اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

همزمان با هفته منابع طبیعی صورت می‌گیرد

غرس 25 هزار اصله نهال در بروجرد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد گفت: در هفته منابع طبیعی 25 هزار اصله نهال در این شهرستان غرس می‌شود.

غرس 25 هزار اصله نهال در بروجرد

به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد، امیر ثقلینی ظهر امروز در جلسه ستاد هفته منابع طبیعی این شهرستان اظهار کرد: در هفته منابع طبیعی امسال با شعار "‌منابع طبیعی بزرگترین سرمایه ملی است" برنامه‎های مختلفی در بروجرد برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: غرس ۲۵ هزار اصله نهال از جمله در تپه شهدای گمنام، پارک جنگلی شهید بهشتی و صحن امامزاده خالدابن علی برخی از این برنامه‌ها است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد تاکید کرد: نواختن زنگ طبیعت در مدارس، توزیع نهال رایگان بین نمازگزاران جمعه و رکابزنی دوچرخه‌سواران ملی‌پوش و کاشت نهال یادبود توسط آن‌ها در محوطه فرمانداری از دیگر برنامه‌های این هفته است.

ثقلینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به 5 چالش منابع طبیعی در جهان بیان کرد: خشکسالی، تغییر اقلیم، کمبود آب شیرین و بیابان‌زایی از جمله این چالش‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از مخاطرات زیست محیطی ایجاد شده در کشور به از بین رفتن پوشش گیاهی برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: کمبود آب شیرین از دیگر چالش‌های منابع طبیعی است.

رئیس اداره منابع طبیعی بروجرد از خشکسالی به عنوان یکی دیگر از این چالش‌ها یاد و تاکید کرد: متاسفانه باید گفت که در کشور ایران بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی وجود نداشته و از این منابع بهره‌کشی می‌شود.

ثقلینی با اشاره به اینکه برخی از روستاهای بروجرد با چالش آب مواجه بوده و خواهند بود، افزود: در حالی این شهرستان پتانسیل‌های دامداری و کشاورزی دارد که تپه‌های آن برای احداث واحدهای صنعتی تخریب می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه بیابان‌زایی بروجرد را تهدید می‌کند، ادامه داد: از سویی شخم‌زنی و کاشت محصولات کشاورزی در عرصه‌های منابع طبیعی و اراضی شیب‎داری که استعداد کشاورزی ندارند، موجب تخریب این عرصه‌ها شده است.

این مسوول با اشاره به اینکه بروجرد 96 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی دارد، گفت: نفوذ یک لیتر آب باران در خاک دارای پوشش گیاهی 7 دقیقه زمان می‌برد، اما این زمان در خاک بدون پوشش 4.5 ساعت طول می‌کشد.

ثقلینی تاکید کرد: با وجود این آمار تامل‎برانگیز شاهد تخریب پوشش گیاهی خاک در برخی نقاط هستیم که این خود به عاملی برای وقوع سیل و سیلاب تبدیل شده است.

انتهای پیام/85012

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول