اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

فارس گزارش می‌دهد

سنگ‌‌های آسیاب آبی تهران دوباره می‌چرخد/تبدیل میراث قجری‌ها به موزه+عکس

سوم خردادماه سال 86 آسیاب آبی یوسف آباد با شماره 19170 به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید و حالا قرار است پس از 11 سال، این آسیاب آبی به موزه‌ای برای گردشگران تبدیل شود.

سنگ‌‌های آسیاب آبی تهران دوباره می‌چرخد/تبدیل میراث قجری‌ها به موزه+عکس

خبرگزاری فارس - سعیده اسدیان: بریدگی بین کوچه‌های ۵۱ و ۵۲ خیابان یوسف آباد سال‌هاست که آسیاب آبی قدیمی تهران را در دل خود جای داده و شما می‌توانید به راحتی از دورنمای تونل رسالت و خیابان ولیعصر پشت‌بام آسیاب آبی را ببینید.

معمار این بنا که مربوط به دوره قاجار است مشخص نیست اما آخرین اخبار از شناسنامه این اثر تاریخی ما را به نام آقای عجایبی می‌رساند که آخرین صاحبش بوده و فرزندانش امروز به عنوان ورثه با همکاری سازمان میراث فرهنگی این بنا را از تیغ تخریب حفظ کرده‌اند.

 سوم خردادماه سال 86 آسیاب آبی یوسف آباد با شماره 19170 به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید و حالا قرار است پس از 11 سال، این آسیاب آبی به موزه‌ای برای گردشگران تبدیل شود.

آسیابی که نان شمال تهران را تأمین می‌کرده است

بنای اولیه، مجموعه‌ای از آسیاب‌های گاومیشی و کوچک بوده و آنچه امروز به جامانده تنها آسیاب کوچک است که یک چهارم اندازه آسیاب گاو میشی است، حتی نمای بیرونی هم حاصل بازسازی بنایی است که در گذر زمان، به شدت تخریب شده بود.

سیدجلال عجایبی فرزند حاج سید ابوالقاسم عجایبی است که این روزها علی رغم کهولت سن همچنان دغدغه حفظ میراث پدری را دارد.

وی در خصوص آسیاب آبی یوسف آباد می‌گوید: این آسیاب حداقل 150 سال عمر دارد و تا جایی که من به یاد دارم این آسیاب با همین کیفیت و وضعیت سال‌ها کار کرده است.

عجایبی افزود: آسیاب یوسف‌آباد و آسیاب گاومیشی سمت دیگر خیابان یوسف‌آباد هر دو برای پدرم بوده که آرد و نان شمال تهران و دهات‌های اطراف همچون ونک، فرحزاد، یوسف‌آباد، درکه و اوین را تأمین می‌کردند.

وی افزود: در سال 45 به علت اینکه جلوی مسیر آب ورودی آسیاب را گرفتند این آسیاب از کار افتاد و رو به تخریب رفت اما با ساخت و سازهایی که ما داشتیم سعی کردیم اینجا را به هر قیمتی شده نگه داریم.

تلاش شهرداری برای تخریب میراث قاجاری

عجایبی تصریح کرد: شهرداری تهران تلاش داشت تا با همکاری شرکت‌هایی که تونل آسیاب را می‌ساختند این آسیاب را از بین ببرد اما با زحمات فراوان توانستیم اینجا را از چنگ شرکت‌ها در‌آوریم و مانع از تخریب شویم.

مالک آسیاب آبی ثبت شده در میراث فرهنگی گفت: تلاش داریم تا با کمک سازمان میراث فرهنگی این مکان را به یک جاذبه گردشگری برای مردم کشور به خصوص تهرانی‌ها در آوریم و با قرار دادن نمادین چرخه آب و راه‌اندازی الکتروموتور برای چرخش سنگ‌ها آسیاب آبی را بازنمایی کنیم.

بهره‌برداری از موزه آسیاب طی 5 ماه آینده

محسن شیخ‌الاسلامی معاون میراث فرهنگی استان تهران هم در خصوص این آسیاب آبی گفت: برای بناهای تاریخی ثبت شده که در واقع مالک خصوصی دارند یک ردیف اعتباری جداگانه‌ای در میراث فرهنگی در نظر گرفته شده که با عنوان «مشارکت در مرمت» از آن یاد می‌شود.

وی افزود: با توافقنامه‌ای میان مالک و سازمان میراث فرهنگی بخشی از هزینه‌ها را میراث فرهنگی تقبل می‌کند و در مقابل مالک هم باید به همان میزانی که اعتبار می‌گیرد فضا را مرمت کند. از آنجایی که حجم عملیات مرمتی در این محوطه بالا بوده و خود مالک پیشاپیش اقدام به بازسازی کرده در حال حاضر در بحث تجهیز نیاز به کمک دارند.

وی با بیان اینکه اعتباری تخصیص شده اما از عدد و رقم آن اطلاعی ندارم،‌گفت: از آنجایی که قرار است اینجا به یک موزه تبدیل شود در بحث حفاظت الکترونیک و فیزیکی و همچنین تجهیز موزه نیاز به کمک دارند که باید تحت ضوابط اداره کل موزه‌ها به آنها کمک کنیم و در صورتی که اداره کل موزه‌ها به آنها اعتبار دهند با توجه به اینکه کار فیزیکی ساختمان انجام شده طی 4 یا 5 ماه آینده این موزه به بهره‌برداری می‌رسد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول