اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

آیا خانه امام‌جمعه به سرنوشت عمارت مسعودیه دچار می‌شود؟

معاون میراث فرهنگی استان تهران گفت: شاید سرنوشتی مانند عمارت مسعودیه در انتظار خانه امام‌جمعه باشد چرا که برگزاری برخی مزایده‌ها از سوی صندوق حفظ و احیا نشان می‌دهد که از دید این مؤسسه هیچ اثر نفیسی در کشور وجود ندارد.

آیا خانه امام‌جمعه به سرنوشت عمارت مسعودیه دچار می‌شود؟

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری فارس، محسن شیخ‌الاسلامی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در خصوص خانه تاریخی مهربان که امروز به دفتر بافت‌های تاریخی شهرداری تهران تبدیل شده، گفت: این بنا با وجود اینکه تبدیل به مرکز فعالیت‌های یکی از بخش های فعال در حوزه میراث شده، اما درهای آن به روی بازدیدکنندگان باز است.

وی افزود: این در حالی است که امکان بازدید از خانه قوام‌الدوله که ایکوموس در آن ساکن است وجود ندارد. در حالی که خانه قوام‌الدوله یک اثر ملی است و باید درباره چگونگی انجام بازدید مردم و دانشجویان از این بنای تاریخی تجدیدنظر صورت گیرد چرا که اگر این اتفاق نیفتد نام این خانه به مرور از لیست بازدیدهای گردشگران حذف می‌شود.

محسن شیخ‌الاسلامی همچنین در خصوص خارج شدن نام خانه امام جمعه از لیست آثار تاریخی نفیس گفت: اخیراً صندوق احیا در مزایده بناهای تاریخی خود با اعلام نام خانه امام‌جمعه در لیست منتشر شده در یک آگهی رسمی، کاربری پیشنهادی آن را فرهنگی‌ پذیرایی اعلام کرده در حالی که این کاربری برای خانه امام‌جمعه به عنوان نفیس‌ترین بنای شهر تهران اصلاً مناسب نیست.

وی افزود: در حال حاضر یک گروه برنده مزایده این خانه تاریخی شده و قرار است بحث نظارت، چگونگی‌ بهره‌برداری و مرمت این بنا به عهده صندوق احیا باشد.شاید میراث فرهنگی استان تهران فقط یک دستگاه بوده که بگوید نمی‌دانیم چطور از آن محافظت کنیم و همه کارها را واگذار می‌کنیم.

محسن شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه مشخص است که صندوق احیا با نگاه اقتصادی مزایده‌ها را برگزار می‌کند، گفت: ما معتقدیم که این اتفاق کاملاً اشتباه است چرا که ابعاد فرهنگی کار مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه خانه امام جمعه هم به سرنوشتی مانند عمارت مسعودیه دچار شود، گفت: همان افرادی که عمارت مسعودیه را کارشناسی کرده بودند اکنون خانه امام جمعه را نیز کارشناسی کرده‌اند و برای آن کاربری فرهنگی پذیرایی تعریف کرده‌اند در حالی که این خانه یکی از معدود نفایس شهر تهران است.

معاون میراث فرهنگی استان تهران تصریح کرد: پیش از این کارگروهی وظیفه مشخص کردن نفایس را بر عهده داشت اما امروز دیگر مرجعی در این زمینه وجود ندارد هر چند با توجه به برگزاری برخی مزایده‌ها توسط صندوق احیا به نظر می‌رسد از دید این مؤسسه هیچ اثر نفیسی در کشور وجود ندارد.

شیخ‌الاسلامی در خصوص مالکیت این خانه تاریخی گفت: سال‌هاست که خانه امام جمعه تهران در تصرف میراث استان تهران بوده هر چند از سال‌ها قبل بخش شرقی عمارت محل سؤال و مناقشه بین میراث فرهنگی و آموزش و پرورش بود که تا کنون به شکایت و موضوعات قضایی نرسیده است.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول