اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

تولید محصولات هزار رنگ با چاپگرهای سه بعدی

دانشمندان هلندی با استفاده از فناوری نانو و نوعی الکل خاص موفق به تولید محصولاتی با استفاده از چاپگرهای سه بعدی شده اند که در هر بار نگاه کردن به آنها رنگ خاص و متفاوتی پیدا می کنند.

تولید محصولات هزار رنگ با چاپگرهای سه بعدی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، دانشمندان هلندی با استفاده از فناوری نانو و نوعی الکل خاص موفق به تولید محصولاتی با استفاده از چاپگرهای سه بعدی شده اند که در هر بار نگاه کردن به آنها رنگ خاص و متفاوتی پیدا می کنند. پژوهشگران دانشگاه وینینگن بدین منظور از نوعی الکل خاص موسوم به polyvinyl alcohol (PVA) استفاده کرده اند که در پلیمرهای مختلف نیز وجود دارد.

 

همچنین برای این کار از نانوذرات طلا در ابعاد مختلف هم استفاده شده است. البته طلای مورد استفاده در این روش بسیار محدود است و موجب افزایش قیمت شدید محصول نهایی نمی شود. در آزمایش های مختلف طلای مورد استفاده تنها 0.07 درصد از وزن محصول نهایی را به خود اختصاص داده است.

فرایند یادشده برای تولید انواع محصولات با استفاده از چاپگرهای سه بعدی قابل استفاده است و علت تغییر رنگ آنها در صورت تغییر زاویه نگاه، متفاوت بودن میزان جذب نور بخش های مختلف آنهاست. البته گذر نور از این مواد هم باعث می شود تا ضلع روبروی آنها به یک رنگ وضلع دیگر به رنگی دیگر دیده شود.

از این فناوری می توان برای طراحی و عرضه آثار هنری مختلف، تولید جواهرات خاص و در صنایع دیگر نیز بهره گرفت. پژوهشگران در تلاش هستند با استفاده از نانوذرات جدید بر انعطاف چنین موادی بیفزایند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول