اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

رئیس گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم هشدار داد

خطر سقوط گردشگران از ارتفاعات شمالی البرز به دلیل کندوکاو برای یافتن اشیای باستانی

رئیس گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به کند و کاو برای اشیای باستانی و ایجاد خطر برای گردشگران و تغییر توپوگرافی در ارتفاعات شمالی البرز هشدار داد.

 خطر سقوط گردشگران از ارتفاعات شمالی البرز به دلیل کندوکاو برای یافتن اشیای باستانی

همایون خوشروان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد: یکی از نگرانی‌هایی که امروز شاید توپوگرافی استان مازندران را تحت تأثیر قرار داده، بحث کندوکاو در زمینه یافتن میراث فرهنگی و کاوش‌هایی است که در زمینه باستان‌شناسی صورت می‌گیرد.

وی افزود: ارتفاعات البرز شمالی روی تپه ماهورهایی که در بخش جنوبی دریای خزر واقع شده در ادوار گذشته مکانی برای احداث قلعه‌های دفاعی در مقابل مهاجمان سرزمین توران و شمالی که به سمت ایران حمله‌ور می‌شدند بوده که در دوران اشکانیان و ساسانیان قلعه‌های وسیعی روی ارتفاعات ساخته شده که می‌توانیم این قلعه‌ها را در محور فیروزکوه، منطقه بندپی بابل و آمل روی ارتفاعات مشاهده کنیم.

 

 

رئیس گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: طی بررسی‌های میدانی از جنوب بابل مشاهده شد که خیلی از تپه‌ها دچار کنده‌کاری شده و روزنه‌ها و چاه‌‌هایی که به‌صورت دستی توسط برخی افراد ایجاد شده به همین شکل در طبیعت رها شده و این چاله‌ها پر نشده که می‌توانند کانون خطر برای سقوط کودکان و نوجوانان باشد.

خوشروان بیان کرد: متأسفانه امروزه کندوکاوها برای یافتن اشیای گران‌قیمت، عتیقه‌جات و یا جواهرات و به‌اصطلاح دفینه موجب شده کندوکاری‌هایی روی ارتفاعات صورت گیرد که این کندوکاری‌ها وقتی در طبیعت رها می‌شود می‌تواند باعث بروز حوادث خطرناکی برای سلامتی انسان شود.

 

 

وی با اشاره به اینکه ارتفاعات دامنه‌های شمالی البرز مناطقی هستند که بسیار مستعد راندگی بوده و می‌بینیم روی قله این ارتفاعات سوراخ‌های بزرگی کنده می‌شود که عمدتاً عمیق هستند، گفت: به‌ مرور زمان جمع شدن آب باران موجب می‌شود که مواد رُسی که بسیار  حالت پلاستیکی دارد، این آب را در خود جذب کرده و به‌راحتی راندگی و رانش زمین را رقم زنند و می‌توانند موجب زمین لرزش و بروز راندگی در مناطق بسیار پُرشیب شوند.

رئیس گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم ادامه داد: این نوع عوارض را در ارتفاعات بخش جنوبی بابل در محور بندپی شرقی تا بندپی غربی بسیار زیاد داریم به‌ویژه در حوزه ارتفاعاتی که در منطقه خشرودپی بابل واقع شده است، این‌ موضوع باتوجه به اینکه در بالای ارتفاعات قرار دارد، در صورت بی‌توجهی گردشگران، منجر به سقوط آنان به داخل این گودال‌ها شود.

 

 

خوشروان تصریح کرد: برداشت بی‌رویه از آثار باستانی و میراث فرهنگی موجود در تپه‌های باستانی منطقه البرز شمالی سبب از بین بردن آثار معماری و هنری می‌شود که به‌نوعی میراث فرهنگی ما محسوب می‌شوند و لازم است سازمان میراث فرهنگی به شکل توانمندتری وارد این عرصه شوند و بتوانند با نظارت صحیح و مدیریتی کارآمد اینگونه فعالیت‌ها را مهار کند.

وی با تأکید بر اینکه باید تمهیداتی برای حفاظت از منابع طبیعی اندیشیده شود تا مانع از بروز مخاطرات در این مناطق شود، خاطرنشان کرد: نظارت اداره‌کل منابع طبیعی، اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در جلوگیری از این اقدام بسیار مؤثر خواهد بود.

رئیس گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: با توجه به اینکه ظرفیت بسیار خوب و مناسبی در این تپه‌ها وجود دارد اداره کل میراث فرهنگیی، صنایع دستی و گردشگری مازندران می‌تواند با ایجاد انگیزش در جامعه محلی شرایطی را فراهم کند و با آموزش افراد را به سمت‌وسویی سوق دهد تا کاوش‌های باستان‌شناسی در سطح این مناطق انجام شود و بتوانند چهره قدیمی منطقه البرز شمالی را بازسازی کنند.

 

 

خوشروان با اشاره به اینکه باید با قرار دادن اطلاعات ارزشمند در این زمینه در اختیار هموطنان به لحاظ گردشگری و آموزش‌های باستان‌شناسی  رغبت لازم را در جوانان به‌وجود آورد، گفت: مدیریت این موضوع می‌تواند از ارکان مهمی باشد که سازمان‌های اجرایی استان را به سمت و سوی تعامل و همکاری مشترک دعوت کند تا شاهد رونق گرفتن این بخش از فعالیت‌های ارزشمند اقتصادی و اجتماعی در استان مازندران باشیم.

 

 

انتهای پیام/86034/ح/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول