اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

تدابیر دادگستری چهارمحال و بختیاری برای کاهش آسیب های اجتماعی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای کاهش آسیب های اجتماعی از جمله طلاق از سال ۹۰ تاکنون کارهای خوبی در استان با همراهی مردم انجام شده است.

تدابیر دادگستری چهارمحال و بختیاری برای کاهش آسیب های اجتماعی

به گزارش خبرگزاری فارس، سید محمد موسوی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان در میزگردی که با حضور سید قدیر مرتضوی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، اشرف عسگری معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی، جواد نجفی معاون امور اجتماعی بهزیستی، علی خسروی عضو کانون وکلا و فریده کریمی کارشناس امور بانوان و خانواده استانداری چهارمحال وبختیاری، با بیان اینکه این استان جزو استان های رتبه پایین در طلاق است، گفت: کانون خانواده در ایران از ۴ جهت از جمله؛ کاهش ازدواج، افزایش طلاق، کاهش فرزند آوری و مهارت های فرزند پروری دچار بحران شده است.
سید محمد موسوی افزود: از سال ۸۹ تاکنون فرزندآوری سالانه ۵ درصد در کشور کاسته شده که بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری آمار فرزند آوری رو به بهبود است.

وی گفت: فرزندپروری در کنار فرزندآوری باید مورد توجه باشد و والدین یاد بگیرند که فرزند پروری نیاز به مهارت دارد. افزایش آمار خودکشی، اعتیاد، فرار از منزل و گرایش به دوستان ناباب، رفتن در پارتی های شبانه، گرفتار آسیب های اجتماعی شدن به دلیل نداشتن روابط صحیح فرزند با والدین از بحران هایی است که بنیان خانواده را تهدید می کند.

موسوی افزود: همسرداری و طلاق که بحران امروز کشور است رو به افزایش است، بگونه ای که سال گذشته در کشور از هر ۳.۲ ازدواج یکی منجر به طلاق شده که این آمار در چهارمحال و بختیاری به ازای هر ۷.۵ ازدواج یکی منجر به طلاق گزارش شده است.

این مقام مسئول گفت: ۴ استان محروم چهارمحال وبختیاری، سیستان و بلوچستان، ایلام و خراسان جنوبی کمترین طلاق را نسبت به ازدواج دارند و مناطق برخوردار از جمله تهران، البرز و شمال تهران بیشترین آمار طلاق را دارند و نسبت ازدواج به طلاق در مناطق برخوردار ۱.۵ به یک است.

دبیر شورای حفظ حقوق شهروندی و بیت المال استان چهارمحال و بختیاری افزود: این آمار نشان می دهد که اقتصاد ۱۰ تا ۲۰ درصد عوامل طلاق را شامل می شود و مابقی به سبک زندگی خانواده مربوط است. 

وی به برگزاری دوره آموزش سبک زندگی و مهارت خانواده و فرزندپروری به عنوان مهمترین برنامه ها و طرح های پیشگیری از آسیب بخصوص طلاق اشاره کرد و در ادامه تغییر و اصلاح سبک زندگی را امری ضروری در مقابله با آسیب ها دانست که تاکنون مورد بی توجهی قرار گرفته است.

به گفته وی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی از جمله طلاق از سال ۹۰ تاکنون کارهای خوبی در استان با همراهی مردم انجام شده از جمله؛ طرح آموزش پیش از ازدواج، مشاوره حین طلاق در استان در دست اجراست که حضور در این طرح ها برای زوجین در شرف ازدواج و طلاق اجباری است.
موسوی افزود: با اجباری شدن مشاوره حین طلاق ۲۵ درصد دادخواست های طلاق با دریافت مشاوره از مشاوران معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری به صلح و سازش منجر شده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با انتقاد از کمرنگ بودن استقبال از دوره های مهارت آموزی سبک زندگی و فرزندپروی و ارتباط با همسر افزود: مردم وقت خود را به برنامه های مختلف و برخی دور هم نشینی های بیهوده می گذرانند، اما به برنامه هایی که ریشه زندگی را اصلاح می کند، بی توجه هستند.

وی گفت: یک زوج جوان در شروع زندگی مشترک هزینه های بیهوده از جمله عکس، آرایشگاه، آتلیه و فیلمبرداری، گل، لباس عروس انجام می دهد اما برای آموزش پیش از ازدواج و مشاوره هزینه ناچیزی می کند.
موسوی تصریح کرد: هزینه هر جلسه آموزش همسرداری ۱۵۰ هزار ریال برای هر فرد است که این امر نیاز به فرهنگ سازی دارد.
وی افزود: مردم تشنه یادگیری سبک زندگی نیستند و در زمینه مشاوره پذیری و آموزش پذیری مقاومت می کنند که این امر نیاز به فرهنگ سازی از سوی رسانه ها، نخبگان، معتمدان و بزرگان دارد.

موسوی با بیان اینکه ۳۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در سن دریافت آموزش مهارت های زندگی هستند، گفت: ۵۰ درصد طلاق های عاطفی و قضایی از راه آموزش مهارت های زندگی کم می شود.
وی به تاکید مقام معظم رهبری از ۳ سال گذشته در خصوص سخت گرفتن مساله طلاق اشاره کرد و گفت: در این راستا قبل از طلاق مراجعان به مشاوره معرفی می شوند که ۲۵ درصد پرونده های ارجاعی به این مشاوران به صلح و سازش منجر می شود.

موسوی به راه اندازی مرکز مهر فرزندان طلاق اشاره کرد و گفت: در این مرکز فرزندان طلاق و خانواده ها مشاوره می شوند و امید است ۵ درصد برگشت به زندگی داشته باشند.

وی با بیان اینکه در این ۳ طرح ۶ خلاء وجود دارد، افزود: این خلاءها در قالب طرح تحکیم مبانی خانواده تهیه و دسته بندی و به شورای فرهنگی استان ارائه شده که در صورت تصویب نهایی به استانهای کشور ارائه می شود.

وی گفت: این طرح با عنوان ۹ گام توانمندسازی خانواده قبل از همسرگزینی تا بعد از طلاق تهیه و تدوین شده است.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان افزود: خانواده منبع و منشا آرامش و بحران هاست، به همین منظور برای تحکیم بنیان خانواده برگزاری دوره مهارت های بنیان خانواده و تقویت خانواده وهمسرداری برای وکلا، قضات و عموم مردم در دست اجراست.

این قاضی دادگستری در ادامه به فاصله بین بلوغ فکری و جسمی در بین جوانان اشاره کرد و افزود: زیاد شدن این فاصله یک تهدید برای جامعه است.

شایان ذکر است در ادامه این میزگرد تخصصی دیگر کارشناسان به بحث و بررسی در خصوص "حقوق شهروندی و آسیب‌های اجتماعی" پرداختند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول