اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت مطرح کرد

سطح سواد سلامت مردان ایرانی کمتر از زنان/ آمار ۴ برابری فوت ناشی از بیماری‌های روان در مردان

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اینکه فوت ناشی از بیماری‌های روان در مردان ۴ برابر زنان است، گفت:مردان بیش از زنان در معرض عوامل تهدید کننده سلامت قرار دارند.

سطح سواد سلامت مردان ایرانی کمتر از زنان/ آمار ۴ برابری فوت ناشی از بیماری‌های روان در مردان

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، حامد برکاتی در نشست خبری با موضوع سلامت مردان اظهارداشت: ۱۳ سال است که وزارت بهداشت در ابعاد مختلف همچون آگاه سازی،اصلاح سبک زندگی، حوادث ترافیکی و فعالیت فیزیکی موضوع سلامت مردان را مد نظر قرار داده‌است.

وی با اشاره به اینکه مردان بیش از زنان در معرض عوامل تهدید کننده سلامت قرار دارند، افزود: مردان بیش از زنان سبک زندگی نادرست و ناسالم دارند همچنین سطح سواد سلامت مردان پایین‌تر از زنان است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: چاقی، اضافه وزن، چربی و فشار خون بالا  و اعتیاد ۵ عامل تهدید کننده سلامت مردان در کنار تصادفات است.

برکاتی گفت:زنان ۲ تا ۳ درصد بیشتر از مردان واجد بیمه‌های عمومی و مکمل‌اند همچنین در مردان ابتلا به بیماری روانی منجر به مرگ در آنها ۴ برابر زنان است.

برکاتی در ادامه به تدوین اولویت‌های شش گانه‌ در حوزه سلامت مردان اشاره کرد و بیان داشت:سه مورد از این موارد  سبب پیشگیری از مرگ مردان و سه مورد هم سبب پیشگیری از ناتوانی ناشی از بیماری در مردان می‌شوند.

وی افزود: بیماری‌های قلبی عروقی، حوادث و سرطان‌ها مواردی هستند که منجر به مرگ در مردان می‌شوند. همچنین ۱۱ علت مرگ مردان ۳۰ تا ۷۰ ساله در کشور، بیماری‌های قلبی عروقی، حوادث ترافیکی، سکته‌ها، دیابت، سرطان دستگاه گوارش، خشونت، سرطان ریه، فشار خون، خودکشی و بیماری‌های تنفسی است.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت گفت: از دیگر موارد منجر به بیماری در مردان ۳۰ تا ۷۰ ساله شامل اختلالات روانی، اختلالات اسکلتی، اختلالات باروری و جنسی که در ۲۵ درصد موارد برای مردان مشکل آفرین است.

وی به خدمات جامع سلامت اشاره کرد و گفت: انتظار داریم سالانه ۳۲ درصد از مردان برای دریافت خدمت به مراکز جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشتی مراجعه کنند ولی میزان مراجعه مردان به این مراکز بسیار کمتر است.

برکاتی خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد جمعیت کشور در سامانه سیب ثبت نام شده‌اند و اگر برای دریافت خدمت مراجعه نکنند از طریق فراخوان تلفنی با آنها ارتباط می‌گیریم. در عین حال قرار است طرحی به صورت پایلوت اجرا شود تا برخی از مراکز سلامت در نوبت بعد از ظهر هم فعال باشند.

وی گفت: درحال حاضر در بسیاری از شهرستان‌های کشور خدمات‌مان را به محل کار برده‌ایم و غربالگری سلامت را به طور هماهنگ در محل کار مردان انجام می‌دهیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول