اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

راهنمای کتاب اندیشه| 5

کتابی درباره انسان و مسئولیت

استاد صفایی حائری در کتاب مسئولیت و سازندگی، تربیت فردی و جمعی را مهمترین مسئولیت انسان می‌داند.

کتابی درباره انسان و مسئولیت

خبرگزاری فارس، گروه اندیشه: استاد علی صفایی حائری (عین صاد) شخصیتی برجسته و نافذ در حوزه تربیت دینی و اخلاقی است که با بیانی تازه معارف تربیتی دین را طرح کرده است. از جمله مهم‌ترین نوشته‌های استاد صفایی نخستین کتاب اوست که نام «مسئولیت و سازندگی» در دوران جوانی نگاشته است.
مسئولیت و سازندگی کتابی است در ده فصل. در این کتاب موضوعاتی نظیر مسئولیت، تربیت، تدبر، تعقل و تفکر، همچنین مسئولیت مضامین محوری به حساب می‌آیند. از جمله نکات قابل توجه در نوشته‌های استاد صفایی نثر صمیمانه او و نگاهی متفاوت به مفاهیم قرآنی و تربیتی است. او در جایی در کتاب مسئولیت و سازندگی می‌گوید: «ما عاشق آفریده شده ایم، با سنجش و مقایسه، معشوق و معبود را انتخاب می کنیم. عشق و نفرت و ترس در ما هست. ما با شناخت ها و مقایسه ها، به این ها جهت می دهیم و آنها را رهبری می کنیم.»
همچنین در جایی دیگر درباره خصلت اساسی انسان یادآور اهمیت تربیت می‌شود؛ «مسأله ی تربیت و سازندگی بزرگترین مسئولیت ما در این قرن وحشی است. این اولین مسأله است، زیرا هر بقّالی، بنّایی، نجّاری، طبیبی و مهندسی باید قبلاً تربیت شود و نه تنها تربیت که مربی دیگران هم باشد. این سازندگی اوّلین و بزرگترین وظیفه است و با سایر مشاغل و برنامه ها منافات ندارد.... هرکس در هر کجا می تواند مربی و سازنده باشد. چراغ روشن در هر کجا باشد می تواند نور بپاشد و راه ها را روشن کند.»
استاد صفایی در این متن راه به دست آوردن شناخت را در تفکّر و تجربه می داند و معتقد است تفکّر، سنگ اول رشد انسان و زیربنای تربیت او و سرنخ این کلاف سردرگم است. به نظر او؛ شناخت و انتخاب و عمل نتیجه ی تدبّر و تفکّر و تعقّل است و این هر سه نیاز به کسی دارند که آنها را رهبری کند و کنترل نماید.
کتاب مسئولیت و سازندگی، کتابی مهم در فهم روش دینی تربیت اسلامی است و نگاهی متفاوت را در این زمینه به وجود می‌آورد.
کتاب توسط انتشارات لیل‌القدر در ۳۵۷ صفحه با قیمت ۲۱۵۰۰ تومان منتشر شده است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول