اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

دومین نشست هم اندیشی بررسی توافقنامه پاریس/

اعلامیه عدم پایبندی قوی‌ترین ابزار تنبیهی توافقنامه پاریس است

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه قویترین ابزاری که در این توافقنامه برای مقابله با عدم پایبندی تعیین شده ، صدور اعلامیه عدم پایبندی است، گفت: صدور این اعلامیه بر اساس سیاست شرمنده کشورهاست که احتمالاً این سیاست موجب بازگشت کشورهایی که به تعهدات خود عمل نکرده‌اند خواهد شد.

اعلامیه عدم پایبندی قوی‌ترین ابزار تنبیهی توافقنامه پاریس است

به گزارش خبرنگار گروه محیط زیست خبرگزاری فارس، عقیل محمدی عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز در دومین هم اندیشی توافقنامه پاریس که به بررسی ابعاد حقوقی این توافقنامه می‌پرداخت در پاسخ به این سوال حقوقدان شورای نگهبان که عنوان کرده بود گفت کیوتو دولت‌ها به تعهدات پایبند نبودند و جریمه میشدند در این توافقنامه اگر جمهوری اسلامی نهاد آتش را پذیرفت و به آنها پایبند نبود جریمه خواهد شد یا خیر گفت موافقتنامه های زیست محیطی از اواخر قرن گذشته از ساز و کارهای سنتی فاصله گرفته و دیگر شکل تنبیهی ندارند.

وی در ادامه تصریح کرد این توافقنامه ها از ساز و کارهای سنتی روی برگردانده و به این نتیجه رسیدند که برای حل بحران های زیست محیطی همراهی دولت ها سود جست. بسیاری از مواقع دولت‌ها به دلیل مسائل زیرساختی امکان انجام تعهدات را ندارد.

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز با اشاره به ماده ۱۵ سند توافقنامه پاریس به نحوه برخورد کمیته تسهیل اجرا پرداخت و گفت: خبری از مجازات نیست بلکه درباره مسیر پایبندی به تعهدات صحبت می‌شود.

محمدی افزود: مشخص نشده اگر ایران به تعهدات خود در این توافقنامه پایبند باشد چه کسی از این کشور شکایت میکند و آیا این کمیته که متشکل از ۱۲ کارشناس محیط زیستی است به دنبال اهداف تنبیهی است.

وی قویترین ابزاری که در این توافقنامه برای مقابله با عدم پایبندی تعیین شده است را صدور اعلامیه عدم پایبندی دانست و گفت: صدور این اعلامیه بر اساس سیاست شرمنده سازی کشورهاست که احتمالاً این سیاست موجب بازگشت کشورهایی که به تعهدات خود عمل نکرده‌اند خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول