اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

حبیبی:

دانشگاه خوارزمی موزه آموزش عالی می‌شود

رئیس دانشگاه خوارزمی گفت: ساختمان پروین اعتصامی دانشگاه قرار است در اردیبهشت سال آینده به عنوان موزه آموزش عالی شناخته شود.

دانشگاه خوارزمی موزه آموزش عالی می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، جشن یکصدمین سال تاسیس دانشگاه خوارزمی چهارم اسفند با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در تالار ابوریحان دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار می‌شود.

عزیزالله حبیبی رئیس دانشگاه خوارزمی در نشست خبری بعدازظهر امروز گفت: پیشینه دانشگاه در سال‌های دهه آخر قرن ۱۳هجری است به طوری که مدارس متعددی در کار مکتب‌خانه‌ها شکل گرفت.

وی افزود:ساختمان پروین اعتصامی دانشگاه را در ۸۵سال قبل توسط مارکوف روسی ساخته شد که اکنون با تعمیر آن قرار است در اردیبهشت سال آینده به عنوان موزه آموزش عالی شناخته شود که در آن آرشیوی از آموزش عالی وجود داشته باشد.

حبیبی اضافه کرد:در سال ۱۳۸۷برنامه نودمین سال دانشگاه را طراحی و اجرا کردیم اما مجموعه فعالیت هایی که مربوط به یکصدمین سال تاسیس است از ۴سال قبل هدف گذاری شد.
وی ادامه داد:در طول زمان دوره قاجار بعد از ۳سال بحث و جدل توانستیم در شورای ملی دارالمعلم را در مقطع ابتدایی و متوسطه تاسیس کنیم که اساتید آن افرادی همچون پورفسور حسابی و محمد غریب بودند که در دارالمعلمین عالی فعالیت می کردند البته باید به این نکته اشاره کنم که آن زمان ما اساتید خارجی هم داشتیم.
حبیبی تصریح کرد:در دهه ۷۰تا ۹۰ما در شرایطی بودیم که ضرورت تغییر ماموریت وجود داشت اما نام دانشگاه ما تربیت معلم باقی ماند که در نهایت در سال ۱۳۹۰شورای عالی انقلاب فرهنگی با نام خوارزمی موافقت کرد که در این رابطه در سال ۹۳دانشکده علوم اقتصادی را راه‌اندازی کردیم و در ادامه به طور کلی ۱۶دانشکده و ۱۱پژوهشکده و مرکز پژوهشکده افتتاح شد که در حال حاضر ۱۳هزار دانشجو در تهران و کرج داریم.

نخستین مؤسسه تربیت معلم کشور برای مدارس ابتدایی با عنوان دارالمعلمین مرکزی توسط میرزاابوالحسن خان فروغی در 15 شهریور سال 1297شمسی در تهران در ساختمان وزارت فرهنگ واقع در تخت زمرد تاسیس شد. از طرفی به دلیل افزایش مدارس و نیاز آموزگاران تعلیم دیده در مهر 1307 تبدیل دارالمعلمین مرکزی به دارالمعلمین عالی با اهداف جدید به تصویب شورای عالی معارف وقت رسید.

وی ادامه داد: در آذر 1308 قانونی در خصوص اصلاح اساسنامه و کمک به دارالمعلمین عالی و استخدام فارغ‌التحصیلان آن به تصویب مجلس شورای ملی رسید. دارالمعلمین به دو قسمت علمی و ادبی تقسیم شد که در این رابطه به دلیل گسترش رشته‌ها در سال 1311 درالمعلمین عالی به ساختمان نگارستان منتقل و در سال 1312 نام دارالمعلمین عالی به دانشسرای عالی تغییر یافت. این در حالی است که در سال 1342 هیأت وزیران دانشسرای عالی را منحل کرد و سازمان تربیت معلم و تحقیقات تربیتی را جایگزین آن کرد.

رئیس دانشگاه خوارزمی خاطرنشان کرد: پس از تاسیس وزارت علوم و آموزش عالی در سال 1346 مجددا سازمان یاد شده به عنوان دانشسرای عالی زیر نظر وزارت قرار گرفت. این در حالی بود که در سال 1353 با تصویب شورای گسترش آموزش عالی نام دانشسرای عالی به دانشگاه تربیت معلم تغییر یافت و اداره آن به صورت هیأت امنایی درآمد. از طرفی با تاسیس دانشگاه توسعه برنامه تربیت دبیر در سطح کشور جزو اهداف آن قرار گرفت ودانشسراهای عالی در شهرهای زاهدان، سنندج و یزد تاسیس شد و مدرسه‌های علوم اراک و کاشان تحت پوشش دانشگاه تربیت معلم قرار گرفتند.

حبیبی اضافه کرد: در سال‌های 1366 و 1368 شعبه‌های این دانشگاه تربیت معلم در شهرهای سبزوار و تبریز تاسیس شده و در سال 1369 با تصویب شورای گسترش آموزش عالی تمام واحدهای وابسته به شوراهای دانشگاه از آن جدا و مستقل شدند. این در حالی است که با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در 11 بهمن سال 90 دانشگاه تربیت مدرس به دانشگاه خوارزمی تغییر نام یافت که توسعه و هم افزایی فعالیت‌های آموزشی پژوهشی طبق مصوبه 24 اسفند سال 93 شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم اقتصادی به دانشگاه خوارزمی الحاق شد.

وی افزود: در حال حاضر این دانشگاه دارای 5 معاونت،‌16 دانشکده،‌4 مؤسسه تحقیقات، 5 پژوهشکده، یک قطب علمی و 480عضو هیأت علمی شامل 46 استاد، 98 دانشیار، 313 استادیار و 23 مربی است.

رئیس دانشگاه خوارزمی درباره مشاهیر دانشگاه خوارزمی گفت: دانشگاه خوارزمی دارای مشاهیر صاحب نام است که می‌توان به محمدعلی رجایی که سال‌های 1335 تا 1338 در این دانشگاه تحصیل می‌کرده،‌ اشاره کرد. همچنین غلامحسن مصاحب پدر ریاضیات جدید،‌ عبدالعظیم قریب ادیب معاصر و بنیانگذار دستور زبان و ادبیات فارسی نوین، عبدالکریم قریب پدر علم زمین‌شناسی و پروین اعتصامی شاعر نامدار معاصر نام برد.این در حالی است که دانشگاه خوارزمی طی سال‌های گذشته افتخار معرفی 6 چهره ماندگار علمی به کشور را داشته است. که می‌توان به علی شریعتی، احمد مجد، آیت‌الله سیدمحمد موسوی بجنوردی، شهربانو عریان، شکوه نوابی‌نژاد و علیرضا مدقالچی اشاره کرد.

حبیبی ادامه داد: دانشگاه خوارزمی دارای استادان نمونه در سطح کشور در 17 سال گذشته است. این در حالی است که ما بالغ بر 260 رشته گرایش آموزشی و تحصیلات تکمیلی داریم که نیمی در تهران و نیمی در کرج تحصیل می‌کنند. به طور کلی باید اشاره کنم که 55 درصد از دانشجویان ما در تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در دوران جنگ دانشگاه خوارزمی خدمات زیادی را به جامعه داده است، گفت:‌در زمان موشک‌باران تهران دشمن تبلیغات زیادی می‌کرد مبنی بر اینکه تهران را مورد هدف قرار داده است که در این زمان تنها دانشگاهی که دایر بود دانشگاه خوارزمی بود که در آن زمان صدا و سیما از فعالیت‌های دانشگاهی ما گزارش تهیه می‌کردند. اکنون افتخار ما این است که 45 شهید دانشجو داریم.

رئیس دانشگاه خوارزمی درباره دانشجویان خارجی ادامه داد: در حال حاضر ما از 11 کشور دانشجوی خارجی داریم که بیشتر آنها در تحصیلات تکمیلی پذیرش شده‌اند. البته باید بگویم ما در 4 اتحادیه بین‌المللی عضو هستیم و در فرایند شاخص حرکت در حوزه بین‌الملل در تبادل استاد و دانشجو فعالیت خوبی داریم.این در حالی است که  دانشگاه خوارزمی با کشورهای اروپایی به عنوان دانشگاه هماهنگ کننده توانسته ارتباط خوبی برقرار کند به طوری که 17 پروژه علمی پژوهشی در حال اجراست. البته دانشگاه ما با کشور اتریش رابطه تنگاتنگی دارد به طوری که تا اواخر اسفند سال جاری همایشی را با این کشور در خصوص فعالیت‌های علمی در حوزه آب، برق، انرژی و محیط زیست خواهیم داشت.

حبیبی یادآور شد: بیشتر از دانشجویان خارجی ما در مقطع کارشناسی مربوط به کشور افغانستان است و در دوره تکمیلی نیز کشورهای عراق، تونس، لیبی، ایتالیا و فرانسه هستند. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که توسعه زیرساخت برای بین‌المللی شدن امری بدیهی است اما ملزومات آن اهمیت دارد. به طوری که ما اگر دنبال معرفی انقلاب هستیم باید فرهنگ ایران را به دانشجویان خارجی انتقال دهیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول