اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اول رئیس جمهور:

سرمایه نیروی انسانی بالاتر از ذخایر نفت و گاز کشور است/ ضرورت آسیب شناسی دانشگاه ها

معاون اول رئیس جمهور آسیب شناسی دانشگاه ها را به عنوان بزرگترین رکن اساسی کشور مهم خواند و گفت: سرمایه نیروی انسانی بالاتر از ذخایر نفت و گاز کشور است.

سرمایه نیروی انسانی بالاتر از ذخایر نفت و گاز کشور است/ ضرورت آسیب شناسی دانشگاه ها

به گزارش خبرگزاری فارس از البرز، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور پیش از ظهر امروز در آیین بزرگداشت یکصدمین سالگرد دانشگاه خوارزمی که در سالن همایش این دانشگاه برگزار شد با بیان اینکه استعدادهای بسیاری در کشور داریم که توان بالقوه علمی هستند، اظهار کرد: نباید تصور کنیم که ذخایر نفت و گاز بزرگترین سرمایه برای ایران است، بلکه مهمترین سرمایه که تولید ثروت نیز برای کشور خواهد داشت و ما را به شکوفایی می رساند سرمایه انسانی است.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید از سرمایه های انسانی نهایت استفاده کنیم تا به اهداف علمی خود دست پیدا کنیم، افزود: منابع مالی و اراده سیاسی در بالاترین سطح کشور باید کمک کند تا به توسعه علم و فناوری برسیم که بی تردید جهش بزرگتری را برای ما رقم خواهد زد.

جهانگیری با نظر بر این مطلب که مستندات مراکز رسمی و بین المللی عملکرد ایران در دو دهه اخیر قابل قبول بوده است و دستاوردهای علمی خوبی را کسب کرده ایم، بیان کرد: توسعه علم مقوله ممکن و آرمانی است که همسو با تاریخ ایران و گرایش های دینی در پیام ها و اشعار انقلاب اسلامی نیز به این مهم اشاره شده است که باید قدردان اساتیدی باشیم که خدمات ارزنده علمی بسیاری برای ما داشته است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: تاریخ آموزش عالی کشور جامعه را به تأمل وادار می کند؛ باید بررسی شود در 100 سال گذشته چه خدمات ارزشمندی در این مراکز برگزار شده است و امروز تحولات فناوری را در اختیار داریم.

وی با تأکید بر اینکه حرکت اصلی ما در این جهان پر رقابت دانشگاه ها و مراکز آموزش و عالی است، بیان کرد: اگر به توسعه پایدار همه جانبه فکر کنیم و استقلال و بقای نظام و انقلاب را بخواهیم تنها با زنده بودن دانشگاه ها در همه زمینه ها محقق خواهد شد و نقش آفرینی دانشگاه ها حرف اول را می زند.

جهانگیری افزود: دانشگاه باید نهاد مستقل باشد تا پاسخگوی نیازهای کشور باشند و مشمول توجه دولت و مجلس قرار گیرد و در حوزه های اجتماعی و سیاسی برای برخورد اندیشه ها فعالیت خود و ما نیز موظفیم نیازهای این مجموعه ها برآورده کنیم؛ نیروهای فعال در دانشگاه باید احساس کند در این مجموعه آزاد است همچنین لازم است از روزمرگی فاصله بگیریم، چرا که روزمرگی آفت کشور به شمار می آید.

جهانگیری این بزرگداشت را فرصت مناسبی برای آسیب شناسی بزرگترین رکن اساسی کشور دانست و بیان کرد: طی این برنامه ها میتوان برای آینده بلند مدت کشور نیز برنامه ریزی کرد؛ نگاه به گذشته و بازخوانی مسائل تاریخی ایران می تواند به تقویت فعالیت های علمی خود برسیم؛ این که دانشگاه جندی شاپور افتخار جهان است یک نقطه قوت برای حوزه علمی کشور ایران به شمار می آید.

معاون اول رئیس جمهور مطرح کرد:  یک وقفه و فاصله در حوزه علمی پس از ساخت دانشگاه جندی شاپور به وجود آمده است که ایران از توسعه عقب افتاد؛ لازم است توجه به معلمان و توسعه آموزش را جدی بگیریم؛ شکوفایی و توسعه علم در کل جهان تنها با توجه به مسائل آموزشی محقق خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه مراکز آموزش و عالی کشور باید بیش از بقیه به آینده کشور کمک کند، تصریح کرد: این مراکز باید جهت گیری های علم و فناوری در آینده جامعه را بسنجد و خود را تجهیز کنند، همچنین لازم است سیاست های خود را تعیین و تفهیم کند.

به گفته وی مراکز پژوهشی و دانشگاه ها باید به فرآیند تولید دستاوردها تجهیز و تأمین شوند چرا که باید باور داشته باشیم دانشگاه مبدأ و مرکز همه تحولات است؛ اتفاق سیاسی و اجتماعی نیست که انجام شده باشد و دانشگاهها بدون دخالت بوده باشند.

در حال تکمیل...

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول