اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

نقد کتاب؛

پرسش از ناسیونالیسم و هویت ملی

جلسه نقد کتاب «ایران در پنج روایت»؛ بازخوانی روایت‌های شریعتی، آل‌احمد، مطهری، زرین‌کوب و مسکوب از هویت ملی با حضور نویسندۀ کتاب، سیدجواد میری برگزار می‌شود.

پرسش از ناسیونالیسم و هویت ملی

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه فارس؛ نشست نقد کتاب «ایران در پنج روایت» _بازخوانی روایت‌های شریعتی، آل‌احمد، مطهری، زرین‌کوب و مسکوب_ نوشته سیدجواد میری که چندی پیش توسط انتشارات نقد فرهنگ روانه بازار شد، توسط انجمن علمی ادیان ابراهیمی در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌شود.

بحث هویت ملی و ناسیونالیسم همیشه بحثی داغ بوده است و نوشته‌ها و سخنرانی‌های متعدد در مورد این موضوع نوشته و ایراد شده‌اند و بحث‌های آن با جنجال و هیاهو همراه بوده است. کتاب «ایران در پنج روایت»، بازخوانی روایت‌های پنج شخصیت است که در این مورد نظرات خود را بیان کرده‌اند. کتاب پنج فصل دارد. فصل اول زبان و هویت ملی در نگاه شریعتی و فصل دوم بازخوانی انتقادی روایت مطهری از ناسیونالیسم ایرانی نام دارد. فصل سوم بازخوانی روایت جلال آل احمد از هویت ایرانی و فصل چهارم بازخوانی روایت عبدالحسین زرین کوب از ایرانیت است. فصل پنجم به شاهرخ مکسوب، نویسنده و محققی می‌پردازد که چندان درباره وی کار جدی نشده است؛ این فصل به هویت ایرانی و زبان فارسی در روایت شاهرخ مسکوب می‌پردازد.

نویسنده در این بازخوانی درصدد است تا به نوعی بازاندیشی در خصوص هویت ملی، تنوع زبانی، زبان مادری و... در جامعه ایرانی و تامل در باب مناسبات قدرت در ایران معاصر و نسبت میان سه حوزه فرهنگ و سیاست و اقتصاد مبادرت ورزد.

در نشست نقد کتاب «ایران در پنج روایت»، باقر طالبی‌ دارابی، عضو هیئت علمی گروه دین‌پژوهی دانشگاه ادیان و مذاهب، در حضور سیدجواد میری، نویسنده کتاب، به نقد این کتاب خواهد پرداخت.

این نشست دوشنبه ۲۹ بهمن ۹۷ ساعت ۱۴ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول