی‌گمان نتیجه این بی‌تدبیری آسیب به دانش‌آموزان این سرزمین است و ما نیز جز درد کشیدن و فعالیت فرهنگی در حد کلاس درس، کاری از دستمان برنمی‌آید کاش رسانه جوری فریاد کند تا ناظرین محترم این مهم را جدی بگیرند.

لزوم عبور آموزش‌وپرورش از روزمرگی و روزمردگی رای هویت‌سازی پویا

دبیر جبهه فرهنگی استان گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به نقش هویت‌ساز امور تربیتی در مدارس اظهار کرد: یکی از راه‌های ترویج فرهنگ ایران اسلامی و اشاعه هویت انقلابی از طریق آموزش‌وپرورش است لذا یکی از مطالبات مهمی که باید پیگیری شود ارتقاء وضعیت آموزش‌وپرورش کشور است و آموزش‌وپرورش باید از روزمرگی و روز مردگی عبور کرده تا در حوزه مربوط به هویت‌سازی پویا باشد.

حجت‌الاسلام سعید مهدوی با تأکید بر اینکه کتاب‌های درسی کشور نتوانسته در ارتقاء هویتی نسل جدید مؤثر باشد بیان کرد: باید کتاب‌ها ناظر به ارتقاء هویتی تنظیم شود که متأسفانه علوم انسانی چه در آموزش‌وپرورش و چه در دانشگاه، هنوز به استقلال علمی و هویتی نرسیده و ما هنوز متأثر از وابستگی فکری و معرفتی در ساختار آموزش‌وپرورش و دانشگاه هستیم.

وی با بیان اینکه روحانیت و رسانه انقلابی موظف به کشاندن مطالبات مردمی به مطالبات تمدن ساز و صادق هستند افزود: متأسفانه خروجی جوان و نوجوان ما در سیستم آموزش‌وپرورش و در فضای دانشگاهی جوان باورمند با هویت انقلابی که آرمان او ساختن تمدنی بر اساس هویت ملی اسلامی و انقلابی باشد نیست.

فقدان مربیان باانگیزه، توانمند و به‌روز

معاون پرورشی وزیر آموزش‌وپرورش در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس با بیان اینکه یک سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اتفاق مهمی در نظام آموزشی صورت گرفت و «نهاد امور تربیتی» به همت شهیدان رجایی و باهنر تأسیس شد؛ در هشتمین روز اسفندماه ۱۳۵۹، «امور تربیتی» به‌طور رسمی و با شکل و شمایل انقلابی و اسلامی، ظهور جدیدی را در دستگاه تعلیم و تربیت آغاز کرد.

علیرضا کاظمی با بیان اینکه در فرازوفرود امور تربیتی مشکلاتی هم وجود داشته است گفت: به‌هرحال در این گذری که در تاریخ امور تربیتی پشت سر گذاشتیم و الآن طی می‌کنیم، مشکلاتی هم وجود دارد، طبیعتاً معاونت پرورشی با کمبود شدید نیروی انسانی مثل همه بخش‌های آموزش‌وپرورش مواجه است.

وی با بیان اینکه سال‌ها می‌شود به حوزه تربیتی و پرورش نیرو تزریق نشده است افزود: ما امروز فقدان مربیان باانگیزه و توانمند و به‌روز را کاملاً می‌بینیم و دلیلش این است که ما با کاهش شدید اعتبارات و منابع مالی مواجهیم و برای سرمایه‌گذاری روی نیروی انسانی و توانمندی آن به‌هرحال هزینه‌ها و امکانات زیادی لازم است ازاین‌رو، امروز ما هم با کمبود امکانات، کمبود نیروی انسانی و کمبود منابع برای توانمندسازی نیروی انسانی و حتی زیرساخت‌ها مواجهیم.

نهاد امور تربیتی، مجموعه وسیعی از عملکردها و وظایف متعددی ازجمله انتقال ارزش‌های دینی و فرهنگی انقلاب اسلامی به مدارس، تربیت و بازسازی دانش‌آموزان در فضایی انقلابی و اسلامی، زمینه‌سازی برای ورود نگرش‌های دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی به‌نظام آموزش‌وپرورش و حفظ مدارس از آفات فرهنگی و سیاسی و شناخت و پرورش استعدادهای دانش‌آموزان در رشد دینی، عقلی، اجتماعی، عاطفی آنان و حفظ ارزش‌ها را عهده‌دار است.

به گزارش فارس، در دوران تصدی شهیدان رجایی و باهنر در وزارت آموزش‌وپرورش در سال ۱۳۵۹ شمسی نهاد «امور تربیتی» باهدف گسترش ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی تشکیل شد تا دانش‌آموزان هرچه بیشتر باارزش‌های اسلامی و انقلابی مأنوس شوند ازاین‌رو، در تاریخ هشتم اسفندماه 1359، «ستاد امور تربیتی» در مدارس ایران تأسیس و باهدف استمرار و تعمیق باورها، ارزش‌ها، رفتارها، دانش‌ها و مهارت‌های آن با مهم‌ترین دستگاه آموزش همگانی یعنی آموزش‌وپرورش شروع به فعالیت کرد.

انتهای پیام/3389

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول