اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس خبر داد

کاهش سطح کشت پنبه از 380 هزار هکتار به 70 هزار هکتار در گلستان/ بودجه‌های تحقیقاتی افزایش می‌یابد

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش شاخص رشد پنبه گفت: میزان سطح کشت این محصول استراتژیک از 380 هزار هکتار در دهه 50 به پایینتر از 70 هزار هکتار در استان گلستان رسیده است.

کاهش سطح کشت پنبه از 380 هزار هکتار به 70 هزار هکتار در گلستان/ بودجه‌های تحقیقاتی افزایش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، نوربخش تربتی‌نژاد ظهر امروز در آئین رونمایی از آخرین دستاوردهای پژوهشگران موسسه تحقیقات پنبه کشور در گرگان اظهار کرد: با وجود مزایای فراوان پنبه اما سطح کشت این محصول در استان گلستان کاهش شدیدی پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: میزان سطح کشت این محصول استراتژیک از 380 هزار هکتار در دهه 50 به پایینتر از 70 هزار هکتار در استان گلستان رسیده است.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: کشت پنبه به ازای هر هکتار یک شغل ایجاد می‌کند سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های پنبه بسیار بالاست، فرآورده‌های خوب از پنبه تولید می‌شود در تناوب با سایر محصولات به افزایش عملکرد کمک می‌کند، تجربه و دانش در این زمینه زیاد شده است.

تربتی‌نژاد با بیان اینکه در مسائل بازرگانی و صادرات پنبه نتوانستیم خوب مدیریت کنیم، ابراز کرد: در صنایع تبدیلی و تولید پنبه روند تنزلی کشت و تولید را شاهد بودیم.

وی گفت: تحقیقات پنبه در ایران قدمت 90 ساله دارد موسسه تحقیقات پنبه کشور در استان 20 سال عمر دارد، ظرفیت تحقیقاتی در استان زیاد است که باید از این مهم در راستای بهره‌برداری مناسب استفاده کنیم.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رشد بودجه تحقیقاتی هنوز تصویب نهایی نشده است، افزود: بودجه تحقیقاتی سال 1398 حدود 20 الی 72 درصد رشد داشته است که در سال 1398 محقق می‌شود.

تربتی‌نژاد بیان کرد: قبل از انقلاب بودجه تحقیقاتی 6 درصد از بودجه کشور را به خود اختصاص می‌داد اما این رقم اکنون به 2.6 درصد رسیده است، در سال 56 میلادی در زمینه انتشارات اسناد علمی رتبه 52 را داشتیم و اکنون رتبه 15 را در دنیا داریم.

وی با بیان اینکه دستاودهای انقلاب اسلامی در زمینه‌های علمی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و ... بالاست،  گفت: میانگین امید به زندگی قبل از سال 1357 حدود 55 سال بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این میزان به 76 سال افزایش پیدا کرده است که بیانگر ارتقاء شاخص‌هایی نظیر تغذیه و بهداشت است.

انتهای پیام/83001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول