اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

راهکارهای مدیران رسانه‌ای خراسان رضوی برای «گام دوم انقلاب»

«رسانه» موتور محرکه مطالبه‌گری در «گام دوم»/ جابجایی مدیران بی‌انگیزه برای تجدید قوا ضروری است

مدیران رسانه‌ای خراسان رضوی در نشست هم اندیشی راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، رسانه‌ها را به مثابه موتور محرکه مطالبه‌گری این بیانیه دانسته و بر ضرورت تبیین جزئیات بیانیه برای اهالی رسانه تاکید کردند.

«رسانه» موتور محرکه مطالبه‌گری در «گام دوم»/ جابجایی مدیران بی‌انگیزه برای تجدید قوا ضروری است

خبرگزاری فارس، خراسان رضوی - یک گام تازه پیش روی انقلاب اسلامی قرار گرفته، گامی که با یک بیانیه آغاز و باید به یک تحول ختم شود، این روزها از منظرهای گوناگون درباره این بیانیه گفت‌وگو می‌شود و از آنجا که این بیانیه به نوعی نقشه راه انقلاب اسلامی در سال‌های پیش رو است نباید اسیر حرف‌های کلی شود، بلکه با عینی‌ترین راه‌های ممکن باید نتایج ملموسی برای مردم داشته‌ باشد. 

این هدف، بهانه گردهم آمدن مدیران رسانه‌ای خراسان رضوی در دفتر خبرگزاری فارس در مشهدالرضا شد تا با تبادل نظر از دیدگاه رسانه‌ای، راهکارهای تحقق این بیانیه را بررسی و درباره آن ایده‌ها و نظرات خود را بیان کنند.

آنچه در ادامه می‌خوانید گزارش این نشست است که صبح امروز شنبه 4 اسفند 1397 برگزار شد.

تبیین گام دوم برای اهالی رسانه

مدیرمسؤول روزنامه خراسان در این نشست یک تاکید ویژه داشت و آن هم اینکه باید محورهای گام دوم انقلاب برای اهالی رسانه به‌ صورت دقیق تبیین شود.

محمد سعید احدیان نکات خود در این‌باره را با این جمله که «تا خبرنگاران و دبیران رسانه‌ها نسبت به ظرافت‌های بیانیه اشراف نداشته‌ باشند خروجی با کیفیتی در حوزه تولیدات نداریم» آغاز کرد. 

وی ادامه داد: تبیین گام دوم برای اهالی رسانه جزو پیش نیازهای ورود رسانه‌ها به زمین راهکارهای تحقق آن است، در زمینه ارائه راهکارها اساسا باید به پیش‌نیازها توجه کنیم.

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری خراسان مقصود خود از توجه به پیش نیازها را با یک مثال این‌گونه توضیح داد: زمانی که از پژوهش به‌عنوان یک محور در گام دوم انقلاب صحبت می‌کنیم باید به لوازم آن فکر کنیم، مطالبه‌گری رسانه‌ها در زمینه بودجه پژوهش و گره‌های ناکارآمدی پژوهش‌ها مصداق توجه به پیش‌نیازها است و این می‌تواند الگویی برای رسیدن به راهکارهای دقیق‌تر باشد.

به‌گفته احدیان، تشکیل یک هیات اندیشه‌ورز برای تدوین راهبردهای رسانه‌ای، استخراج شبکه مسائل ناظر به بیانیه و سپس دست‌یابی به سند اقدام، گام‌هایی است که اگر به دقت برداشته شود می‌تواند خروجی مناسبی در ارتباط با راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب داشته‌باشد.

تجدید قوا در رسانه‌ها برای برداشتن گام دوم

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی نیز در این نشست نکات خود را با یک کلید واژه آغاز کرد: «جابجایی برای تحول».

محسن نصرپور گفت: در مجموعه‌های رسانه‌ای باید نیروهای باورمند و انقلابی را جایگزین افراد بی‌انگیزه کنیم و این جابجایی برای تحول مدنظر در گام دوم انقلاب ضروری به نظر می‌رسد.

وی تاکید کرد: اگر به تصویرکشیدن موفقیت‌های مدیران جوان در کنار بیان کاستی‌ها و نقد منصفانه در دستور کار رسانه‌ها قرار گیرد، مهم‌ترین راهبرد بیانیه گام دوم انقلاب که امیدآفرینی است، به تحقق نزدیک‌تر می‌شود.

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی یادآور شد: امیدآفرینی با تکرار این واژه اتفاق نخواهد افتاد، بلکه ترسیم راه‌های رسیدن به زندگی مطلوب از طریق نمایش مصداق‌های آن می‌تواند یک گام عملی برای امیدآفرینی باشد، اگر تولیدی در این مسیر هم انجام می‌شود نباید صرفا تولیدات گفت‌وگومحور یا مصاحبه‌ای مدنظر قرار گیرد؛ بلکه فیلم، مستند و به طورکلی بیان غیرمستقیم اثرات بهتری خواهد داشت.

از نگاه نصرپور یک نکته کلیدی در گام دوم باید برای مخاطبان رسانه‌ها تبیین شود و آن اینکه دستاوردهای موجود با وجود موانع بسیاری به‌ دست آمده که از سوی دشمنان در مسیر انقلاب اسلامی ایجاد شده است.

وی این نکته کلیدی را این‌گونه تشریح کرد: ظلم‌های گوناگونی به جمهوری اسلامی ایران شده که اگر بیان نشود، مخاطبان به ارزش دستاوردهای کنونی کمتر پی خواهند برد، در کنار این باید در کمیت و کیفیت بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی نیز تجدیدنظر و ادبیات تازه‌ای برای بیان آن‌ها به‌کار گرفته شود.

ضرورت هم‌آوایی برای پیگیری مطالبات مردم

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی نیز معتقد است: برای تحقق ماموریت رسانه در مسیر گام دوم انقلاب باید یک هم‌آوایی در میان رسانه‌ها شکل گیرد.

عباس محمدیان هدف این هم‌آوایی را رسیدگی به مشکلات مردم دانست و گفت: اساسی‌ترین ماموریت رسانه‌ها پیگیری مشکلات مردمی است و این هم‌آوایی اگر در این مسیر شکل پیدا کند، می‌توان امیدوار بود در آغاز گام دوم انقلاب اتفاقات مبارکی در حوزه رسانه‌ای برای مردم بیفتد.

وی به تحرکات رسانه‌ای دشمن در گام دوم انقلاب اشاره کرد و اشراف بر اقدامات آنان را یکی از پیش‌نیازهای طراحی راهبردهای رسانه‌ای برشمرد.

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی درباره این اشراف رسانه‌ای عنوان کرد: رصد پیام‌ها و تولیدات رسانه‌ای دشمنان می‌تواند امکان بهتری برای برنامه‌ریزی دقیق به رسانه‌های داخلی دهد و از این منظر راهبردهای اثرگذارتری تدوین خواهد شد.

بیانیه، توجه مستمر می خواهد، نه هیجان دفعی

قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی دیگر مهمان این نشست بود که به پیش‌نیازهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد.

یوسف امینی از فراخوانی سخن گفت که ازسوی این اداره کل برای مجموعه‌های فرهنگی خراسان رضوی ارسال شده و در آن خواسته شده تا برنامه‌ها و ایده‌های خود را برای تحقق بیانیه گام دوم ارائه کنند.

وی افزود: علاوه بر موج نخست توجه به این بیانیه، اگر در یک نگاه مستمر نقش هریک از رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی در تحقق آن مشخص و به محورهای آن توجه شود نتایج خوبی به‌دست خواهد آمد، این‌گونه به‌جای هیجان یکباره‌ای که در اغلب اوقات در برخورد با مباحث گفتمانی از این دست وجود دارد، به یک دستورکار مستمر خواهیم رسید.

بیانیه گام دوم «صحیفه دوم انقلاب» است

مدیرعامل موسسه فرهنگی شهرآرا نیز نکات خود درباره راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب را این طور بیان کرد: این بیانیه به مثابه صحیفه دوم انقلاب است و باید اذعان کرد که پس ازصحیفه امام، این نقشه راه مسیرپرکششی را برای علاقه‌مندان به انقلاب اسلامی ترسیم کرده است.

مجید خرمی با هشدار نسبت به برخورد تشریفاتی با این بیانیه گفت: خوانش چندباره این متن دقیق، انسان را به این نتیجه می‌رساند که در بند بند آن نکاتی وجود دارد که برخوردهای تشریفاتی نمی‌تواند آن را به برنامه عملیاتی تبدیل سازد، باید در این زمینه دقت نظر لازم از سوی افراد دغدغه‌مند نسبت به انقلاب اسلامی وجود داشته باشد.

نهضت ترجمه رسانه‌ای در گام دوم انقلاب

مدیر دفتر خبرگزاری فارس در خراسان رضوی نیز با اشاره به نهضت ترجمه رسانه‌ای به‌عنوان یکی از ضروریات عملیاتی ساختن بیانیه گام دوم، تاکید کرد: در چهار حوزه مفاهیم، پیشرفت‌ها، نیازها و راهکارهای انقلاب اسلامی نیاز به نهضت ترجمه رسانه‌ای داریم و اگر این ترجمه صورت نگیرد صرفا در یک سری کلیات و تکرارها باقی می‌مانیم.

به گفته سیدناصر نعمتی استخراج سوژه‌هایی که مصداق نیازها و همچنین راهکارهای انقلاب اسلامی است یکی از کارهای ظریفی است که باید سردبیران رسانه های مختلف روی آن کار کنند.

مدیر خبرگزاری فارس خراسان رضوی منظور خود را این‌گونه توضیح داد: اگر انقلاب اسلامی با سایر سیستم‌های بین‌المللی در مفهومی مانند عدالت تفاوت دیدگاه دارد هنر رسانه‌ها اینجا است که بتوانند با سوژه پردازی این تفاوت را تبیین و راهکار را با نمایش مصداق‌های عینی توضیح دهند، موضوعی که نباید سردبیران رسانه‌ها را به خود مشغول سازد تولید متن‌های رایج در زمینه تبیین گفتمان آن هم از نوع نوشتارهای معمول در علوم انسانی است.

بلوغ تحلیل‌های مردمی در آغاز گام دوم

مدیرخانه مطبوعات خراسان رضوی اما از زاویه دیگری به تشریح دیدگاه خود پرداخت.

حسین‌علی آریانی با روایت مشاهدات خود از روز 22 بهمن و راهپیمایی مردم مشهد اظهار داشت: فجر چهلمین سال انقلاب تفاوت عمیقی با سایر سال‌ها داشت و آن هم این بود که مردم باوجود مشکلاتی که دارند، پرشورتر از گذشته در راهپیمایی شرکت کردند.

وی این اتفاق را نشانه بلوغ فکری و مرزبندی آن‌ها میان مشکلات مربوط به عملکردهای نادرست و اصل انقلاب اسلامی دانست.

هم‌افزایی؛ یک ضرورت رسانه‌ای در گام دوم انقلاب

مدیر خبرگزاری ایسنا و ایکنا در خراسان رضوی با عبور از کلیات محتوایی، بیش از حاضران در نشست به مصداق‌های بیانیه گام دوم توجه کرد و گفت: توجه به پژوهش در بیانیه جایگاه جدی دارد و در این حوزه تولیدات رسانه‌ای بسیار خوبی در حال انجام است، چه اشکالی دارد رسانه‌ها در این زمینه به بازنشر مطالب خوب یکدیگر بپردازند؟

ابراهیم مروتی رسانه‌ها را از پرداختن به کلیات و تکرار کلیدواژه‌ها بدون ورود به مصادیق پرهیز داد و هم‌افزایی برای دیده شدن تولیدات باکیفیت را یکی از ضرورت‌های رسانه ای در این مسیر دانست.

تضارب آرا؛ مهم‌ترین کارکرد رسانه‌ها برای بیانیه

سردبیر «آخرین خبر» نیز به یکی از مهم‌ترین کارکردهای رسانه ها اشاره و فراهم ساختن بستر تضارب آرا درباره بیانیه را مهم‌ترین اتفاقی برشمرد که باید در ابتدای طرح محورهای بیانیه مورد توجه اهالی رسانه باشد.

مجتبی سلیمی خاطرنشان کرد: ماموریت رسانه‌ها حضور در عرصه اجرا نیست، بلکه برای تبیین می‌توانند گام‌های موثری بردارند، این تبیین باید از دیدگاه‌های متفاوت انجام شود و اگر بستر تضارب آرا برای گروه‌های مختلف فکری فراهم شود، نتایج خوبی در ادامه حاصل خواهد شد.

رسانه به مثابه موتور محرکه مطالبه‌گری

ترسیم نسبت گروه‌های مختلف با بیانیه «گام دوم انقلاب»، شاید ابتدایی‌ترین اقدامی است که می‌تواند به تحرک این گروه‌ها در این زمینه بینجامد؛ در این میان، اهالی رسانه از آنجا باید سریع‌تر از دیگر اقشار نسبتِ خود را با این بیانیه پیدا کنند که بخش مهمی از وظیفه مطالبه‌گری بر دوش آنان است.

رسانه‌ها به‌ مثابه موتور محرکه مطالبه‌گری، با ترسیم نقشه راه خود برای کمک به تحقق بیانیه، نه تنها راه خود را در این ارتباط پیدا می‌کنند، بلکه در نقش‌آفرینی دیگر گروه‌های اجتماعی نیز موثر هستند.

===================

گزارش از: سید ناصر نعمتی

===================

انتهای پیام/ 3372/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول