اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

هماهنگی اطلاعاتی مصر، عربستان و تشکیلات خودگردان درباره «معامله قرن»

برخی منابع مصری و عربی از آمادگی کشورهای عربی برای اعلام مرحله نخست طرح آمریکایی موسوم به «معامله قرن» خبر دادند.

 هماهنگی اطلاعاتی مصر، عربستان و تشکیلات خودگردان درباره «معامله قرن»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جیسون گرینبلات» فرستاده «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «جرد کوشنر» داماد ترامپ برای سفر دوره‌ای به پنج کشور عربی از جمله قطر، عربستان سعودی و امارات به منظور جلب حمایت اقتصادی از طرح «معامله قرن» یا همان بخش مربوط به «صلح اقتصادی» و اعطای رشوه و برخی مشوق‌های اقتصادی به فلسطینیان در ازای چشم‌پوشی از حقوق سیاسی تاریخی خود، آماده می‌شوند.

برخی منابع مصری و عربی آگاه نیز از نشست اطلاعاتی در ریاض که سرلشگر «عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعات مصر، «ماجد فرج» رئیس دستگاه اطلاعات فلسطین و «خالد الحمیدان» رئیس دستگاه اطلاعات عربستان سعودی در آن حضور داشتند در هفته گذشته خبر دادند.

وبگاه «العربی‌الجدید» به نقل از این منابع گزارش داد که این نشست پیش از سفر «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین (روز دوشنبه) به عربستان سعودی و دیدار با ملک سلمان و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی، صورت گرفته است.

در این نشست پیش‌نویس تقریبا نهایی طرح معامله قرن بررسی شد تا زمان اعلام آن تعیین شود و قرار است کوشنر و گرینبلات در سفر دوره‌ای خود به منطقه (اواخر فوریه)، جنبه اقتصادی این طرح را بررسی کنند.

یک منبع عربی در حاشیه خلیج‌فارس در این باره گفت که تغییر و تحولات به وجود آمده در برخی کشورهای عربی از جمله بحران قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول و متهم شدن بن سلمان در این جنایت و نیز تلاش‌های نظام مصر برای اصلاح قانون اساسی جهت ابقای «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر در رأس قدرت، باعث شده که آمریکا از این وضعیت به نفع اجرایی کردن طرح معامله قرن بهره‌برداری کند.

طبق این گزارش، عربستان سعودی نقش زیادی را در اعمال فشار بر تشکیلات خودگردان و اردن جهت جلب موافقت اولیه آنها با این سازش در ازای ارائه بسته حمایت‌های اقتصادی به تشکیلات خودگردان، ایفا کرده است.

یک منبع عالی‌رتبه مصری نیز گفت که مسئولان دستگاه اطلاعاتی این کشور در جریان سفر اخیر هیأت‌های جهاد اسلامی و حماس به قاهره سعی کردند آنها را به استفاده از این فرصت و اعلام اولیه تشکیل دولت فلسطین متقاعد کنند به گونه‌ای که موضع مصر اخیرا تا حدود زیادی به دیدگاه عربستان سعودی نزدیک شده است و آنها بر اعلام تشکیل دولت در مرزهای موقت و سپس تلاش برای دستیابی به مرزهای سال ۱۹۶۷ تأکید دارند.

قرار است کوشنر در نشست لهستان نیز حضور یابد و با وزرای خارجه کشورهای عربی درباره مسائل منطقه‌ای از جمله روند سازش گفت‌وگو نماید.

کوشنر همچنین قرار است به مصر و اردن نیز سفر کند اما به سرزمین اشغالی سفر نخواهد کرد.

واشنگتن برخی کشورهای عربی را با خود همراه کرده است

یک منبع در حاشیه خلیج‌فارس نیز گفت که رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا اخیرا توانسته‌اند برخی کشورهای عربی را برای اجرای طرح معامله قرن با خود همراه سازند که از جمله این کشورها، عُمان است و با وجود اینکه این کشور پیش از این تنها به موافقت با این طرح اکتفا کرده بود اما در دوره اخیر مقامات آن بارها در جلسات مربوط به بررسی جزئیات طرح مذکور شرکت کرده و حتی از حمایت سیاسی و اقتصادی لازم از این طرح استقبال کرده‌اند.

در همین ارتباط «حسین الشیخ» عضو کمیته مرکزی جنبش فتح نیز اخیرا گفت که دولت ترامپ بانک‌های عربی و بین‌المللی را به منظور عدم تحویل مبالغ مالی به تشکیلات خودگردان فلسطین تحت فشار قرار داده و تا کنون مانع تحویل ۱۰ میلیون دلار عراق به این تشکیلات شده است.

 مقامات آمریکا دوشنبه گذشته اعلام کردند که پیش‌نویس نهایی «معامله قرن» به پایان رسیده و حدود ۱۷۵ تا ۲۰۰ صفحه است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول