اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

مدیر نظارت سازمان بورس در گفت‌وگو با فارس خبر داد

سهم بازار سرمایه از بازار متشکل ارزی/ساز و کار سفارش‌های مخفی در بازار پایه جدید

یک مدیر بورس با بیان اینکه معاملات سهام در بازار پایه جدید بر اساس قیمت‌های ذاتی و حجم پنهان سفارش‌ها نمایش داده می‌شود، از سهم 20 درصدی فرابورس در تأسیس شرکت سهامی مدیریت بازار متشکل معاملات ارزی خبر داد.

سهم بازار سرمایه از بازار متشکل ارزی/ساز و کار سفارش‌های مخفی در بازار پایه جدید

 محسن خدابخش مدیر نظارت بر بازارهای سازمان بورس در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس، پیرامون آخرین اقدام‌ها برای راه‌اندازی بازار متشکل ارزی گفت: بانک مرکزی متولی تأسیس و راه اندازی این بازار تحت عنوان شرکت سهامی مدیریت بازار متشکل معاملات ارزی است که با مشارکت 20 درصدی شرکت فرابورس ایران و سایر بانک‌ها در ترکیب سهامداران تشکیل خواهد شد.

خدابخش درباره آخرین اقدام‌ها برای تدوین مقررات بازار متشکل ارزی و سازوکار نرم افزاری آن عنوان کرد: تابلوی معاملات این بازار به طور حتم در بازارهای مرتبط با فرابورس نخواهد بود و متولی بازار سرمایه آن را راهبری و نظارت نخواهد کرد.

وی از تغییرات جدید در بازار پایه فرابورس تحت سه تابلوی جدید «قرمز» ، «زرد» و «نارنجی» نیز سخن گفت و افزود: به طور خلاصه بازار پایه فقط امکانی برای حضور آندسته از ناشرانی است که نزد سازمان بورس ثبت اما در هیات پذیرش بورس‌ها پذیرفته نشده‌اند و یا اخراج شده‌اند.

بنابراین این بازار بستری خواهد بود برای سهامداران این شرکت‌ها که مطابق با بیانیه ریسک معاملات در این بازارها از امکان نقل و انتقال سهام برخوردار و یا از آن خارج شوند.

این مقام مسئول تاکید کرد: معاملات سهام باید در بازار پایه بر اساس قیمت‌های ذاتی سهام انجام شود. بر این اساس ناشران حاضر در این بازار تحت سه تابلوی جدید «قرمز» ، «زرد» و «نارنجی» ابتدا طبقه بندی خواهند شد و سپس سفارش‌های خرید و فروش به صورت حجم پنهان (HIDDEN) نمایش داده می‌شود تا به این ترتیب معامله گران مطابق ارزش ذاتی برآوردی از قیمت سهام اقدام به درج سفارش در سامانه کنند.

خدا بخش تفاوت قائل شدن میان شرکت‌های پذیرش شده در بورس و فرابورس با ناشران اخراجی و یا پذیرش نشده در بازار پایه را هدف اصلی سازمان بورس از ابلاغ این مقررات جدید عنوان کرد و افزود: بازار پایه مطابق تکالیف قانونی سازمان بورس فقط بستری برای نقل و انتقال سهام است.

به گفته وی ، مکانیزم کشف قیمت سهام برای شرکت‌هایی که در تابلوی زرد قرار بگیرند، طی ٢ روز در هفته با حراج قیمتی معامله می‌شوند و در ٣ روز باقی مانده با قیمت ثابت داد و ستد خواهند شد.

شرکت‌های حاضر در تابلو نارنجی نیز برای یک روز در هفته با حراج قیمتی معامله می‌شوند و ۴ روز مابقی را با قیمت ثابت معاملات را پیش خواهند برد و شرکت‌های حاضر در تابلوی قرمز تنها یک روز  در ماه با حراج قیمتی قابل معامله خواهند بود و مابقی روزهای معاملاتی در آن ماه با قیمت ثابت معامله می‌شوند.

مدیر نظارت بر بازارهای سازمان بورس یادآور شد: در صورت جهش قیمتی در این بازارها ،دامنه نوسان قیمتی محدود خواهد شد، با این همه فعالان بازار باید بدانند که شرکت درج شده در تابلوهای بازار پایه چیزی نیست، جز دفتر سهام یک شرکت و این موضوع به معنای پذیرش ناشر مذکور از سوی سازمان بورس و ارکان آن نیست.

به گزارش فارس؛ پیش از این و در پی مصوبه شورای پول و اعتبار بر اساس صورت جلسه شماره 1264 مورخ 18 دی 97 که در راستای ساماندهی و توسعه بازار شفاف منصفانه و کارا با راه اندازی بازار متشکل معاملات ارزی به عنوان بازاری خود انتظام موافقت کرده بود، فرابورس ایران به عنوان یکی از مؤسسان آن از سرمایه‌گذاری 20 درصدی در این شرکت خبر داده بود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول