اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کردستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس عنوان کرد

خدمات هلال احمر در کردستان/ از کمک به آسیب‌دیدگان حوادث تا آموزش مواجه با مین

مدیر عامل جمعیت هلال احمر کردستان با تشریح اقدامات و خدمات این جمعیت، گفت: جدای از کمک‌های امداد و نجات در استان، به مردم مناطق مرزی آموزش‌های مواجه با مین ارائه می‌شود.

خدمات هلال احمر در کردستان/ از کمک به آسیب‌دیدگان حوادث تا آموزش مواجه با مین

به گزارش خبرگزاری فارس در سنندج، جمعیت هلال احمر از سال ۱۹۰۱ تاسیس شده و یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های مردم‌نهاد، عمومی و غیردولتی کشور است که در چارچوب فعالیت‌های داوطلبانه خدمت می‌کند.

سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر  همواره تلاش می‌کند در کنار سایر تشکل‌های غیردولتی خدماتی را در راستای اهداف جمعیت هلال احمر، حفظ صلح، برقراری سلامت، احترام متقابل در رفتارهای ما با مردم و غیره ارائه کند.

محمدباقر محمدی مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان در جریان بازدید از دفتر خبرگزاری فارس با خبرنگاران این رسانه به گفت‌وگو نشست که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

فارس: وضعیت استان کردستان از لحاظ حوداث غیرمترقبه چگونه است؟

خوشبختانه استان کردستان نسبت به سایر استان‌های کشور از یکسری حوادث و سوانح طبیعی و غیرطبیعی تا حدودی امن‌تر است، شرایط ما از لحاظ بلایای طبیعی نسبت به استان‌های دیگر بهتر است اما مسائل و مشکلات دیگری را که ویژه خودمان است داریم.

حوادث جاده‌ای اولین و اصلی‌ترین حوادث استان کردستان

فارس: چه مشکلاتی؟

با توجه به اینکه استان کردستان از نظر توپوگرافی، یک منطقه کاملا کوهستانی است که دارای جاده‌های پرخطری است و از طرفی جاده‌های استاندارد ما نسبت به استان‌های دیگر کمتر است پس طبیعتا اولین و اصلی‌ترین حوادث ما در استان کردستان معمولا حوادث جاده‌ای است بطوریکه متاسفانه در 11 ماه گذشته بالغ بر 634 مورد حادثه جاده‌ای در استان داشتیم که رقم بالایی است.

وجود 11 پایگاه امداد و نجات جاده‌ای در کردستان

فارس: در حال حاضر هلال احمر در استان کردستان چه تعداد پایگاه دارد؟

سازمان هلال احمر در استان کردستان 11 پایگاه امداد و نجات شامل 10 پایگاه جاده‌ای ثابت و شبانه‌روزی برای پاسخگویی به حوادث احتمالی و یک پایگاه هوایی همراه با بالگرد که در مواقع ضرورت می‌تواند امدادرسانی هوایی انجام دهد را دارد. البته در کنار پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای تیم‌های واکنش سریع را نیز داریم که در صورت وقوع حوادث آماده ورود به عملیات هستند.

تعداد پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای در کردستان کم است

فارس: آیا تناسبی بین تعداد پایگاه‌ها هلال احمر و وضعیت استان وجود دارد؟

متاسفانه هیچ تناسبی بین پایگاه‌های امداد و نجات و طول مسیر جاده‌های استان وجود ندارد ما در حالت عادی و معمول فقط 10 پایگاه امداد جاده‌ای در هشت هزار و 80 کیلومتر از جاده‌های استان داریم که مطمئنا با این تعداد کم پایگاه نمی‌توانیم کل 8 هزار کیلومتر از جاده‌های استان را پوشش دهیم.

البته ما در دستور کار داریم که 6 پایگاه دیگر راه‌اندازی کنیم که حداقل آمار ما به 16 پایگاه ثابت برسد هرچند مطمئنا با 16 پایگاه نیز باز احساس کمبود می‌کنیم چرا که باید زمان حضورمان را در حوادث کاهش دهیم یعنی از لحظه اعلام حادثه تا زمان رسیدن ما سر صحنه نباید بیشتر از حداقل 8 دقیقه طول بکشد اما متاسفانه در حال حاضر حضور ما در عملیات‌ها 12 دقیقه است که زمان زیادی است پس باید با افزایش تعداد پایگاه‌ها این زمان را به استانداردش که همان 8 دقیقه است کاهش دهیم.

وجود 600 نیروی نجات‌گر هلال احمر در کردستان

فارس: وضعیت جمعیت هلال احمر استان کردستان از لحاظ نیرو و منابع انسانی به چه صورت است؟

منابع انسانی جمعیت هلال احمر شامل دو بخش نیروهای رسمی و نیروهای داوطلب است در بخش کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی واقعا کمبود نیرو داریم و بیش از 50 درصد چارت سازمانی ما خالی است اما ما یک پشتوانه عظیم نیروهای مردمی داریم که بصورت داوطلبانه تحت عنوان جوانان امدادگر و داوطلب با ما کار می‌کنند که خلاء موجود را با این نیروها پر می‌کنیم و از این بابت اصلا احساس کمبودی نداریم چراکه در تیم‌های داوطلبانه ما افراد زبده و توانمندی با ما کار می‌کنند.

در مجموع در کل استان کردستان 600 نفر نیروی نجات‌گر، آموزش‌دیده و متخصص داریم که در قالب 120 تیم عملیاتی عملیاتی متشکل از امدادگران و نجات‌گران خبره برای مقابله با بحران‌ها و مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی سازماندهی شده‌اند و در آماده‌باش کامل هستند.

با توجه به اینکه هلال احمر یک سازمان مردم نهاد است اساس کارهای ما داوطلبانه است و بیشتر جوانان و عزیزان بصورت داوطلبانه بدون هیچ چشم‌داشت مالی و امتیازی، صادقانه و بی‌منت براساس اصول اساسی جمعیت هلال احمر خدمت می‌کنند.

فارس: خدمت‌رسانی اعضای جمعیت هلال احمر بیشتر در چه بخش‌هایی است؟

ما به عنوان یک سازمان غیرسیاسی و صرفا اجرایی، بی‌طرف و بی‌غرض در مسائل سیاسی، سعی می‌کنیم خدمات‌مان برای همه مردم باشد.

در حوزه خدمت‌رسانی برای ما نه رنگ، نه نژاد، نه قوم، نه مذهب و نه مرز تفاوتی نمی‌کند بلکه هر کسی به عنوان یک انسان در هر کجای دنیا اگر نیاز به خدمت داشته باشد ما وظیفه داریم که به آن خدمت‌رسانی کنیم.

اصل وظیفه هلال احمر امداد و نجات و آموزش همگانی است که در همین راستا دو معاونت تحت عنوان معاونت امداد و نجات و دیگری معاونت آموزش و پژوهش داریم.

آموزش‌های ما به دو رده سنی زیر 29 سال و بالای 29 سال تقسیم می‌شود که در رده سنی زیر 29 سال که حوزه جوانان را پوشش می‌دهد آموزش‌های ما از مهد‌کودک‌ها آغاز می‌شود تا به مدرسه و دانشگاه می‌رسد.

در مهدهای کودک‌ ما کانون غنچه‌های هلال را داریم که سعی می‌کنیم آموزش‌هایی ارائه دهیم که هم  بهینه‌سازی و هم فرهنگ‌سازی شود، یعنی آموزش‌های امداد و چگونگی مقابله با حوادث و سوانح را از سنین کودکی آموزش می‌دهیم که در بچه‌ها نهادینه شود چرا که با توجه به اینکه کشور ما یک کشور حادثه‌خیز است مردم ما در تمام سنین باید آمادگی و تاب‌آوری لازم در مقابل حوادث و سوانح را داشته باشند.

در حوزه جوانان علاوه به غنچه‌های هلال، کانون‌های دانش‌آموزی و دانشجویی را نیز داریم که در قالب طرح‌های مختلف آموزش‌های لازم را می‌بینند البته در کنار اینها و در بخش داوطلبین بالای 29 سال، کانون طلاب و روحانیون، کانون کارگری و ... را نیز داریم این حوزه مربوط به حوزه توان توانمندان و نیاز نیازمندان است یعنی هر کسی هر توانمندی که داشته باشد در قالب تیم‌های حمایت، هدایت مشارکت و مهارت  سازماندهی می‌شوند.

آموزش مواجه با مین در روستاهای مرزی استان توسط جمعیت هلال احمر

با توجه به اینکه استان کردستان یک استان مرزی است و مطمئنا مین‌هایی از دوران جنگ هشت ساله دفاع مقدس در بخش‌هایی از آن هنوز به جامانده است، ما با هماهنگی صلیب سرخ جهانی آموزش‌هایی را در ارتباط با چگونگی مواجه با مین و مواد منفجره به مردم روستاهای مرزی ارائه می‌دهیم و بیشتر گروه‌های هدفمان مرزبانان، دهیارها، معلمان و دانش‌آموزان هستند.

در حوزه درمان و توانبخشی نیز نیروهای ما فعالیت دارند، در داروخانه هلال احمر استان کردستان معمولا داروهای تک نسخه‌ای و کمیاب برای بیماران خاص را تهیه و عرضه می‌کنیم و خوشبختانه تا امروز هم موفق بودیم و مردم احساس کمبود دارو نداشتند و  امیدواریم در آینده هم کوچکترین مشکلی در بحث تهیه داروهای کمیاب نداشته باشیم.

ساخت‌وساز اندام‌های مصنوعی، خدمات فیزیوتراپی، گفتاردرمانی، شنوایی‌سنجی و ... از دیگر فعالیت‌های هلال احمر در استان کردستان است.

مریوان با 200 هزار نفر جمعیت پایگاه امداد و نجات ندارد

فارس: از مشکلات هلال احمر استان بگویید؟

مشکل اصلی ما در حوزه شهرستان مریوان است که تنها شهرستانی در کشور است که 200 هزار نفر جمعیت دارد اما پایگاه امداد و نجات ندارد، هرچند مریوان یک شهرستان دوردست، حادثه‌خیز با جاده‌ای پرتردد و کوهستانی و حضور تانکرهای حمل سوخت که بالقوه هرکدام یک بمب هستند است اما متاسفانه هیچ پایگاهی در آن وجود ندارد.

البته با رایزنی‌هایی که با نمایندگان مجلس داشتیم و پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم تا چند ماه آینده یک پایگاه امداد و نجات در شهرستان مریوان و خاصتا مرز باشماق مریوان راه‌اندازی می‌کنیم.

فرسودگی ناوگان امدادی جمعیت هلال احمر

یکی دیگر از  مشکلات ما در بحث امدادرسانی، فرسودگی ناوگان امدادی است که البته این مشکل فقط مربوط به کردستان نیست و در کل کشور این مشکل وجود دارد.

متاسفانه با توجه به اینکه در شرایط تحریم هستیم و اکثر خودروهای ما خارجی است برای تعمیر آنها دچار مشکلاتی هستیم که همین امدادرسانی ما را در برخی موقعیت‌ها با مشکل مواجه کرده است البته امیدواریم در آینده این مشکل حل شود.

فارس: استقبال مردم استان کردستان از هلال احمر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خوشبختانه استقبال از هلال احمر در استان کردستان خوب است البته اگر ما بسترسازی کنیم و زیرساخت‌ها را آماده کنیم این استقبال بیشتر هم می‌شود.

با توجه به اینکه استان کردستان در بخش خیرین می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد امروز سازمان جمعیت هلال احمر استان کردستان در بخش خیرین نیز ورود پیدا کرده‌ و مجمع خیرین را تشکیل داده‌ایم و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک کارهای خوب خیرسازی را در استان شروع کنیم.

فارس: در زمان بحران و وقوع حوادث چگونه باید رفتار کرد که بیشترین کمک به آسیب‌دیدگان داشته باشیم؟

نیروهایی که خدمات اجتماعی می‌دهند باید ثابت باشند، فراجناحی باشند و با دولت‌ها عوض نشوند اما در اینجا اینگونه نیست.

از طرف دیگر متاسفانه مسؤولین مدیریت بحران ما از خارج از خانواده جمعیت هلال احمر منصوب می‌شوند و از خود نیروهای هلال احمر که هم توان و هم تخصص مدیریت بحران را دارند و آشنایی و آگاهی کامل به حوادث و سوانح دارند انتخاب نمی‌شوند و همین باعث ناهماهنگی در زمان وقوع حوادث می‌شود.

در زمان حوادث، هر ارگان، سازمان و دستگاهی وظیفه خود را انجام نمی‌دهد همه در کار همدیگر دخالت می‌کنند در واقع هر کدام ساز خودشان را می‌زنند که در مدیریت بحران این آفت است.

اصل و شالوده کار در مدیریت بحران نظم و انضباط است چرا که در یک حادثه، طبیعت نظم خود را از دست داده اگر ما هم با بی‌نظمی وارد شویم مطمئنا نمی‌توانیم اوضاع را سروسامان و مدیریت کنیم.

فارس: برنامه جمعیت هلال احمر استان کردستان برای ایام نوروز چیست؟

در آستانه فرا رسیدن سال نو و شروع مسافرت‌های نوروزی سازمان جمعیت هلال احمر استان کردستان 20 پایگاه نوروزی(هر شهرستان دو پایگاه) برای راهنمایی مسافران نوروزی در ورودی و خروجی تمام شهرستان‌های استان مستقر می‌کند.

با توجه به اینکه استان کردستان یکی از استان‌های حادثه‌خیز و کوهستانی است بنابراین جمعیت هلال احمر استان کردستان بنا به شرایط خاص استان در تمامی نقاط حادثه خیز و مناطق گردشگری نوروزی تیم‌های امدادی را مستقر خواهد کرد و تعداد پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای خود را نیز در جاده‌ها افزایش می‌دهیم بطوری که جدای از 10 پایگاه امداد و نجات ثابت، 6 پایگاه دیگر بصورت موقت در ایام نوروز درجاده‌های استان مستقر می‌کنیم و یک پایگاه امداد و نجات هوایی هم در این ایام آماده خدمت‌رسانی به شهروندان گرامی و مسافران عزیز است.

انتهای پیام/2330/83

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول