اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

فارس گزارش می‌دهد

اشتغال پایدار دغدغه زنان سرپرست خانوار

طرح‌های اشتغال‌زایی ویژه زنان سرپرست خانوار، نیازمند منابع مالی و فضای کافی برای کارآفرینی مستمر و پایدار است.

 به گزارش خبرگزاری فارس از داراب، آخرین قدم‌هایش را در اوج خستگی برمی‌دارد. به قدری خسته و ناتوان شده که گویی معلق میان زمین و هوا در حرکت است. رمقی برایش باقی نمانده اما برای تامین معاش خانواده و فرزندانش ناچار است شرایط موجود را تحمل کند.

خورشید آخرین تیغه خود را از آسمان جمع کرده و زمین را از روشنایی بی‌نصیب ‌می‌کند. انتهای کوچه، درب آهنی زنگ زده و رنگ و رو رفته‌ای با اولین تکان باز می‌شود. وارد حیاط کوچک خانه شده و دختربچه‌ای که باعجله و نشاط کودکانه به سمت او می‌دود را در آغوش می کشد.

- سلام مامان، لباسی که اون روز تو مغازه نشونت دادم رو برام خریدی؟ همون که پوشیدم، گفتی اندازه‌ات هست...

 صدای کودک به نجوای لالایی می‌ماند که گوش خسته‌اش را نوازش می‌دهد. انگار سالها است خواب راحتی نکرده و اکنون نیاز به تجدید قوا دارد.

  داخل ساختمان محقر و کوچکی که با ابتدایی‌ترین امکانات پر شده، مشغول تدارک شام می‌شود اما خوراکی مناسبی در یخچال نیست بنابراین امشب نیز مانند بسیاری از شبهای دیگر باید با غذایی ساده بچه‌ها را مجاب و پس از آن، آنها را با وعده غذایی مجلل به روزهای آینده امیدوار کند.

موقع شست‌وشوی ظروف و نظافت آشپزخانه متوجه می‌شود که از حجم زیاد کار در تولیدی لباس، سوزن‌هایی که برای سنگ‌دوزی لباس‌ها مدام بر انگشتانش فرو رفته آنها را خراشیده و از لابه‌لای خراش‌ها چند قطره خون جاری می‌شود.

 پسر نوجوانی وارد خانه می‌شود.

- مامان سلام، شهریه کلاس تقویتی من بالاخره جور شد؟
- علیک سلام، مامان جان با صاحب کارگاه هماهنگ کردم قرار شد یه هفته دیگه مساعده بده.
- اوه هنوز یک هفته دیگه باید صبر کنم!؟ مامان خانم! اون دفعه هم گفتی یک هفته دیگه... پس دستمزدت این ماه چی شد؟
- رفت برای اجاره‌خونه...

بغض گلویش را می‌فشارد چهره از فرزندانش مخفی می‌کند که آنها نظاره‌گر اشکهایش نباشند.

دخترک: فردا جشن تولد دوستم ناهیده، اگه بدونین اتاق پذیرایی‌شون رو چه تزیین قشنگی کردن با تم سیندرلا،  تازه یک لباس پرنسسی هم براش خریدن که برای مراسم بپوشه، کلی کادوهای قشنگ براش میارن. باباش براش دستبند طلا خریده... راستی مامان تولد من کی هست؟

می‌ایستد و با خیال لباس سیندرلا، دامن لباسش را با دست‌های کوچک خود می‌گیرد و کف اتاق می‌چرخد.  

و مادر باز دور از چشم بچه‌ها اشک می‌ریزد در حالی که سوزش زخم قلبش از زخم‌های دستش بیشتر است. به طوفانی‌ترین روزهای عمرش فکر می‌کند و به مردی که بی‌خبر او را با دو فرزند رها کرده است...

 این قصه تکراری زنان سرپرست خانوار است. عابران خسته‌ای که بدون اینکه به آنها توجه کنیم و درد آنها را بشناسیم، درمیان کوچه و خیابان‌ها از کنار ما عبور می‌کنند و گاه همسایه، همشهری یا هم‌وطن ما هستند.

 زنانی که عزم خود را جزم کرده‌اند حتی در عمق پلیدی نیز شرافتمندانه زندگی ‌کنند، زیر بار پیشنهادهای بی‌شرمانه نروند و هر چه بار مسؤولیت زندگی سنگین‌تر شود بار عفت و حیای آنها نیز بیش از پیش رخ می‎‌نماید.

  زنان سرپرست خانوار یکی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه و نیازمند توانمندسازی و حمایت همه‌جانبه هستند. ایجاد اشتغال پایدار برای زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست از مولفه‌هایی است که در توانمندسازی آنها به ویژه در ابعاد اقتصادی و درآمدزایی موثر است.

آمار دهه 90 نشان می دهد که یک دهم خانوارهای موجود در کشور توسط زنان اداره و تغذیه مالی می‌شوند این در حالی است که در نمودارهای اقتصادی، 43 درصد این زنان در دهک پایین درآمدی و فقط 13 درصد در دهک بالای درآمدی قرار می‌گیرند بنابراین زنان سرپرست خانوار با قرارگرفتن در طبقات فرودست،  در ساختار کلی جامعه بسیار آسیب‌پذیر هستند.

به دلیل عدم حمایت، تعداد زیادی از زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست جذب مشاغل کاذب می‌شوند. توانمندسازی این قشر از جامعه، مستلزم گسترش حمایت اجتماعی، ارائه آموزش‌های کارآفرینی و ایجاد فرصت‌های شغلی برابر برای آنان است.

در خانواده‌هایی که زنان به عنوان سرپرست خانوار برای بقای آن تلاش می‌کنند مشکلات اقتصادی مضاعف است  و گاه علاوه بر این مشکلات، آسیبهای اجتماعی نیز گریبانگیر این خانواده‌ها می‌شود.

طی روزهای اخیر با همت تعدادی از نیک‌اندیشان، موسسه خیریه محبین کریم اهل بیت(دارابگرد) در داراب راه‌اندازی شد. این موسسه با رویکرد اشتغال زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست و ایجاد رونق اقتصادی در میان این قشر کار خود را آغاز کرده است.

طرح‌های اشتغالزایی در یک قدمی اجرا قرار می‌گیرند

مدیر موسسه کریم اهل‌بیت(ع) داراب می‌گوید: موسسه خیریه محبین کریم اهل بیت (دارابگرد) با رویکرد اشتغال‌زایی زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست افتتاح شده و یک شرکت تعاونی با همین نام زیر نظر خیریه ثبت شده است.

سلمه بلاغی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در داراب اظهار می‌کند: این مرکز با تعدادی از زنان سرپرست خانوار آغاز به کار کرده و زنان دیگری نیز متقاضی همکاری با ما هستند که به دلیل کمبود فضا برای پذیرش آنها محدودیت داریم.

وی بیان می‌کند: شرکت تعاونی محبین اهل‌بیت(ع) طرح‌های توجیهی بسیاری در حیطه اشتغالزایی دارد که برای اجرای این طرح‌ها نیاز به بودجه و فضای کافی است.

این کارآفرین دارابی اضافه می‌کند: حمایت معنوی از سوی مسؤولان به ویژه امام جمعه داراب وجود دارد اما حمایت مادی و اختصاص بودجه به این طرح ها ناچیز است در حالی که یکی از طرح‌های این موسسه در همایش ملی «خیر ماندگار» که 10 و 11 دی ماه جاری در تهران برگزار شد به عنوان سه مقاله برگزیده در سطح کشور انتخاب شده است.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از طرح های توجیهی محبین موسسه کریم اهل بیت به اداره کار و امور اجتماعی و سازمان بهزیستی ارائه شده است، می‌گوید: چنان چه مسؤولان به موسسه وام کم‌بهره‌ای ارائه دهند سه طرح اشتغال‌زایی ثبت شده، به مرحله اجرا می‌رسد.

بلاغی موسسات خیریه را پل ارتباطی میان مردم و خیرین می‌داند و خاطرنشان می‌کند: برای راه‌اندازی موسسه خیریه کریم اهل‌بیت(ع)، تاکنون بالغ بر ۶۰ میلیون تومان از سوی خیرین گراش، داراب و تهران جمع‌آوری و هزینه شده همچنین بخشی از منابع مالی از یک وام قرض الحسنه تامین شده است.

مدیر موسسه کریم اهل‌بیت(ع) داراب بیان می‌کند: برنامه‌ریزی جهت ایجاد این مرکز از خرداد ماه امسال و همزمان با میلاد امام حسن(ع) آغاز شد و درصدد افتتاح شعبه دوم آن در جنت شهر هستیم.

وی تاکید کرد: خرید مردم از این مرکز، توسعه و رونق آن را به دنبال دارد و قدمی مثبت در جهت اجرای راهبردهای اقتصاد مقاومتی است.

 بلاغی بابیان اینکه هماهنگی لازم جهت برندسازی تجاری صورت گرفته است، اظهار می‌کند: موسسه کریم اهل بیت، مجوز سیب سلامت را از شبکه بهداشت دریافت کرده و کارکنان آن پس از انجام تست‌های بهداشتی، کارت سلامت دریافت می‌کنند.

مدیر موسسه کریم اهل‌بیت(ع) می‌گوید: این مرکز با حضور زنان سرپرست خانوار، انواع مختلف صیفی‌جات و سبزیجات فصلی را به شکل خرد شده و بسته بندی عرضه می‌کند و کمک موثری به آشپزی خانگی یا رستوران‌ها است.

وی اضافه می‌کند: مراحل شست‌وشو و خرد کردن سبزیجات و صیفی‌جات مورد استفاده، توسط دستگاه‌های مخصوص و به صورت مکانیزه، در محیطی بهداشتی انجام می‌شود.

بلاغی خاطرنشان می‌کند: در این موسسه علاوه بر اشتغالزایی، دوره‌های آموزشی بهداشت عمومی، احکام شرعی، مشاوره و روانشناسی به صورت رایگان برای زنان سرپرست خانوار برگزار می‌شود.

 رونق موسسات خیریه در گرو حمایت مردم

یکی از مددجویان موسسه محبین کریم اهل‌بیت(ع) به خبرنگار فارس می‌گوید: زنان سرپرست خانواده، مسؤولیت سنگینی به عهده دارند و برای تامین معاش فرزندان خود در مقایسه با خانواده‌های دیگر، متحمل مشقت و سختی فراوانی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل اعتیاد همسرش به مواد صنعتی و سوءرفتارمداوم او در خانواده، هفت سال پیش متارکه کرده است، ادامه می‌دهد: برای یک زن مطلقه در شرایط من تامین معاش اعضای خانواده دشوار است و حضور در مرکز خیریه کریم اهل بیت، نقطه امیدی برای من و سایر مددجویان این موسسه است.

این بانوی دارابی بیان می‌کند: سه فرزند دختر 17، 14 و 13 ساله دارم که فرزند اولم در دوران عقد به سر می‌برد و برای خرید جهیزیه او با مشکل مالی مواجه هستم همچنین تامین هزینه‌های تحصیل دو فرزند دیگرم و مخارج دیگر نیز از مسائلی است که فشار اقتصادی را دوچندان می‌کند.     

وی اظهار می‌کند: رونق‌بخشی به کسب و کار مراکزی که زنان سرپرست خانواده در آن مشغول به کار هستند کمک موثری به تامین معاش خانواده‌های آنها است بنابراین با حمایت مردم و خرید بیشتر از موسسه کریم اهل‌بیت(ع) رونق اقتصادی ایجاد شده و مدیر موسسه نیز می‌تواند برای جذب نیروهای متقاضی کار اقدام کند.  

گزارش: سمیه انصاری‌فرد

انتهای پیام/76020

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول